شرط پنجم نماز مسافر (آیت الله میرزا جواد تبریزی (ره))

شرط پنجم نماز مسافر (آیت الله میرزا جواد تبریزی (ره))

شـرط پـنـجم - آنکه براى کار حرام سفر نکند, و اگر براى کار حرامى مانند دزدى سفر کند, بايد نماز را تمام بخواند.

و همچنين است اگر خودسفر حرام باشد مثل آنکه براى او ضررى که اقدام بر آن شـرعـا حـرام اسـت داشته باشد, يا زن بدون اجازه شوهر, و فرزند با نهى پدر و مادر که موجب عقوقش باشد سفرى بروند که بر آنان واجب نباشد, ولى اگر مثل سفر حج واجب باشد, بايد نماز را شکسته بخوانند.

مسأله 1304 :

سفرى که واجب نيست اگر سبب اذيت پدر و مادر باشد حرام است , و انسان بايد در آن سفر نماز را تمام بخواند و روزه هم بگيرد.

مسأله 1305 :

کسى که سفر او حرام نيست و براى کار حرام هم سفر نمى کند, اگرچه در سفر, معصيتى انجام دهد, مثلا غيبت کند يا شراب بخورد, بايد نماز را شکسته بخواند.

مسأله 1306 :

اگر براى آنکه کار واجبى را ترک کند, مسافرت نمايد, چه غرض ديگرى در سفر داشـتـه باشد يا نه , نمازش تمام است , پس کسى که بدهکار است , اگر بتواند بدهى خود را بدهد و طـلـبـکـار هـم مطالبه کند, چنانچه در سفر نتواند بدهى خود را بدهد و براى فرار از دادن قرض مـسـافرت نمايد, بايد نماز را تمام بخواند, ولى اگر سفرش براى کار ديگرى است اگرچه در سفر ترک واجب نيز بنمايد بايد نماز را شکسته بخواند.

مسأله 1307 :

اگر سفر او سفر حرام نباشد ولى حيوان سوارى او يا مرکب ديگرى که سوار او است غصبى باشد, يا در زمين غصبى مسافرت کند, بايد نماز را شکسته بخواند.

مسأله 1308 :

کسى که با ظالم مسافرت مى کند اگر ناچار نباشد و مسافرت او کمک به ظالم بـاشـد, بـايد نماز را تمام بخواند, و اگر ناچار باشديا مثلا براى نجات دادن مظلومى با او مسافرت کند, نمازش شکسته است .

مسأله 1309 :

اگـر بـه قـصد تفريح و گردش مسافرت کند, سفر او حرام نيست و بايد نماز را شکسته بخواند.

مسأله 1310 :

اگر براى لهو و خوش گذرانى به شکار رود, حرام نيست ولى نمازش تمام است , و چـنـانچه براى تهيه معاش به شکار رود,نمازش شکسته است , و همچنين است اگر براى کسب و زياد کردن مال برود.

مسأله 1311 :

کسى که براى معصيت سفر کرده , موقعى که از سفر برمى گردد چنانچه قبل از بـرگـشتن قصد اقامت کرده يا سى روز با تردد درمقصد مانده يا توبه کرده و برگشتن به تنهائى هـشـت فـرسـخ اسـت , بـايـد نـماز را شکسته بخواند, و احتياط واجب آن است که در صورتى که تـوبه نکرده هم شکسته و هم تمام بخواند, و اگر براى شکار لهوى باشد و برگشتن به حد مسافت باشد بايد در مراجعت قبل از اقامه يا سى روز باتردد در مقصد ماندن , جمع بين قصر و تمام نمايد.

مسأله 1312 :

کـسى که سفر او سفر معصيت است , اگر در بين راه از قصد معصيت برگردد, چنانچه باقيمانده راه هشت فرسخ باشد, يا چهارفرسخ باشد وبخواهد برود و چهار فرسخ برگردد, بايد نماز را شکسته بخواند.

مسأله 1313 :

کسى که براى معصيت سفر نکرده , اگر در بين راه قصد کند که بقيه راه را براى مـعـصـيـت برود, بايد نماز را تمام بخواند, ولى نمازهائى که شکسته خوانده در صورتى که مقدار گذشته به قدر مسافت بوده صحيح است و الا احتياط واجب آن است که آن نمازها را اعاده نمايد.

Powered by TayaCMS