شرایط ذبح حیوانات (آیت الله ناصر مکارم شیرازی)

شرایط ذبح حیوانات (آیت الله ناصر مکارم شیرازی)

شرايط ذبح حيوانات

مسأله 2223 :

سر بريدن حيوان پنج شرط دارد:

1ـ ذبح کننده بنابر احتياط واجب بايد مسلمان باشد، ناصبى ها يعنى کسانى که با اهل بيت پيامبر(صلى الله عليه وآله) دشمنى دارند در حکم کفّارند.

2ـ بايد سر حيوان را با جسم تيزى که از آهن، يا فلز ديگر باشد ببرند، ولى اگر احتياج به ذبح باشد و آهن پيدا نشود، يا اگر سر حيوان را نبرند مى ميرد و دسترسى به آهن نيست، با هر چيز تيزى که رگها را بتواند جدا کند (مانند شيشه و سنگ و چوب تيز) مى شود آن را ذبح کرد.

3ـ در موقع سر بريدن بايد جلو بدن حيوان رو به قبله باشد و اگر عمداً رو به قبله نکنند حيوان حرام مى شود، ولى اگر از روى فراموشى يا ندانستن مسأله يا اشتباه کردن قبله، حيوان را به سمتى غير از قبله سر ببرند حرام نيست.

4ـ هنگام سر بريدن بايد نام خدا را ببرد همين قدر که بگويد «بسم اللّه» يا «سُبْحانَ اللّهِ» يا بگويد «لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ» کافى است و به زبان فارسى يا هر زبان ديگر نيز جايز است، ولى اگر بدون قصد سر بريدن نام خدا را ببرد کافى نيست و در صورتى که از روى فراموشى نام خدا را نبرد اشکال ندارد.

5ـ بايد حيوان بعد از سر بريدن حرکتى کند اگر چه مثلاً چشم يا دم خود را حرکت دهد يا پاى خود را به زمين زند که معلوم شود زنده بوده و احتياط واجب آن است که خون به مقدار کافى از آن بيرون بريزد.

مسأله 2224 :

کسى که حيوان را ذبح مى کند مى تواند مرد باشد يا زن يا بچه نابالغى

[432]

که دستورات ذبح را مى داند، ولى بهتر است تا دسترسى به مرد باشد زنان و کودکان را معاف دارند.

مسأله 2225 :

سر بريدن حيوانات با وسايل ماشينى در صورتى که شرايط شرعى آن مطابق آنچه در بحث ذبح حيوانات گفته شد انجام شود جايز است و چنين حيوانى پاک و حلال است.

مسأله 2226 :

هرگاه چند مرغ يا چند حيوان را باهم سر ببرند يک بسم اللّه براى همه آنها کافى است، همچنين هرگاه با ماشين، تعداد زيادى حيوان را در زمان واحد (با وجود شرايط ديگر) سر ببرند يک بسم اللّه کفايت مى کند و اگر ماشين مرتّباً کار مى کند احتياط آن است مرتّباً نام خدا را تکرار کنند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS