اجیر گرفتن برای نماز (آیت الله میرزا جواد تبریزی (ره))

اجیر گرفتن برای نماز (آیت الله میرزا جواد تبریزی (ره))

اجير گرفتن براى نماز

مسأله 1542 :

بـعـد از مـرگ انسان , مى شود براى نماز و عبادتهاى ديگر او که در زندگى بجا نياورده , ديگرى را اجير کنند, يعنى به او مزددهند که آنها را بجا آورد, و اگر کسى بدون مزد هم آنها را انجام دهد صحيح است .

مسأله 1543 :

انـسـان مى تواند براى بعضى از کارهاى مستحبى مثل حج و عمره و زيارت قبر پيغمبر و امامان (ع ), از طرف زندگان اجيرشود, و نيز مى تواند کار مستحبى را انجام دهد و ثواب آن را براى مردگان يا زندگان هديه نمايد.

مسأله 1544 :

کسى که براى نماز قضاى ميت اجير شده , بايد يا مجتهد باشد يا مسائل نماز را از روى تقليد صحيح بداند, يا آنکه عمل به احتياط کند در صورتى که موارد احتياط را کاملا بداند.

مسأله 1545 :

اجير بايد موقع نيت , ميت را معين نمايد و لازم نيست اسم او را بداند, پس اگر نيت کند از طرف کسى نماز مى خوانم که براى اواجير شده ام کافى است .

مسأله 1546 :

اجير بايد عمل را به قصد آنچه در ذمه ميت است بجا آورد, و اگر عملى را انجام دهد و ثواب آن را براى او هديه کند کافى نيست .

مسأله 1547 :

بايد کسى را اجير کنند که اطمينان داشته باشند عمل را انجام مى دهد.

مسأله 1548 :

کسى را که براى نمازهاى ميت اجير کرده اند, اگر بفهمند که عمل را بجا نياورده يا باطل انجام داده , بايد دوباره اجيربگيرند.

مسأله 1549 :

هرگاه شک کند که اجير عمل را انجام داده يا نه , و شخص ثقه باشد و بگويد انجام داده ام کافى است , و اگر شک کند که عمل اوصحيح بوده يا نه , بنا بر صحت آن بگذارد.

مسأله 1550 :

کـسـى را که عذرى دارد و مثلا با تيمم يا نشسته نماز مى خواند, نمى شود براى نمازهاى ميت اجير کرد, اگرچه نماز ميت هم همان طور قضا شده باشد.

مسأله 1551 :

مرد براى زن و زن براى مرد مى تواند اجير شود, و در بلند خواندن و آهسته خواندن نماز بايد اجير به تکليف خود عمل نمايد.

مسأله 1552 :

در قضاى نمازهاى ميت ترتيب واجب نيست مگر در نمازهائى که ادا آنها ترتيب دارد مثل نماز ظهر و عصر يا مغرب و عشا ازيک روز چنان که سابقا گذشت .

مسأله 1553 :

اگر با اجير شرط کنند که عمل را به طور مخصوصى انجام دهد بايد همان طور بجا آورد, و اگر با او شرط نکنند بايد در آن عمل به تکليف خود رفتار نمايد, و احتياط مستحب آن اسـت کـه از وظـيفه خودش و ميت هرکدام که به احتياط نزديکتر است به آن عمل کند,مثلا اگر وظيفه ميت گفتن سه مرتبه تسبيحات اربعه بوده و تکليف او يک مرتبه است , سه مرتبه بگويد.

مسأله 1554 :

اگر با اجير شرط نکنند که نماز را با چه مقدار از مستحبات آن بخواند, به مقدار واجب اکتفا کند کافى است .

مسأله 1555 :

اگر انسان چند نفر را براى نماز قضاى ميت اجير کند, بنابر آنچه در مسأله ( 1552 ) گفته شد لازم نيست براى هر کدام آنهاوقتى را معين نمايد.

مسأله 1556 :

اگر کسى اجير شود که مثلا در مدت يک سال نمازهاى ميت را بخواند و پيش از تـمام شدن سال بميرد, بايد براى نمازهائى که مى دانند بجا نياورده , ديگرى را اجير نمايند.

و اگر احتمال مى دهند که بجا نياورده بنابر احتياط واجب نيز اجير بگيرد.

مسأله 1557 :

کـسـى را که براى نمازهاى ميت اجير کرده اند, اگر پيش از تمام کردن نمازها بـمـيـرد و اجـرت هـمـه آنها را گرفته باشد, چنانچه شرط کرده باشند که تمام نمازها را خودش بخواند, اگر قادر بر عمل بوده اجاره صحيح و اجاره کننده مى تواند اجرة المثل باقيمانده را بگيرد يـاآنـکـه اجاره را فسخ نموده و اجرة المثل مقدارى را که بجا آورده کسر و مابقى را بگيرد, و اگر قـادر نـبـوده اجـاره نسبت به مابعد فوت اجير باطل است و مى تواند اجرة المسم -اى باقيمانده را گـرفـتـه يا آنکه اجاره مقدار گذشته را فسخ نموده و اجرة المثل او را بدهد, و اگر شرط نکرده بـاشـندکه خودش بخواند بايد ورثه اش از مال او اجير بگيرند, اما اگر مال نداشته باشد بر ورثه او چيزى واجب نيست مسأله 1558 - اگر اجير پيش از تمام کردن نمازهاى ميت بميرد و خودش هم نماز قضا داشته بـاشـد, بـعـد از عـمـل به دستورى که در مسأله قبلى ذکر شد, اگر چيزى از مال او زياد آمد, در صـورتـى کـه وصـيـت کرده باشد و ورثه اجازه بدهند, براى تمام نمازهاى او اجير بگيرند, و اگر اجازه ندهند, ثلث آن را به مصرف نماز او برسانند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS