محتضر (آیت الله ناصر مکارم شیرازی)

محتضر (آیت الله ناصر مکارم شیرازی)

محـتضـر

مسأله 507 :

«محتضر» يعنى کسى که در حال جان دادن است.

احکام محـتضر

مسأله 508 :

بنا بر احتياط واجب بايد محتضر را به پشت بخوابانند و پاى او را به طرف قبله کنند، خواه مرد باشد يا زن، بزرگ باشد يا کوچک و اگر خواباندن او به اين صورت کاملاً ممکن نيست، بنابر احتياط واجب، آن مقدار که ممکن است به اين دستور عمل کنند و اگر ممکن نشد رو به قبله بنشانند و اگر آن هم ممکن نيست به پهلوى راست، يا به پهلوى چپ رو به قبله بخوابانند.

مسأله 509 :

رو به قبله کردن محتضر بر هر مسلمانى واجب است و اجازه گرفتن از وليّش لازم نيست.

مسأله 510 :

مستحبّ است شهادتين و اقرار به دوازده امام و ساير عقائد اسلام را به کسى که در حال احتضار است طورى تلقين کنند که بفهمد و مستحبّ است آن را تا وقت مرگ تکرار کنند.

مسأله 511 :

مستحبّ است اين دعا را به محتضر تلقين کنند بطورى که بفهمد: اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِىَ الْکَثِيرَ مِنْ مَعاصِيکَ وَ اقْبَلْ مِنّى الْيَسيرَ مِنْ طاعَتِکَ يا مَنْ يَقْبَلُ الْيَسِيرَ وَ يَعْفُو عَنِ الْکَثِيرِ اِقْبَلْ مِنِّى الْيَسِيرَ وَاعْفُ عَنِّى الْکَثيرَ إِنَّکَ اَنْتَ الْعَفُوُّ الْغَفُورُ اَللّهُمَّ ارْحَمْ

[98]

فَإِنَّکَ رَحيم، و بهتر است که خودش نيز بخواند.

مسأله 512 :

مستحبّ است کسى که سخت جان مى دهد او را به محلّ نمازش ببرند.

مسأله 513 :

شايسته است براى راحت شدن محتضر بر بالين او سوره مبارکه «يس» و «صافّات» و «احزاب» و «آية الکرسى» و هرچه از قرآن ممکن است بخوانند.

مسأله 514 :

تنها گذاشتن محتضر يا گذاشتن چيزى سنگين روى شکم او و حضور جُنُب و حائض نزد او و همچنين گريه کردن و حرف زدن و تنها گذاشتن زنها نزد او را، از مکروهات شمرده اند.

[99]

Powered by TayaCMS