احکام استحاضه‌‌ (آیت الله حسین نوری همدانی)

احکام استحاضه‌‌ (آیت الله حسین نوری همدانی)

استحاضه

يکي از خونهائي که از زن خارج مي شود ، خون استحاضه است و زن را در موقع ديدن خون استحاضه ، مستحاضه مي گويند .

مسأله 393 :

خون استحاضه در بيشتر اوقات زرد رنگ و سرد است و بدون فشار و سوزش بيرون مي آيد و غليظ هم نيست ، ولي ممکن است گاهي سياه يا سرخ و گرم و غليظ باشد و با فشار و سوزش بيرون آيد .

مسأله 394 :

استحاضه سه قسم است : قليله ، متوسطه و کثيره ، استحاضه قليله آن است که خون در پنبه اي که زن داخل فرج مي نمايد ، نفوذ نکند و از طرف ديگر ظاهر نشود ، استحاضه متوسطه آن است که خون در پنبه فرو رود و از طرف ديگر ظاهر شود ولي به دستمالي که معمولا زنها براي جلوگيري از خون مي بندند جاري نشود ، استحاضه کثيره آن است که خون از پنبه به دستمال ، جاري شود .

احکام استحاضه

مسأله 395 :

در استحاضة قليله بايد زن براي هرنماز يک وضو بگيرد و پنبه را عوض کند يا آب بکشد و ظاهر فرج را هم اگر خون به آن رسيده ، آب بکشد .

مسأله 396 :

در استحاضة متوسطه بايد زن براي نماز صبح غسل کند و تا صبح ديگر براي نمازهاي خود کارهاي استحاضة قليله را که در مسالة پيش گفته شد انجام دهد و اين در صورتي است که استحاضة متوسطه پيش از نماز ظهر يا بين آن حاصل شود بايد براي نماز

ظهر غسل کند و به همين طور پيش از هر نماز يا بين هر نمازي که استحاضه متوسطه شد ، بايد براي آن غسل کند و اگر عمداً يا از روي فراموشي براي نماز صبح غسل نکند بايد براي نماز ظهر و عصر غسل کند و اگر براي ظهر و عصر غسل نکند بايد پيش از نماز

مغرب و عشاء غسل نمايد چه آنکه خون بيايد يا قطع شده باشد .

مسأله 397 :

در استحاضةکثيره علاوه بر کارهاي استحاضة متوسطه که در مسأله پيش گفته شد بايد هر نماز دستمال را عوض کند ، يا آب بکشد و يک غسل براي ظهر و عصر و يکي براي نماز مغرب و عشاء بجا آورد و بين نماز ظهر و عصر فاصله بيندازد ، بايد براي نماز عصر دوباره غسل کند و نيز اگر بين نماز مغرب و عشا فاصله بيندازد بايد براي نماز عشادوباره غسل نمايد،واقوي اين است که دراستحاضةکثيره غسل ازوضوکفايت ميکند .

مسأله 398 :

اگر خون استحاضه پيش از وقت نماز هم بيايد اگر چه زن براي آن خون وضو و غسل را انجام داده باشد بنابر احتياط واجب ، بايد در موقع نماز وضو و غسل را بجا آورد .

مسأله 399 :

مستحاضة متوسط که بايد وضو بگيرد و غسل کند هر کدام را اول بجا آورد صحيح است ، ولي بهتر آن است که اول وضو بگيرد و مستحاضة کثيره اگر بخواهد وضو بگيرد بايد قبل از غسل ، وضو بگيرد .

مسأله 400 :

اگر استحاضة قليلة زن بعد از نماز صبح متو سطه شود ، بايد براي نماز ظهر و عصر غسل کند و اگر بعد از نماز ظهر و عصر متوسطه شود بايد نماز مغرب و عشا غسل نمايد .

مسأله 401 :

اگر استحاضة قليله يا متوسطة زن بعد از نماز صبح کثيره شود بايد براي ظهر و عصر يکغسل و براي نماز مغرب و عشا غسل ديگري بجا آورد و اگر بعد از نماز ظهر و عصر کثيره شود ، بايد براي نماز مغرب و عشا غسل نمايد .

مسأله 402 :

مستحاضه کثيره يا متوسطه اگر پيش ا ز داخل شدن وقت نماز براي نماز غسل کند ، غسل او باطل است ، بلکه اگر نزديک اذان صبح براي نماز شب غسل کند و نماز شب را بخواند احتياط واجب آن است که بعد از داخل شدن ، دوباره غسل و وضو را

بجا آورد .

مسأله 403 :

زن مستحاضه براي هر نمازي غير از نماز يوميه که حکم آن گذشت که واجب باشد چه مستحب ، بايد وضو يگيرد و نيز اگر بخواهد نمازي را که خوانده احتياطاً دوباره بخواند ، يا بخواهد نمازي را که تنها خوانده است دوباره با جماعت بخواند بايد تمام کارهائي را که براي استحاضه گفته شد انجام دهد ، ولي براي خواندن نماز احتياط وسجدة فراموش شده و تشهد فراموش شده و سجدة سهو ، اگر آنها را بعد از نماز فوراً بجا آورد ، لازم نيست کارهاي استحاضه را انجام دهد .

مسأله 404 :

زن مستحاضه بعد از آنکه خونش قطع شد ، فقط براي نماز اولي که مي خواند ، بايد کارهاي استحاضه را انجام دهد و براي نمازهاي بعد لازم نيست .

مسأله 405 :

اگر زن نداند استحاضه او چه قسم است ، موقعي که مي خواهد نماز بخواند ، بنابر احتياط واجب ، مقداري پنبه داخل فرج نمايد و کمي صبر کند و بيرون آورد و بعد از آنکه فهميد استحاضه او کدام يک از آن سه قسم است کارهائي را که براي آن قسم دستور داده شده انجام دهد ، ولي اگر بداند تا وقتي که مي خواهد نماز بخواند استحاضة او تغيير نمي کند ، پيش از داخل شدن وقت هم مي تواند خود را وارسي نمايد .

مسأله 406 :

زن مستحاضه اگر پيش از آنکه خود را وارسي کند ، مشغول نماز شود ، چنانچه قصد قربت داشته باشد و به وظيفة خود عمل کرده مثلا استحاضه اش قليله بوده و به وظيفة استحاضه قليله عمل نموده ، نماز او صحيح است و اگر قصد و به وظيفة قليله رفتار کرده ، نماز او باطل است .

مسأله 407 :

زن مستحاضه اگر نتواند خود را وارسي نمايد ، بايد به آنچه مسلماً وظيفة اوست عمل کند ، مثلاً اگر نمي داند استحاضة او قليله است يا متوسطه ، بايد ، کارهاي استحاضه قليله را انجام دهد و اگر نمي داند متوسطه است يا کثيره ، بايد کارهاي استحاضة متوسطه را انجام دهد ، ولي اگر بداند سابقاً کدام يک از آن سه قسم بوده ، بايد به وظيفة همان قسم رفتار نمايد .

مسأله 408 :

اگر خون استحاضه در باطن باشد و بيرون نيايد ، وضو و غسل باطل نمي شود و اگر بيرون بيايد هر چند کم باشد وضو و غسل را به تفصيلي که گذشت ، باطل مي کند .

مسأله 409 :

زن مستحاضه اگر بعد از نماز خود را وارسي کند و خون نبيند اگر چه بداند دوباره خون مي آيد ، با وضوئي که دارد مي تواند نماز بخواند .

مسأله 410 :

زن مستحاضه اگر بداند از وقتي که مشغول وضو يا غسل شده خوني از او بيرون نيامده و تا بعد از نماز هم خون در داخل فرج نيست و بيرون نمي آيد ، مي تواند 1خواندن نماز را تاخير بيندازد .

مسأله 411 :

اگر مستحاضه بداند که پيش از گذشتن وقت نماز بکلي پاک مي شود ، يا به اندازة خواندن نماز خون بند مي آيد ، بايد صبر کند و نماز را در وقتي که پاک است بخواند .

مسأله 412 :

اگر بعد از وضو و غسل ، خون در ظاهر قطع شود و مستحاضه بداند که اگر نماز را تاخير بيندازد به مقداري که وضو و غسل و نماز را بجا آورد بکلي پاک مي شود ، بايد نماز را تاخير بيندازد و موقعي که بکلي پاک شد دوباره وضو و غسل را بجا آورد و نماز را بخواند و اگر وقت نماز تنگ شد لازم نيست وضو و غسل را دوباره بجا آورد ، بلکه با و ضو و غسلي که دارد مي تواند نماز بخواند .

مسأله 413 :

مستحاضة کثيره و متوسطه وقتي بکلي از خون پاک شد بايد غسل کند ، ولي اگر بداند از وقتي که براي نماز پيش مشغول غسل شده ، ديگر خون نيامده ، لازم نيست دوباره غسل نمايد .

مسأله 414 :

مستحاضة قليله بعد از وضو و مستحاضة متوسطه بعد از غسل و وضو و مستحاضة کثيره بعد از غسل بايد فوراً مشغول نماز شود ، ولي گفتن اذان و اقامه و خواندن دعا هاي قبل از نماز اشکال ندارد ، و در نماز هم مي تواند کارهاي مستحب مثل قنوت و غير آن را بجا آورد .

مسأله 415 :

زن مستحاضه اگر بين غسل و نماز فاصله بيندازد ، بايد دوباره غسل کند و بلافاصله مشغول نماز شود ، ولي اگر خون در داخل فضاي فرج نيايد غسل لازم نيست .

مسأله 416 :

اگر خون استحاضة زن جريان داشته باشد و قطع نشود ، چنائچه براي او ضرر ندارد ، بايد پيش از غسل و بعد از آن به و سيلة پنبه از بيرون آمدن خون جلوگيري کند ، ولي اگر هميشه جريان ندارد فقط بايد بعد از وضو و غسل از بيرون آمدن خون

جلوگيري نمايد و چنانچه کوتاهي کند و خون بيرون آيد ، بايد دوباره غسل کند و وضو هم بگيرد و اگر نماز هم خوانده بايد دوباره بخواند .

مسأله 417 :

اگر در موقع غسل ، خون قطع نشود غسل صحيح است ، ولي اگر در بين غسل ، استحاضه متوسطه کثيره شود واجب است چنانچه مشغول غسل ترتيبي بوده همان را از سر بگيرد و اگر مشغغول غسل ارتماسي بوده ، بهتر آن است که همان را دوباره انجام دهد .

مسأله 418 :

احتياط واجب آن است که زن مستحاضه در تمام روزي که روزه است به مقداري که مي تواند ، از بيرون آمدن خون جلوگيري کند .

مسأله 419 :

روزة زن مستحاضه اي که غسل بر او واجب مي باشد ، در صورتي صحيح است که غسلهائي را که براي نمازهاي روزش ، واجب است انجام دهد و نيز بنابر احتياط واجب غسل نماز مغرب و عشاي شبي را که مي خواهد فرداي آن را روزه بگيرد بجا آورد ، ولي اگر براي نماز مغرب و عشا غسل نکند و براي خواندن نماز شب پيش از اذان صبح غسل نمايد و در روز هم غسلهائي را که براي نمازهاي روزش واجب است بجا آورد ، روزةاو صحيح است .

مسأله 420 :

اگر بعد از نماز عصر ، مستحاضه شود وتا غروب غسل نکند روزة او صحيح است .

مسأله 421 :

اگر استحاضة قليلة زن پيش از نماز ، متوسطه يا کثيره شود بايد کارهاي متوسطه يا کثيره را گفته شد انجام دهد و اگر استحاضة متوسطه کثيره شود بايد کارهاي استحاضة کثيره را انجام دهد و چنانچه براي استحاضه متوسطه غسل کرده باشد فايده ندارد و بايد دوباره براي غسل کند .

مسأله 422 :

اگر دربين نماز ، استحاضة متوسطه زن کثيره شود ، بايد نماز را بشکند و براي استحاضة کثيره غسل کند و کارهاي ديگر آن را انجام دهد و همان نماز را بخواند و بنابر احتياط استحبابي ، قبل از غسل وضو بگيرد و اگر براي غسل وقت ندارد بايد عوض آن

تيمم کند ، اگر براي تيمم نيز وقت ندارد نمي تواند نماز را بشکند و بايد نماز را تمام کند و بنابر احتياط واجب قضا نمايد و همچنين است اگر دربين نماز استحاضة قليلة او متوسطه يا کثيره شود ، مگر اينکه غسل استحاضة متوسطه باشد که کفايت از او وضو نمي کند ، چنانچه گذشت .

مسأله 423 :

اگر در بين نماز خون بند بيايد و استحاضه نداند که در باطن هم قطع شده يا نه ، چنانچه بعد از نماز بفهمد قطع شده بوده ، بايد وضو و غسل و نماز را دوباره بجا آورد .

مسأله 424 :

اگر استحاضة کثيره زن متوسطه شود ، بايد براي نماز اول عمل کثيره و براي نمازهاي بعد عمل متوسطه را بجا آورد . مثلاً اگر پيش از نماز ظهر استحاضة کثيره متوسطه شود ، بايد براي نماز ظهر وضو گرفته و غسل کند و براي نماز عصر ومغرب و عشا فقط وضو بگيرد ، ولي اگر بر اي نماز ظهر غسل نکند و فقط به مقدار نماز عصر وقت داشته باشد بايد براي نماز عصر غسل نمايد و اگر براي عصر هم غسل نکند بايد براي نماز مغرب غسل کند و اگر براي آن هم غسل نکند و فقط به مقدار نماز عشا وقت داشته

باشد ، بايد براي عشا غسل نمايد .

مسأله 425 :

اگر پيش از هر نماز ، خون مستحاضة کثيره قطع شود و دوباره بيايد ، براي هر نماز بايد يک غسل بجا آورد ، ولي اگر بعد از غسل و پيش از نماز قطع شود چنانچه وقت تنگ باشد که نتواند غسل کند و نماز را در وقت بخواند با همان غسل مي تواند نماز را بخواند و همين طور است حکم وضو .

مسأله 426 :

اگر استحاضة کثيره قليله شود ، بايد براي نماز اول عمل کثيره و براي نمازهاي بعد عمل قليله را انجام دهد و نيز اگر استحاضة متوسطه قليله شود بايد براي نماز اول، عمل متوسطه و براي نمازهايبعد عمل قليله را بجا آورد .

مسأله 427 :

اگر مستحاضه يکي از کارهائي را که بر او واجب مي باشد حتي عوض کردن پنبه را ترک کند ، نمازش باطل است .

مسأله 428 :

مستحاضة قليله اگر بخواهد غير از نماز کاري انجام دهد که شرط آن وضو داشتن است . مثلاً بخواهد از بدن خود را به خط قرآن برساند بايد وضو بگيرد و وضوئي که قبلاً براي نماز گرفته بنابر احتياط واجب ، کافي نيست .

مسأله 429 :

رفتن در مسجد مکه و مدينه و توقف در ساير مساجد و خواندن سوره اي که جدة واجب دارد براي زن مستحاضه اشکال ندارد ، ولي نزديکي شوهر با او در صورتي حلال مي شود که غسل کند ، اگر چه کارهاي ديگري را که براي نماز واجب است ، مثل

وضو و عوض کردن پنبه و دستمال انجام نداده باشد و بنابر احتياط واجب زن مستحاضة متوسطه و کثيره تا هنگامي که بکلي پاک نشده اند ، خط قرآن را مس نکنند .

مسأله 430 :

اگر زن در استحاضة کثيره يا متوسطه بخواهد پيش از وقت نماز جائي از بدن خود را به خط قرآن برساند ، بايد در متوسطه غسل کند و وضو هم بگيرد ودر کثيره تنها غسل کافي است .

مسأله 431 :

نماز آيات بر مستحاضه واجب است و بايد براي نماز آيات هم کارهائي را که براي نماز يوميه گفته شد ، انجام دهد .

مسأله 432 :

هر گاه در وقت نماز يوميه نماز آيات بر مستحاضه واجب شود اگرچه بخواهد هر دو را پشت سر هم بجا آورد ، بايد براي نماز آيات هم تمام کارهائي را که براي نماز يوميه او واجب است انجام دهد و احتياط واجب آن است که هر دو را با يک غسل و وضو بجا نياورد .

مسأله 433 :

اگر زن مستحاضه بخواهد نماز قضا بخواند ، بايد براي هر نماز کارهائي را که براي نماز ادا بر او واجب است بجا آورد و بنابر احتياط واجب هر دو را با يک غسل و وضو بجا نياورد .

مسأله 434 :

اگر زن بداند خئني که از او خارج مي شود خون نيست و شرعاً حکم حيض و نفاس را نداند ، بنابر احتياط واجب ، بايد به دستور استحاضه عمل کند ، بلکه اگر شک داشته باشد که خون استحاضه است با خونهاي ديگر ، چنانچه نشانة آنها را نداشته باشد ، بنابر احتياط واجب ، بايد کارهاي استحاضه را انجام دهد .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS