احکام ظرفها (آیت الله ناصر مکارم شیرازی)

احکام ظرفها (آیت الله ناصر مکارم شیرازی)

احکام ظرفها

مسأله 246 :

ظرفها و مشکهايى که از پوست مردار، يا حيوان نجس العين مثل سگ و خوک درست شده، استعمال آنها براى خوردن يا آشاميدن يا آب وضو و غسل و مانند آن جايز نيست، امّا براى کارهايى که طهارت در آن شرط نيست (مانند آبيارى زراعت و آب دادن به حيوانات) مانعى ندارد، هرچند احتياط مستحبّ آن است که به هيچ وجه از آنها استفاده نشود.

مسأله 247 :

خوردن و نوشيدن از ظرف «طلا» و «نقره» و استعمال آنها حرام است، بلکه استفاده از آنها براى زينت اتاق و يا هر منظور ديگر نيز جايز نيست (بنابراحتياط واجب).

مسأله 248 :

از ساختن ظروف طلا و نقره و مزدى که در مقابل آن مى گيرند بنابر احتياط واجب بايد اجتناب کرد، همچنين از خريد و فروش آنها و پولى که در مقابل آن گرفته مى شود نيز اشکال دارد.

مسأله 249 :

آنچه را ظرف نمى گويند مانند گيره استکان و بادگير قليان و غلاف شمشير و امثال اينها، اگر از طلا يا نقره باشد اشکال ندارد، ولى بنابراحتياط واجب از عطردان و سرمه دان و مثل آنها بايد اجتناب کرد.

مسأله 250 :

ظرفى که روى آن را «آب طلا» يا «آب نقره» داده اند اشکال ندارد.

مسأله 251 :

هرگاه فلزّ ديگرى را با طلا يا نقره مخلوط کنند و ظرف بسازند چنانچه به آن ظرف طلا يا نقره نگويند، استعمال آن مانعى ندارد، ولى اگر فقط طلا و نقره را با هم مخلوط کنند حرام است.

[56]

مسأله 252 :

هرگاه غذايى را که در ظرف طلا يا نقره است به منظور پرهيز از حرام در ظرف ديگرى بريزند اين استعمال جايز است، ولى اگر به اين منظور نباشد حرام است، امّا به هر حال خوردن آن غذا از ظرف دوم که طلا و نقره نيست، اشکال ندارد.

مسأله 253 :

استفاده از ظرف طلا يا نقره در حال ناچارى جايز است و براى وضو و غسل نيز در حال تقيّه مانعى ندارد.

مسأله 254 :

هرگاه شک کند ظرفى از طلا يا نقره است يا جنس ديگر، استفاده از آن اشکال ندارد، تفحّص و جستجو نيز لازم نيست.

مسأله 255 :

آنچه را طلاى سفيد مى گويند نيز در حکم طلاى سرخ و زرد است، بنابر احتياط واجب، اگر به آن «طلا» گفته شود.

[57]

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS