مس میت‌‌ (آیت الله ناصر مکارم شیرازی)

مس میت‌‌ (آیت الله ناصر مکارم شیرازی)

5ـ مسّ ميّت

مسأله 496 :

هرگاه کسى بدن انسان مرده اى را بعد از سرد شدن و قبل از غسل،

[95]

مس کند (يعنى جايى از بدن او با ميّت تماس پيدا کند) بايد غسل مسّ ميّت نمايد، خواه با اختيار باشد يا بى اختيار، حتّى اگر ناخن او به ناخن ميّت برسد، غسل واجب است.

احکام مسّ ميّت

مسأله 497 :

مسّ بدن مرده اى که تمام آن سرد نشده موجب غسل نيست، هرچند محلّ مس سرد شده باشد، همچنين مسّ بدن ميّت بعد از تمام شدن غسلهاى سه گانه او، غسل ندارد.

مسأله 498 :

هرگاه موى خود را به بدن ميّت بزند، يا دست به موى ميّت برساند، احتياط واجب آن است که غسل کند.

مسأله 499 :

اگر کسى بچّه سقط شده اى را که چهارماه او تمام شده مس کند، غسل بر او واجب است اگر کمتر از چهار ماه تمام باشد، احتياط مستحب غسل است.

مسأله 500 :

هرگاه بچّه چهارماهه اى يا بيشتر مرده به دنيا بيايد، مادر او بنابر احتياط واجب بايد غسل مسّ ميّت کند.

مسأله 501 :

هرگاه بچّه اى بعد از مردن مادر به دنيا بيايد، احتياط واجب آن است که بعد از بلوغ، غسل مسّ ميّت کند.

مسأله 502 :

بچّه نابالغ يا ديوانه هرگاه مسّ ميّت کند، بعد از بلوغ يا عاقل شدن غسل بر او واجب مى شود اگر کودک مميّز غسل کند، غسل او صحيح است.

مسأله 503 :

هرگاه از بدن زنده يا مرده اى که غسلش نداده اند قطعه اى که داراى استخوان است جدا شود (مثلاً يک دست و يا حتّى يک انگشت) هر کس آن را مس نمايد، بايد غسل مسّ ميّت کند، امّا اگر استخوان نداشته باشد غسل واجب نيست، همچنين براى مسّ استخوان تنها يا دندان که از مرده يا زنده جدا شده غسل لازم نيست.

[96]

مسأله 504 :

غسل مسّ ميّت مثل غسل جنابت است و کفايت از وضو نيز مى کند، هرچند احتياط مستحبّ آن است که وضو بگيرد.

مسأله 505 :

اگر چند ميّت را مس کند، يا يک ميّت را چند بار مس نمايد، يک غسل براى همه کافى است.

مسأله 506 :

کسى که غسل مسّ ميّت بر او واجب شده، مى تواند به مسجد برود و سوره هايى که سجده واجب دارد بخواند و با همسر خود نزديکى نمايد، ولى براى نماز و مانند آن بايد غسل کند، يعنى کسى که غسل مسّ ميّت بر او است مانند کسى است که وضو ندارد.

[97]

Powered by TayaCMS