احکام کفن کردن‌‌ (آیت الله ناصر مکارم شیرازی)

احکام کفن کردن‌‌ (آیت الله ناصر مکارم شیرازی)

احکام کفن کردن

مسأله 541 :

واجب است ميّت مسلمان را با سه پارچه که يکى را لنگ و ديگرى را پيراهن و ديگرى را سرتاسرى مى نامند کفن کنند.

مسأله 542 :

«لنگ» بايد از ناف تا زانو تمام اطراف بدن را بپوشاند و بهتر آن است

[103]

که از سينه تا روى پا برسد و بنابر احتياط واجب «پيراهن» بايد از سر شانه تا نصف ساق، تمام اطراف بدن را بپوشاند و بلندى «سرتاسرى» بنابر احتياط واجب بايد بقدرى باشد که بستن دو سر آن ممکن شود و پهناى آن به اندازه اى باشد که يک طرف آن روى طرف ديگر قرار گيرد.

مسأله 543 :

کفن را بطور متعارف از واجب و مستحب مى توان از اموال ميّت برداشت، هرچند صغير داشته باشد، امّا زايد بر متعارف را نمى توان از حقّ صغير برداشت، مگر اين که وصيّت کرده باشد، که در اين صورت مى توان مقدار اضافى را از ثلث حساب کرد.

مسأله 544 :

مقدار واجب کفن و هزينه واجبات ديگر مانند غسل و حُنُوط و دفن را از اصل مال برمى دارند، و احتياجى به وصيّت ندارد و اگر ميّت مالى نداشته باشد، از بيت المال مى دهند.

مسأله 545 :

کفن زن بر عهده شوهر است، هرچند از خودش مال داشته باشد و زنى که طلاق رجعى گرفته هرگاه پيش از تمام شدن عدّه بميرد، کفن او نيز بر شوهر است.

مسأله 546 :

هرگاه ميّت مالى نداشته باشد، بر خويشاوندان او واجب نيست کفن او را بپردازند، هرچند واجب النّفقه آنها باشد، ولى اگر راه ديگرى نباشد احتياط واجب آن است که شخصى که ميّت، واجب النّفقه اوست کفن او را بدهد.

مسأله 547 :

احتياط واجب آن است که هريک از سه پارچه کفن بقدرى ضخيم باشد که زير آن پيدانباشد.

مسأله 548 :

کفن کردن با پارچه غصبى جايز نيست، هرچند چيز ديگرى پيدا نشود و چنانچه با پارچه غصبى کفن کرده باشند و صاحب آن راضى نشود، بايد از تنش بيرون آورند، اگرچه او را دفن کرده باشند و اين بر عهده کسى است که اين کار را کرده و نيز کفن کردن با پوست مردار و چيز نجس، جايز نيست، و احتياط واجب آن است که با پارچه ابريشمى خالص، يا پارچه طلا بافت و پارچه اى که از پشم و

[104]

موى حيوان حرام گوشت گرفته شده باشد کفن نکنند، مگر اين که ناچار باشند.

مسأله 549 :

کفن کردن در پوست حيوانات هرچند حلال گوشت باشد در غير حال ضرورت اشکال دارد، ولى کفن کردن با پارچه اى که از پشم يا موى حيوان حلال گوشت تهيّه شده اشکال ندارد، اگرچه احتياط مستحب ترک آن است.

مسأله 550 :

اگر کفن به نجاستى از خارج، يا از خود ميّت نجس شود بايد آن را بشويند،يا اگر کفن ضايع نمى شود قسمت نجس را ببرند و اگر ممکن نيست، چنانچه بتوانند آن را عوض کنند.

مسأله 551 :

کسى که براى حج يا عمره احرام بسته اگر از دنيا برود بايد او را مثل ديگران کفن کنند و پوشاندن سر و صورت او اشکال ندارد.

Powered by TayaCMS