احکام غسل، کفن، نماز و دفن میت (آیت الله میرزا جواد تبریزی (ره))

احکام غسل، کفن، نماز و دفن میت (آیت الله میرزا جواد تبریزی (ره))

احکام غسل و کفن و نماز و دفن ميّت

مسأله 542 :

غسل و کفن و نماز و دفن مسلمان اگرچه دوازده امامي نباشد بر هر مکلفي واجب است، و اگر بعضي انجام دهند از ديگران ساقط مي شود و چنانچه هيچ کس انجام ندهد همه معصيت کرده اند.

مسأله 543 :

اگر کسي مشغول کارهاي ميت شود بر ديگران واجب نيست اقدام نمايند، ولي اگر او عمل را نيمه کاره بگذارد، بايد ديگران تمام کنند.

مسأله 544 :

اگر انسان يقين کند که ديگري مشغول کارهاي ميت شده، واجب نيست به کارهاي ميت اقدام کند، ولي اگر شک يا گمان دارد بايد اقدام نمايد.

مسأله 545 :

اگر کسي بداند غسل يا کفن يا نماز يا دفن ميت را باطل انجام داده اند بايد دوباره انجام دهد، ولي اگر گمان دارد که باطل بوده يا شک دارد که درست بوده يا نه، لازم نيست اقدام نمايد.

مسأله 546 :

براي غسل و کفن و نماز و دفن ميّت بايد از ولي او اجازه بگيرند.

مسأله 547 :

ولي زن که در غسل و کفن و دفن او دخالت مي کند شوهر اوست و بعد از او مردهايي که از ميّت ارث مي برند مقدم بر زنهاي ايشانند و هر کدام که در ارث بردن مقدم هستند در اين امر نيز مقدمند.

مسأله 548 :

اگر کسي بگويد: من وصي يا ولي ميّتم، يا بگويد: ولي ميت به من اجازه داده که غسل و کفن و دفن ميت را انجام دهم، چنانچه ديگري نمي گويد من ولي يا وصي ميّتم يا ولي ميت به من اجازه داده است، انجام کارهاي ميّت با اوست.

مسأله 549 :

اگر ميت براي غسل و کفن و دفن و نماز خود غير از ولي، کس ديگري را معين کند، احتياط واجب آن است که ولي و آن کس هردو اجازه بدهند. و لازم نيست کسي که ميت، او را براي انجام اين کارها معين کرده اين وصيت را قبول کند ولي اگر قبول کرد، بايد به آن عمل نمايد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS