3- تکبیرة الاحرام (آیت الله میرزا جواد تبریزی (ره))

3- تکبیرة الاحرام (آیت الله میرزا جواد تبریزی (ره))

تکبيرة الاحرام

مسأله 957 :

گفتن اللّه اکبر در اول هر نماز واجب و رکن است , و بايد حروف اللّه و حروف اکـبـر و دو کـلـمه اللّه و اکبر راپشت سر هم بگويد, و نيز بايد اين دو کلمه به عربى صحيح گفته شود و اگر به عربى غلط بگويد, يا مثلا ترجمه آن را به فارسى بگويد صحيح نيست .

مسأله 958 :

احـتـيـاط مـسـتحب آن است که تکبيرة الاحرام نماز را به چيزى که پيش از آن مى خواند, مثلا به اقامه يا به دعائى که پيش ازتکبير مى خواند نچسباند.

مسأله 959 :

اگـر انسان بخواهد اللّه اکبر را به چيزى که بعد از آن مى خواند, مثلا به بسم اللّه الـرحمن الرحيم بچسباند, بهتر است راء اکبر را پيش بدهد, ولى احتياط مستحب آن است که در نماز واجب نچسباند.

مسأله 960 :

مـوقـع گفتن تکبيرة الاحرام بايد بدن آرام باشد, و اگر عمدا در حالى که بدنش حرکت دارد, تکبيرة الاحرام را بگويد باطل است .

مسأله 961 :

تـکبير و حمد و سوره و ذکر و دعا را بايد طورى بخواند که خودش بشنود, و اگر بـواسـطـه سنگينى يا کرى گوش يا سر و صداى زياد نمى شنود, بايد طورى بگويد که اگر مانعى نباشد بشنود.

مسأله 962 :

کـسـى که لال است يا زبان او مرضى دارد که نمى تواند اللّه اکبر بگويد بايد به هر طـورى کـه مـى تواند بگويد, و اگر هيچ نمى تواندبگويد بنابر احتياط بايد در قلب خود بگذراند و براى تکبير اشاره کند و زبانش را هم اگر مى تواند حرکت دهد.

مسأله 963 :

مستحب است بعد از تکبيرة الاحرام بگويد: يا محسن قد اتاک المسي ء وقد امرت المحسن ان يتجاوز عن المسي ء انت المحسن وا نا المسي ء بحق محمد وآل محمد صل على محمد وآل مـحـمد وتجاوز عن قبيح ما تعلم مني يعنى اى خدائى که به بندگان احسان مى کنى , بنده گـنـهـکار به در خانه تو آمده و تو امر کرده اى که نيکوکار از گناهکار بگذرد, تو نيکوکارى و من گناهکار, به حق محمد وآل محمد (ص ) رحمت خود را بر محمد وآل محمد بفرست و از بديهائى که مى دانى از من سر زده بگذر.

مسأله 964 :

مستحب است موقع گفتن تکبير اول نماز و تکبيرهاى بين نماز, دستها را تا مقابل گوش بالا ببرد.

مسأله 965 :

اگر شک کند که تکبيرة الاحرام را گفته يا نه , چنانچه مشغول خواندن چيزى از قرائت شده , به شک خود اعتنا نکند, و اگرچيزى نخوانده , بايد تکبير را بگويد.

مسأله 966 :

اگر بعد از گفتن تکبيرة الاحرام شک کند که آن را صحيح گفته يا نه , چه مشغول خواندن چيزى شده باشد يا نه , به شک خوداعتنا نکند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS