اول از موارد تیمم (آیت الله میرزا جواد تبریزی (ره))

اول از موارد تیمم (آیت الله میرزا جواد تبریزی (ره))

مورد اوّل

تهيه آب به قدر وضو يا غسل ممکن نباشد.

مسأله 647 :

اگر انسان در آبادي باشد بايد براي تهيه آب وضو و غسل، به قدري جستجو کند که از پيدا شدن آن نااميد شود، و اگر در بيابان باشد، چنانچه زمين آن پست و بلند است و يا به واسطه درخت و مانند آن راه رفتن در آن زمين مشکل است بايد در هر يک از چهار طرف به اندازه پرتاب يک تير قديمي که با کمان پرتاب مي کردند در جستجوي آب برود و اگر زمين آن اين طور نيست بايد در هر طرف به اندازه پرتاب دو تير جستجو نمايد.

مسأله 648 :

اگر بعضي از چهار طرف هموار و بعضي ديگر پست و بلند يا راه رفتن در آن مشکل باشد بايد در طرفي که هموار است به اندازه پرتاب دو تير و در طرفي که اين طور نيست به اندازه پرتاب يک تير جستجو کند.

مسأله 649 :

در هر طرفي که يقين دارد آب نيست، جستجو لازم نيست.

مسأله 650 :

کسي که وقت نماز او تنگ نيست و براي تهيه آب وقت دارد، اگر يقين دارد در محلي دورتر از مقداري که بايد جستجو کند آب هست در صورتي که مانعي نباشد و مشقّت هم نداشته باشد بايد براي تهيّه آب برود و اگر گمان دارد آب هست، رفتن به آن محلّ لازم نيست. ولي اگر اطمينان داشته باشد بنابر احتياط واجب بايد براي تهيّه آب به آن محلّ برود.

مسأله 651 :

لازم نيست خود انسان به جستجوي آب برود بلکه مي تواند کسي را که به گفته او اطمينان دارد بفرستد و در اين صورت اگر يک نفر از طرف چند نفر برود کافي است.

مسأله 652 :

اگر احتمال دهد که داخل بار سفر خود يا در منزل يا در قافله آب هست، بايد به قدري جستجو نمايد که به نبودن آب يقين کند، يا از پيدا کردنِ آن نااميد شود.

مسأله 653 :

اگر پيش از وقت نماز، جستجو نمايد و آب پيدا نکند و تا وقت نماز همان جا بماند، لازم نيست دوباره به جستجوي آب برود.

مسأله 654 :

اگر بعد از داخل شدن وقت نماز جستجو کند و آب پيدا نکند و تا وقت نماز ديگر در همان جا بماند، چنانچه احتمال دهد آب پيدا مي شود احتياط واجب آن است که به جستجوي آب برود.

مسأله 655 :

اگر از درنده يا دزد بر جان و مالش بترسد، يا جستجوي آب به قدري سخت باشد که نتواند تحمل کند يا وقت نماز به قدري تنگ باشد که هيچ نتواند جستجو کند، جستجو لازم نيست.

مسأله 656 :

اگر در جستجوي آب نرود تا وقت نماز تنگ شود معصيت کرده، ولي نمازش با تيمم صحيح است.

مسأله 657 :

کسي که يقين دارد آب پيدا نمي کند چنانچه دنبال آب نرود و با تيمم نماز بخواند و بعد از نماز بفهمد که اگر جستجو مي کرد آب پيدا مي شد نمازش باطل است.

مسأله 658 :

اگر بعد از جستجو آب پيدا نکند و با تيمم نماز بخواند و بعد از نماز بفهمد در جايي که جستجو کرده آب بوده، نماز او صحيح است.

مسأله 659 :

اگر بعد از داخل شدن وقت نماز، وضو داشته باشد و بداند که اگر وضوي خود را باطل کند تهيّه آب براي او ممکن نيست چنانچه بتواند وضوي خود را نگهدارد، نبايد آن را باطل نمايد.

مسأله 660 :

اگر پيش از وقت نماز وضو داشته باشد و بداند که اگر وضوي خود را باطل کند تهيّه آب براي او ممکن نيست چنانچه بتواند وضوي خود را نگهدارد احتياط واجب آن است که آن را باطل نکند.

مسأله 661 :

کسي که فقط به مقدار وضو يا به مقدار غسل آب دارد اگر بداند که اگر آن را بريزد آب پيدا نمي کند، چنانچه وقت نماز داخل شده باشد ريختن آن حرام است، و احتياط واجب آن است که پيش از وقت نماز هم آن را نريزد.

مسأله 662 :

کسي که مي داند آب پيدا نمي کند، اگر بعد از داخل شدن وقت نماز وضوي خود را باطل کند يا آبي که دارد بريزد معصيت کرده ولي نمازش با تيمم صحيح است، اگرچه احتياط مستحب آن است که قضاي آن نماز را بخواند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS