راه نجس شدن چیز پاک (آیت الله میرزا جواد تبریزی (ره))

راه نجس شدن چیز پاک (آیت الله میرزا جواد تبریزی (ره))

راه نجس شدن چيزهاي پاک

مسأله 129 :

اگر چيز پاک به چيز نجس برسد و هردو يا يکي از آنها به طوري تر باشد که تري يکي به ديگري برسد، چيز پاک نجس مي شود، و اگر تري به قدري کم باشد که به ديگري نرسد، چيزي که پاک بوده نجس نمي شود.

مسأله 130 :

اگر چيز پاکي به چيز نجس برسد و انسان شک کند که هردو يا يکي از آنها تر بوده يا نه، آن چيز پاک نجس نمي شود.

مسأله 131 :

دو چيزي که انسان نمي داند کدام پاک و کدام نجس است اگر چيز پاکي با رطوبت به يکي از آنها برسد، نجس نمي شود، ولي اگر يکي از آنها قبلاً نجس بوده و انسان نداند پاک شده يا نه، چنانچه چيز پاکي به آن برسد نجس مي شود.

مسأله 132 :

زمين و پارچه و مانند اينها اگر رطوبت داشته باشد هر قسمتي که نجاست به آن برسد نجس مي شود و نقاط ديگر آن پاک است و همچنين است خيار و خربزه و مانند اينها.

مسأله 133 :

هرگاه شيره و روغن روان باشد همين که يک نقطه از آن نجس شد، تمام آن نجس مي شود. ولي اگر روان نباشد تمام آن نجس نمي شود بلکه فقط جائي که نجاست به آن رسيده نجس مي شود.

مسأله 134 :

اگر مگس يا حيواني مانند آن، روي چيز نجسي که تر است بنشيند و بعد روي چيز پاکي که آن هم تر است بنشيند، چنانچه انسان بداند نجاست همراه آن حيوان بوده، چيز پاک نجس مي شود، و اگر نداند پاک است.

مسأله 135 :

اگر جايي از بدن که عرق دارد نجس شود و عرق از آن جا به جاي ديگر برود، هرجا که عرق به آن برسد نجس مي شود، و اگر عرق به جاي ديگر نرود جاهاي ديگر بدن پاک است.

مسأله 136 :

اخلاطي که از بيني يا گلو مي آيد، اگر خون داشته باشد; جايي که خون دارد نجس و بقيه پاک است پس اگر به بيرون دهان يا بيني برسد، مقداري را که انسان يقين دارد جاي نجس اخلاط به آن رسيده، نجس است و محلي را که شک دارد جاي نجس به آن رسيده يا نه، پاک مي باشد.

مسأله 137 :

اگر آفتابه اي را که ته آن سوراخ است روي زمين نجس بگذارند چنانچه آب طوري زير آن جمع گردد که با آب آفتابه يکي حساب شود، آب آفتابه نجس مي شود، و اگر سوراخ آن به زمين نجس متّصل نباشد و آب زير آفتابه با آب داخل آن يکي حساب نشود آب داخل آفتابه نجس نمي شود.

مسأله 138 :

اگر چيزي داخل بدن شود و به نجاست برسد، در صورتي که بعد از بيرون آمدن، آلوده به نجاست نباشد پاک است، پس اگر اسباب اماله يا آب آن در مخرج غائط وارد شود، يا سوزن و چاقو و مانند اينها در بدن فرو رود و بعد از بيرون آمدن، به نجاست آلوده نباشد نجس نيست. و همچنين است آب دهان و بيني اگر در داخل به خون برسد و بعد از بيرون آمدن به خون آلوده نباشد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS