احکام استحاضه‌‌ (آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی)

احکام استحاضه‌‌ (آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی)

احکام استحاضه

مسأله 400 :

در استحاضه قليله بايد براى هر نماز يک وضو بگيرد و پنبه را عوض کند و ظاهر فرج را اگر خون به آن رسيده آب بکشد.

مسأله 401 :

در استحاضه متوسطه بايد براى نماز صبح غسل کند و تا صبح ديگربراى هر نماز, کـارهـاى اسـتـحـاضـه قـليله را که در مسأله پيش گفته شد, انجام دهد.

واگر عمدا يا از روى فراموشى براى نماز صبح غسل نکند, بايد براى نماز ظهر وعصرغسل کند, واگر براى نماز ظهر و عصر غسل نکند بايد پيش از نماز مغرب و عشاغسل نمايد, چه آن که خون بيايد يا قطع شده باشد.

مسأله 402 :

در استحاضه کثيره علاوه بر کارهاى استحاضه متوسطه که در مسأله پيش گفته شـد, بـايد براى هر نماز دستمال را عوض کند, يا آب بکشد ويک غسل براى نماز ظهر وعصر ويکى بـراى نماز مغرب و عشا, بجا آورد, وبين نماز ظهروعصر فاصله نيندازد واگر فاصله بيندازد, بايد بـراى نـماز عصر دوباره غسل کند, ونيز اگر بين نماز مغرب وعشا فاصله بيندازد, بايد براى نماز عشا دو باره غسل کند وچون وجوب وضو در استحاضه کثيره محل تامل است , احتياط آن است که پـيش ازغسل , بقصد رجا وضو بگيرد ودر ميان نماز ظهر وعصر ونماز مغرب و عشا اگرجمع بين آنـها مى نمايد گرفتن وضو, براى مستحاضه کثيره , خلاف احتياط است مگر درحال گفتن اقامه نماز دوم که با جمع عرفى منافى نباشد .

مسأله 403 :

اگر خون استحاضه پيش از وقت نماز بيايد وبعد قطع شود چنانچه براى آن خون , وضو وغسل بجا نياورده باشد, بايد در موقع نماز, وضو و غسل رابجا آورد.

مسأله 404 :

مستحاضه متوسطه که بايد وضو بگيرد وغسل کند, هر کدام را اول بجا آورد صحيح است ومستحاضه کثيره چنانچه گذشت احوط آن است که پيش ازغسل , وضو بگيرد.

مسأله 405 :

اگر استحاضه قليله بعد از نماز صبح متوسطه شود, بايد براى نمازظهر وعصر غسل کند, و اگر بعد از نماز ظهر وعصر متوسطه شود, بايد براى نمازمغرب و عشا غسل نمايد.

مسأله 406 :

اگـر استحاضه قليله يا متوسطه بعد از نماز صبح , کثيره شودبايدبراى نماز ظهر وعصر يک غسل وبراى نماز مغرب وعشا غسل ديگرى بجا آورد,و اگر بعد از نماز ظهر وعصر کثيره شود, بايد براى نماز مغرب و عشا غسل نمايد.

مسأله 407 :

مستحاضه کثيره يا متوسطه اگر پيش از داخل شدن وقت نماز براى نماز غسل کند, غـسـل او بـاطل است بلکه احتياط لازم آن است که ميان غسل ونمازفاصله نيندازد مگر بخواندن نافله همان نماز.

مسأله 408 :

مستحاضه قليله ومتوسطه براى هر نماز - چه واجب وچه مستحب - بايد وضو بگيرد ونـيز اگر بخواهد نمازى را که خوانده احتياطا دوباره بخواند, يابخواهد نمازى را که تنها خوانده است دو باره با جماعت بخواند, بايد تمام کارهايى را که براى مستحاضه گفته شد انجام دهد.

ولى بـراى خـواندن نماز احتياطوسجده فراموش شده وتشهد فراموش شده و سجده سهو, اگر آنها را بعد از نمازفورا بجا آورد, لازم نيست کارهاى مستحاضه را انجام دهد.

مسأله 409 :

مـستحاضه بعد از آن که خونش قطع شد, فقط براى نماز اولى که مى خواند, بايد کارهاى مستحاضه را انجام دهد وبراى نمازهاى بعد لازم نيست .

مسأله 410 :

اگر نداند استحاضه او چه قسم است , موقعى که مى خواهد نمازبخواند بايد مقدارى پنبه داخل فرج نمايد و کمى صبر کند و بيرون آورد وبعد از آن که فهميد استحاضه او کدام يک از آن سه قسم است , کارهايى را که براى آن قسم دستور داده شده انجام دهد, ولى اگر بداند تا وقتى که مى خواهد نماز بخوانداستحاضه او تغيير نمى کند, پيش از داخل شدن وقت هم مى تواند خود را وارسى نمايد.

مسأله 411 :

مستحاضه اگر پيش از آن که خود را وارسى کند, مشغول نماز شودچنانچه قصد قـربـت داشـته و به وظيفه خود عمل کرده - مثلا: استحاضه اش قليله بوده و به وظيفه استحاضه قـلـيـلـه عمل نموده - نماز او صحيح است واگر قصد قربت نداشته , يا عمل او مطابق وظيفه اش نبوده - مثل آن که , استحاضه او متوسطه بوده و به وظيفه قليله رفتار کرده - نماز او باطل است .

مسأله 412 :

مستحاضه اگر نتواند خود را وارسى نمايد که متوسطه يا قليله يا کثيره است , بايد بنحوى عمل کند که يقين به برائت ذمه , حاصل کند پس در شک ميان قليله ومتوسطه يا متوسطه وکثيره , عمل به وظيفه هر دو نمايد ودر شک بين هر سه قسم , عمل به وظيفه هر سه قسم نمايد, ولى اگر بداند سابقا کدام يک از آن سه قسم بوده , بايد به وظيفه همان قسم رفتار نمايد.

مسأله 413 :

اگر خون استحاضه در باطن باشد واز محل خارج نشده باشد, وضووغسل باطل نـمـى شـود.

واگر بيرون بيايد هر چند کم باشد وضو و غسل را باطل مى کند, و اگر از محل خود خـارج شـده و به محلى رسيده باشد که اگر پنبه داخل کند, آلوده به خون مى شود, بنابر احتياط بايد به وظايفى که گفته شد, عمل کند.

مسأله 414 :

مستحاضه اگر بعد از نماز, خود را وارسى کند وخون نبيند اگرچه بداند دو باره خون مى آيد, با وضويى که دارد مى تواند نماز بخواند.

مسأله 415 :

مستحاضه تا وقتى اطمينان دارد خون بيرون نمى آيد, مى تواندخواندن نماز را تاخير بيندازد.

مسأله 416 :

اگر مستحاضه بداند که پيش از گذشتن وقت نماز, به کلى پاک مى شود يا به اندازه خواندن نماز خون بند مى آيد, بايد صبر کند ونماز را در وقتى که پاک است , بخواند.

مسأله 417 :

اگر بعد از وضو وغسل , خون در ظاهر قطع شود و مستحاضه بداندکه اگر نماز را تاخير بيندازد, به مقدارى که وضو وغسل و نماز را بجا آورد, به کلى پاک مى شود, بايد نماز را تاخير بـيندازد وموقعى که به کلى پاک شد, دو باره وضووغسل را بجا آورد ونماز را بخواند, و اگر وقت نماز تنک شد, لازم نيست وضووغسل را دو باره بجا آورد, بلکه اگر وقت تيمم دارد, بجاى هر يک از وضـو وغـسـل تيمم کند وبراى نمازهاى بعد, غسل و وضو بجا آورد, و اگر وقت تيمم هم ندارد به همين حال نماز بخواند وبعد با غسل ووضو آن را قضا کند.

مسأله 418 :

مستحاضه کثيره و متوسطه وقتى به کلى از خون پاک شد, بايد غسل کند.

ولى اگر بـدانـد از وقتى که براى نماز پيش مشغول غسل شده , ديگر خون نيامده , لازم نيست دو باره غسل نمايد.

مسأله 419 :

مستحاضه قليله بعد از وضو و مستحاضه کثيره و متوسطه بعد ازغسل و وضو, بايد فورا مشغول نماز شود ولى گفتن اذان و اقامه وخواندن دعاهاى قبل از نماز اشکال ندارد ودر نماز هم مى تواند کارهاى مستحب مثل قنوت و غير آن را بجا آورد.

مسأله 420 :

مستحاضه اگر بين غسل ونماز فاصله بيندازد وخون ببيند, بايد دوباره غسل کند وبلا فاصله مشغول نماز شود.

مسأله 421 :

اگـر خون استحاضه جريان دارد وقطع نمى شود, چنانچه براى اوضرر ندارد بايد پـيـش از غسل و بعد از آن به وسيله پنبه از بيرون آمدن خون جلوگيرى نمايد, ولى اگر هميشه جريان ندارد, فقط بايد بعد از وضو وغسل ازبيرون آمدن خون جلوگيرى نمايد, و چنانچه کوتاهى کند و خون بيرون آيد, بايددوباره بنابر احتياط لازم غسل کند, و اگر نماز هم خوانده , بايد دوباره بخواند.

مسأله 422 :

اگـر در موقع غسل , خون قطع نشود, غسل صحيح است ولى اگر دربين غسل , استحاضه متوسطه , کثيره شود واجب است غسل را از سر بگيرد.

مسأله 423 :

احتياط مستحب آن است که مستحاضه , در تمام روزى که روزه است به مقدارى که مى تواند از بيرون آمدن خون , جلوگيرى کند.

مسأله 424 :

روزه مستحاضه اى که غسل بر او واجب مى باشد, در صورتى صحيح است که بنابر احتياط لازم غسل نماز مغرب و عشاى شبى که مى خواهدفرداى آن را روزه بگيرد, بجا آورد و بلکه بـنـابـر احتياط غسل نماز مغرب و عشاى شب بعد را نيز, بجا آورد.

و نيز در روز مستحاضه کثيره , بلکه متوسطه بنابر احوطغسلهايى را که براى نمازهاى روزش واجب است انجام دهد.

مسأله 425 :

اگـر بعد از نماز عصر مستحاضه شود وتا غروب غسل نکند, روزه اوصحيح است وبـنـابـر احـتـيـاط شـرط است در صحت روزه اين روز, غسل نماز مغرب وعشا شب بعد, چنانچه گذشت .

مسأله 426 :

اگر استحاضه قليله پيش از نماز, متوسطه يا کثيره شود, بايد کارهاى متوسطه يا کـثيره را که گفته شد, انجام دهد.

و اگر استحاضه متوسطه , کثيره شود,بايد کارهاى استحاضه کثيره را انجام دهد.

و چنانچه براى استحاضه متوسطه غسل کرده باشد, فايده ندارد وبايد دو باره براى کثيره غسل کند.

مسأله 427 :

اگـر در بـيـن نـمـاز, استحاضه متوسطه , کثيره شود, بايد نماز را بشکندوبراى اسـتحاضه کثيره غسل کند و وضو بگيرد وکارهاى ديگر آن را انجام دهد ونمازبخواند.

واگر براى هـيچ کدام از غسل ووضو وقت ندارد, بايد دو تيمم کند, يکى بدل از غسل , وديگرى بدل از وضو و اگر براى يکى از آنها وقت ندارد, بايد عوض آن تيمم کند وديگرى را بجا آورد, ولى اگر براى تيمم هم وقت ندارد نمى تواند نمازرا بشکند وبايد نماز را تمام کند وبنابر احتياط واجب قضا هم نمايد, و همچنين است اگر در بين نماز, استحاضه قليله او, متوسطه يا کثيره شود.

مسأله 428 :

اگر در بين نماز خون بند بيايد ومستحاضه نداند که در باطن هم قطع شده يا نه , چنانچه بعد از نماز بفهمد قطع شده بوده , بايد وضو وغسل ونماز را دوباره بجا آورد.

مسأله 429 :

اگر استحاضه کثيره متوسطه شود, بايد براى نماز اول , عمل کثيره وبراى نمازهاى بـعد, عمل متوسطه را بجا آورد - مثلا اگر پيش از نماز ظهراستحاضه کثيره , متوسطه شود, بايد بـراى نـمـاز ظهر غسل کند وبراى نماز عصرومغرب وعشا فقط, وضو بگيرد - ولى اگر براى نماز ظـهـر غسل نکند وفقط بمقدارنماز عصر وقت داشته باشد, بايد براى نماز عصر غسل نمايد واگر بـراى نـمـاز عـصـرهـم غسل نکند, بايد براى نماز مغرب غسل کند واگر براى آن هم غسل نکند وفقطبه مقدار نماز عشا وقت داشته باشد, بايد براى نماز عشا غسل نمايد.

مسأله 430 :

اگر پيش از هر نماز, خون مستحاضه کثيره ويا متوسطه قطع شود ودوباره بيايد, براى هر نماز بايد يک غسل بجا آورد.

مسأله 431 :

اگر استحاضه کثيره , قليله شود, بايد براى نماز اول , وضو و غسل وبراى نمازهاى بـعـد, عـمـل قليله را بجا آورد و نيز اگر استحاضه متوسطه قليله شود,بايد براى نماز اول , عمل متوسطه وبراى نمازهاى بعد, عمل قليله را بجاآورد.

مسأله 432 :

اگر مستحاضه , يکى از کارهايى را که بر او واجب مى باشد حتى عوض کردن پنبه را ترک کند, نمازش باطل است .

مسأله 433 :

احتياط آن است که مستحاضه غير از نماز, هر کارى را که شرط آن طهارت است - مثل دست کشيدن به خط قرآن - ترک کند مگر در صورتى که بر اوواجب باشد.

مسأله 434 :

اگـر مستحاضه , غسلهاى واجب خود را بجا آورد, رفتن در مسجدوتوقف در آن وخـوانـدن سـوره اى که سجده واجب دارد و نزديکى شوهر با او,حلال مى شود, اگر چه کارهاى ديگرى را که براى نماز واجب است - مثل عوض کردن پنبه ودستمال - انجام نداده باشد.

مسأله 435 :

اگر زن در استحاضه کثيره يا متوسطه , بخواهدپيش از وقت نماز,سوره اى را که سـجـده واجب دارد بخواند, يا مسجد برود, بنابر احتياط واجب , بايدغسل نمايد, و همچنين است اگر شوهرش بخواهد با او نزديکى کند.

مسأله 436 :

نماز آيات بر مستحاضه , واجب است .

و بايد براى نماز آيات هم کارهايى را که براى نماز يوميه گفته شد, انجام دهد.

مسأله 437 :

هر گاه , در وقت نماز يوميه , نماز آيات , بر مستحاضه واجب شود اگرچه بخواهد, هـر دو را پـشـت سر هم بجا آورد, بايد براى نماز آيات هم تمام کارهايى را که براى نماز يوميه بر او واجب است , انجام دهد ونمى تواند هر دو را با يک غسل ووضو بخواند.

مسأله 438 :

اگر مستحاضه بخواهد نماز قضا بخواند, بايد براى هر نماز, کارهايى را که براى نماز ادا بـر او واجـب است , بجا آورد لکن احتياط لازم , ترک قضا است تاموقعيکه پاک شود مگر با خوف فوت .

مسأله 439 :

اگر زن بداند, خونى که از او خارج مى شود, خون زخم نيست و بداند ياحيض است يا استحاضه , و يا نفاس است يا استحاضه , و علامت حيض و نفاس نداشته باشد, بايد بدستور استحاضه عمل کند و شرعا حکم حيض و نفاس را ندارد, بلکه اگرشک داشته باشد که خون استحاضه است يـاخونهاى ديگر, چنانچه نشانه آنها را نداشته باشد, بنابر احتياط واجب , بايد کارهاى مستحاضه را انجام دهد .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS