7ـ مجسمه سازى

7ـ مجسمه سازى

7ـ مجسمه سازى

سوال 545 :

اين جانب مدّتى است که بعضى از تصاوير را بر روى چوب به صورت برجسته حک مى کنم و از اين طريق امرار معاش مى نمايم چون شنيده بودم که ساخت مجسمه کامل داراى روح حرام مى باشد نه بخشى از حجم بدن، آن هم به صورت حک بر روى چوب، آيا امرار معاش اين جانب از اين راه شرعاً جايز مى باشد؟

جواب :

اين قبيل نقوش برجسته شرعاً اشکالى ندارد ولى سعى کنيد نقشهايى که موجب ترويج اديان و مذاهب غير اسلامى مى شود و يا تصويرهايى که موجب فساد اخلاق است نبوده باشد.

سوال 546 :

مجسمه سازى تمام تنه يا نيم تنه انسان يا حيوان چه حکمى دارد، نقّاشى آنها چطور؟

جواب :

مجسمه سازى اشکال دارد و نقّاشى جايز است.

سوال 547 :

خريد و فروش مجسمه هايى که از گچ ياموادساخته مى شود و به عنوان اسباب بازى و يا براى نگهدارى در منازل به کار مى رود، چه حکمى دارد؟ مثل انواع عروسکها و سگها و گربه ها و مرغها که از گچ يا مواد ساخته مى شود؟

جواب :

هرگاه به صورت اسباب بازى باشد مانعى ندارد ولى بهتر آن است که از آنها براى تزيين استفاده نشود.

سوال 548 :

با توّجه به اين که ساختن مجسمه هاى داراى روح مطابق اجماع فقها حرام است، چرا در کشور اسلامى ما مجسمه مى سازند و در ميادين شهرها نصب مى کنند و پارکها را مزيّن به آن مى کنند و بيت المال را صرف ساختن آن مى نمايند، آيا حرمت به حال خود باقى است يا حکم ثانوى بر آن مترتّب شده است؟

جواب :

مجسمه سازى اشکال دارد و شايسته است از نگهدارى اين گونه مجسمه ها پرهيز شود.

سوال 549 :

آيا حرمت نقّاشى و مجسمه سازى به دليل برداشت شرک آميز از آنها و جنبه بت پرستى آن است؟ در اين صورت امروز که اين امور ذهنيّت بت پرستى را در عموم مردم ايجاد نمى کند و به عنوان هنر شناخته شده و به کار گرفته مى شود، پرداختن به آن چه حکمى دارد؟

جواب :

مجسمه سازى و خريد و فروش آن در هر حال اشکال دارد مگر در مواردى که جنبه اسباب بازى دارد.

سوال 550 :

از آن جا که رشته نقّاشى و مجسمه سازى در تعدادى ازدانشگاه هاى ايران اسلامى تدريس مى شود، اين رشته ها چه حکمى دارد؟

جواب :

رشته نقّاشى اشکالى ندارد.

سوال 551 :

استفاده از هنر مجسمه سازى درترويج شعائر اسلامى چه حکمى دارد و اصولا آيا موضوع اين گونه کارهاى هنرى در کيفيّت حکم تأثيرى دارد؟

جواب :

از جوابهاى بالا روشن شد

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

پر بازدیدترین ها

No image

مصرف خمس (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

مال خمسی، به شش سهم تقسیم می شود: سه سهم (نصف خمس آن، برای خدا و پیامبر و امام تلاافته است که به امام می رسد، و در دوران غیبت باید آن را به فقیه جامع شرایط فتوا پرداخت کنند....
Powered by TayaCMS