1- آب کر (آیت الله میرزا جواد تبریزی (ره))

1- آب کر (آیت الله میرزا جواد تبریزی (ره))

ـ آب کــرّ

مسأله 19 :

آب کر مقدار آبي است که اگر در ظرفي که درازا و پهنا و گودي آن هريک سه وجب و نيم است بريزند آن ظرف را پر کند. و وزن آن از صد و بيست و هشت مَنِ تبريز بيست مثقال کمتر باشد.

مسأله 20 :

اگر عين نجس مانند بول و خون به آب کر برسد چنانچه به واسطه آن بو يا رنگ يا مزه آب تغيير کند آب نجس مي شود، و اگر تغيير نکند نجس نمي شود.

مسأله 21 :

اگر بوي آب کر به واسطه غير نجاست تغيير کند، نجس نمي شود.

مسأله 22 :

اگر عين نجس مانند خون به آبي که بيشتر از کر است برسد و بو يا رنگ يا مزه قسمتي از آن را تغيير دهد، چنانچه مقداري که تغيير نکرده کمتر از کر باشد تمام آب نجس مي شود، و اگر به اندازه کر يا بيشتر باشد فقط مقداري که بو يا رنگ يا مزه آن تغيير کرده نجس است.

مسأله 23 :

آب فواره اگر متصل به کر باشد در صورتي که قبل از قطره قطره شدن به آب نجس متصل شود و بنابر احتياط واجب با آن مخلوط شود آن را پاک مي کند ولي اگر بعد از قطره قطره شدن روي آب نجس بريزد، آن را پاک نمي کند.

مسأله 24 :

اگر چيز نجس را زير شيري که متصل به کر است بشويند، آبي که از آن چيز مي ريزد اگر متصل به کر باشد و بو يا رنگ يا مزه نجاست نگرفته باشد پاک است.

مسأله 25 :

اگر مقداري از آب کر يخ ببندد و باقي آن به قدر کر نباشد چنانچه نجاست به آن برسد نجس مي شود، و هرقدر از يخ هم آب شود نجس است.

مسأله 26 :

آبي که به اندازه کر بوده، اگر انسان شک کند از کر کمتر شده يا نه حکم آب کر را دارد; يعني نجاست را پاک مي کند و اگر نجاستي هم به آن برسد نجس نمي شود. و آبي که کمتر از کر بوده و انسان شک دارد به مقدار کر رسيده يا نه، حکم آب کر را ندارد.

مسأله 27 :

کر بودن آب به دو راه ثابت مي شود:

اوّل: خود انسان يقين يا اطمينان پيدا کند.

دوّم: دو مرد عادل خبر دهند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS