نماز هایی که باید به ترتیب خوانده شوند (آیت الله سید علی سیستانی)

نماز هایی که باید به ترتیب خوانده شوند (آیت الله سید علی سیستانی)

نمازهايى که بايد به ترتيب خوانده شود

مسأله 763 :

انـسان بايد نماز عصر را بعد از نماز ظهر , و نماز عشا را بعد از نماز مغرب بخواند , و اگر عمدا نماز عصر را پيش از نماز ظهر , و نماز عشا را پيش نماز مغرب بخواند باطل است .

مسأله 764 :

اگـر بـه نيت نماز ظهر مشغول نماز شود , و در بين نماز يادش بيايد که نماز ظهر را خوانده است , نمى تواند نيت را به نماز عصر برگرداند , بلکه بايد نماز را بشکند و نماز عصر را بخواند , و همين طور است در نماز مغرب و عشا.

مسأله 765 :

اگـر در بـيـن نماز عصر يقين کند که نماز ظهر را نخوانده است و نيت را به نماز ظهر برگرداند , چنانچه يادش بيايد که نماز ظهر را خوانده بوده مى تواند نيت را به نماز عصر برگرداند و نماز را تمام کند در صورتى که بعضى از اجزا نماز را به نيت ظهر نياورده باشد يا آن که اگر آورده است به نيت عصر تدارک کـند , ولى اگر آن جز رکعت باشد نماز او در هر صورت باطل است , و هم چنين اگر رکوع يا دو سجده از يک رکعت باشد نماز بنابر احتياط لازم باطل است .

مسأله 766 :

اگر در بين نماز عصر شک کند که نماز ظهر را خوانده يا نه بايد نماز را به نيت عصر تمام کند و بعدا نـمـاز ظـهر را بجا آورد ولى اگر وقت به قدرى کم است که بعد از تمام شدن نماز آفتاب غروب مى کند و براى يک رکعت نماز هم وقت باقى نمانده , لازم نيست که نماز ظهر را قضا کند.

مسأله 767 :

اگر در نماز عشا شک کند که نماز مغرب را خوانده يا نه بايد به نيت عشا نماز را تمام کند و بعد نماز مغرب را بجا آورد ولى اگر وقت به قدرى کم است که بعد از تمام شدن نماز نصف شب مى شود و به مقدار يک رکعت نماز هم وقت باقى نمانده لازم نيست که نماز مغرب را قضا کند.

مسأله 768 :

اگـر در نماز عشا بعد از رسيدن به رکوع رکعت چهارم شک کند که نماز مغرب را خوانده يا نه بايد نماز را تمام کند , و بعدا چنانچه وقت براى نماز مغرب باقى باشد نماز مغرب را نيز بخواند.

مسأله 769 :

اگـر انـسان نمازى را که خوانده احتياطا دوباره بخواند و در بين نماز يادش بيايد نمازى را که بايد پـيـش از آن بـخـوانـد نخوانده است , نمى تواند نيت را به آن نماز برگرداند , مثلا موقعى که نماز عصر را احتياطا مى خواند , اگر يادش بيايد نماز ظهر را نخوانده است , نمى تواند نيت را به نماز ظهر برگرداند.

مسأله 770 :

برگرداندن نيت از قضا به نماز ادا , و از نماز مستحب به نماز واجب جايز نيست .

مسأله 771 :

اگر وقت نماز ادا وسعت داشته باشد , انسان مى تواند در بين نماز - چنانچه يادش بيايد که نماز قضا بـر ذمه دارد - نيت را به نماز قضا برگرداند , ولى بايد برگرداندن نيت به نماز قضا ممکن باشد مثلا اگر مـشغول نماز ظهر است , در صورتى مى تواند نيت را به قضاى صبح برگرداند که داخل رکوع رکعت سوم نشده باشد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS