احکام غسل، کفن، نماز و دفن میت (آیت الله محمد فاضل لنکرانی (ره))

احکام غسل، کفن، نماز و دفن میت (آیت الله محمد فاضل لنکرانی (ره))

احکام غسل و کفن و نماز و دفن ميّت

مسأله 542 :

غسل و کفن و نماز و دفن مسلمان اگرچه دوازده امامى نباشد بر هر مکلفى واجب است، و اگر بعضى انجام دهند از ديگران ساقط مى شود و چنانچه هيچ کس انجام ندهد همه معصيت کرده اند.

مسأله 543 :

اگر کسى مشغول کارهاى ميت شود بر ديگران واجب نيست اقدام نمايند، ولى اگر او عمل را نيمه کاره بگذارد، بايد ديگران تمام کنند.

مسأله 544 :

اگر انسان يقين کند که ديگرى مشغول کارهاى ميت شده، واجب نيست به کارهاى ميت اقدام کند، ولى اگر شک يا گمان دارد بايد اقدام نمايد.

مسأله 545 :

اگر کسى بداند غسل يا کفن يا نماز يا دفن ميت را باطل انجام داده اند بايد دوباره انجام دهد، ولى اگر گمان دارد که باطل بوده يا شک دارد که درست بوده يا نه، لازم نيست اقدام نمايد.

مسأله 546 :

براى غسل و کفن و نماز و دفن ميّت بايد از ولىّ او اجازه بگيرند.

مسأله 547 :

ولىّ زن که در غسل و کفن و دفن او دخالت مى کند شوهر اوست و بعد از او مردهايى که از ميّت ارث مى برند مقدم بر زنهاى ايشانند و هر کدام که در ارث بردن مقدم هستند در اين امر نيز مقدمند.

مسأله 548 :

اگر کسى بگويد: من وصى يا ولىّ ميّتم، يا بگويد: ولىّ ميت به من اجازه داده که غسل و کفن و دفن ميت را انجام دهم، چنانچه ديگرى نمى گويد من ولىّ يا وصى ميّتم يا ولىّ ميت به من اجازه داده است، انجام کارهاى ميّت با اوست.

مسأله 549 :

اگر ميت براى غسل و کفن و دفن و نماز خود غير از ولىّ، کس ديگرى را معين کند، احتياط واجب آن است که ولىّ و آن کس هردو اجازه بدهند. و لازم نيست کسى که ميت، او را براى انجام اين کارها معين کرده اين وصيت را قبول کند ولى اگر قبول کرد، بايد به آن عمل نمايد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS