کیفیت غسل میت (آیت الله سید علی سیستانی)

کیفیت غسل میت (آیت الله سید علی سیستانی)

( کيفيت غسل ميت ).

مسأله 556 :

واجب است ميت را سه غسل بدهند : اول با آبى که با سدر مخلوط باشد.

دوم با آبى که با کافور مخلوط باشد.

سوم با آب خالص .

مسأله 557 :

سـدر و کـافـور بـايـد به اندازه اى زياد نباشد , که آب را مضاف کند و به اندازه اى هم کم نباشد که نگويند سدر و کافور با آب مخلوط شده است .

مسأله 558 :

اگـر سـدر و کـافـور به اندازه اى که لازم است پيدا نشود , بنابر احتياط مستحب مقدارى که به آن دسترسى دارند در آب بريزند.

مسأله 559 :

اگـر کـسى در حال احرام بميرد , نبايد او را با آب کافور غسل دهند , و به جاى آن بايد با آب خالص غـسل بدهند , مگر اينکه در احرام حج تمتع بوده و طواف و نمازش و سعى را تمام نموده باشد يا آن که در احرام حج قران يا افراد بوده و حلق را انجام داده باشد که در اين دو صورت با آب کافور بايد غسل دهند.

مسأله 560 :

اگـر سـدر و کـافور يا يکى از اينها پيدا نشود , يا استعمال آن جايز نباشد مثل آنکه غصبى باشد , بايد بنابر احتياط به جاى هر کدام که ممکن نيست ميت را با آب خالص غسل داده و يک تيمم نيز بدهند.

مسأله 561 :

کـسى که ميت را غسل مى دهد , بايد عاقل و مسلمان باشد و بنابر مشهور بايد دوازده امامى باشد , و نـيـز بايد مسائل غسل را هم بداند , و ظاهر آن است که اگر بچه مميز بتواند غسل را به طور صحيح انجام دهـد کـفـايـت مـى کـنـد , و چنانچه ميت مسلمان غير اثنا عشرى را هم مذهب خودش اگر چه بر طبق مذهبش غسل بدهد , تکليف از مؤمن اثنا عشرى ساقط است مگر آنکه ولى آن ميت باشد که در اين صورت تکليف از او ساقط نمى شود.

مسأله 562 :

کـسـى کـه مـيـت را غـسل مى دهد , بايد قصد قربت داشته باشد يعنى غسل را براى انجام خواست خداوند عالم بجا آورد.

مسأله 563 :

غسل بچه مسلمان اگر چه از زنا باشد , واجب است .

و غسل و کفن و دفن کافر و اولاد او مشروع نيست .

و کسى که از بچگى ديوانه بوده و به حال ديوانگى بالغ شده , چنانچه محکوم به اسلام بوده , بايد او را غسل داد.

مسأله 564 :

بچه سقط شده را اگر چهار ماه يا بيشتر دارد , بايد غسل بدهند , بلکه اگر چهار ماه هم ندارد ولى سـاخـتمان بدنش تمام شده بايد بنابر احتياط او را غسل دهند و در غير اين دو صورت بايد بنابر احتياط در پارچه اى بپيچند و بدون غسل دفن کنند.

مسأله 565 :

مرد نمى تواند زن را غسل بدهد و همچنين زن نمى تواند مرد را غسل بدهد , ولى زن مى تواند شوهر خـود را غـسل دهد و شوهر هم مى تواند زن خود را غسل دهد , اگر چه احتياط مستحب آن است که زن , شوهر خود و شوهر زن خود را در حال اختيار غسل ندهد.

مسأله 566 :

مـرد مـى تواند دختر بچه اى را که مميز نيست , غسل دهد و زن هم مى تواند پسر بچه اى را که مميز نيست غسل دهد.

مسأله 567 :

اگر براى غسل دادن ميتى که مرد است مرد پيدا نشود , زنانى که با او نسبت دارند و محرمند , مثل مـادر و خـواهـر و عـمـه و خاله , يا بواسطه شير خوردن يا ازدواج با او محرم شده اند , مى توانند او را غسل بدهند.

و نـيـز اگـر براى غسل ميت زن , زن ديگرى نباشد , مردهايى که با او نسبت دارند و محرمند يا به واسطه شيرخوردن يا ازدواج با او محرم شده اند , مى توانند او را غسل دهند و در هر دو صورت لازم نيست که غسل دادن از زير لباس باشد - مگر در عورت - هر چند اين کار احوط است .

مسأله 568 :

اگـر ميت و کسى که او را غسل مى دهد هر دو مرد يا هر دو زن باشند , جايز است که غير از عورت , جاهاى ديگر ميت برهنه باشد , ولى بهتر آن است که از زير لباس غسل داده شود.

مسأله 569 :

نـگـاه کردن به عورت ميت حرام است , و کسى که او را غسل مى دهد اگر نگاه کند معصيت کرده , ولى غسل باطل نمى شود.

مسأله 570 :

اگر در جايى از بدن ميت عين نجس باشد بايد پيش از آنکه آنجا را غسل بدهند , آن را برطرف کنند و اولى آن است که تمام بدن ميت , پيش از شروع به غسل از جهت نجاستهاى ديگر پاک باشد.

مسأله 571 :

غسل ميت مثل غسل جنابت است .

و احـتياط واجب آن است که تا غسل ترتيبى ممکن است , ميت را غسل ارتماسى ندهند , و در غسل ترتيبى هـم لازم است طرف راست را پيش از طرف چپ بشويند , و نيز اگر ممکن است بنابر احتياط مستحب هر يک از سه قسمت بدن را در آب فرو نبرند , بلکه آب را روى آن بريزند.

مسأله 572 :

کـسـى را که در حال حيض يا در حال جنابت مرده , لازم نيست غسل حيض يا غسل جنابت بدهند , بلکه همان غسل ميت براى او کافى است .

مسأله 573 :

مزد گرفتن براى غسل دادن ميت بنابر احتياط حرام است , و اگر کسى براى گرفتن مزد , ميت را غـسـل دهـد بـه طـورى که منافات با قصد قربت داشته باشد آن غسل باطل است ولى مزد گرفتن براى کارهاى مقدماتى غسل حرام نيست .

مسأله 574 :

در غـسل ميت غسل جبيره اى مشروع نيست و اگر آب پيدا نشود يا استعمال آن مانعى داشته باشد بايد عوض غسل , ميت را يک تيمم بدهند , و احتياط مستحب آن است که سه تيمم بدهند و در يکى از اين سه تيمم قصد ما فى الذمه نمايند يعنى کسى که تيمم مى دهد نيت کند که اين تيمم را براى آنکه به تکليف عمل شده باشد انجام مى دهم .

مسأله 575 :

کـسـى که ميت را تيمم مى دهد , بايد دست خود را بر زمين بزند و به صورت و پشت دستهاى ميت بکشد و اگر ممکن باشد , احتياط واجب آن است که با دست ميت هم او را تيمم بدهد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS