احکام شکار کردن با سگ شکاری (آیت الله میرزا جواد تبریزی (ره))

احکام شکار کردن با سگ شکاری (آیت الله میرزا جواد تبریزی (ره))

شکار کردن با سگ شکارى

مسأله 2618 :

اگر سگ شکارى , حيوان وحشى حلال گوشتى را شکار کند, پاک بودن و حلال بودن آن حيوان شش شرط دارد: اول سـگ به طورى تربيت شده باشد که هر وقت آن را براى گرفتن شکار بفرستند برود, و هر وقـت از رفـتـن جـلوگيرى کنند بايستد, و نيزبنابر احتياط بايد عادتش اين باشد که تا صاحبش نـرسـد, از شـکار نخورد, ولى اگر عادت به خوردن خون شکار داشته باشد يا اتفاقا از شکاربخورد اشکال ندارد.

دوم صاحبش آن را بفرستد, و اگر از پيش خود دنبال شکار رود و حيوانى را شکار کند, خوردن آن حـيوان حرام است , بلکه اگر از پيش خود دنبال شکار رود و بعدا صاحبش بانگ بزند که زودتر آن را بـه شـکـار بـرسـاند, اگرچه بواسطه صداى صاحبش شتاب کند, بنابر احتياطواجب بايد از خوردن آن شکار خوددارى نمايند.

سوم کسى که سگ را مى فرستد بايد مسلمان باشد و يا بچه مسلمان ( که خوب و بد را بفهمد ) بـاشد, و اگر کافر يا کسى که در حکم کافر است - مانند غالى و خارجى و ناصب يعنى شخصى که اظهار دشمنى با اهل بيت پيغمبر (ص ) مى کند - سگ را بفرستد, شکار آن سگ حرام است .

چـهـارم وقت فرستادن سگ , نام خدا را ببرد, و اگر عمدا نام خدا را نبرد, آن شکار حرام است , ولى اگر فراموش کند اشکال ندارد.

پنجم شکار بواسطه زخمى که از دندان سگ پيدا کرده بميرد, پس اگر سگ , شکار را خفه کند يا شکار از دويدن يا ترس بميرد حلال نيست .

شـشـم کسى که سگ را فرستاده , وقتى برسد که حيوان مرده باشد يا اگر زنده است به اندازه سـر بـريدن آن وقت نباشد, و چنانچه وقتى برسدکه به اندازه سر بريدن وقت باشد و سر حيوان را نبرد تا بميرد حلال نيست .

مسأله 2619 :

کسى که سگ را فرستاده اگر وقتى برسد که بتواند سر حيوان را ببرد, چنانچه مثلا بواسطه بيرون آوردن کارد و مانند آن وقت بگذرد و آن حيوان بميرد, حلال است , ولى اگر چيزى همراه او نباشد که با آن , سر حيوان را ببرد و حيوان بميرد, احتياط واجب آن است که از خوردن آن خوددارى کنند.

مسأله 2620 :

اگـر چند سگ را بفرستد و باهم حيوانى را شکار کنند, چنانچه همه آنها داراى شرطهائى که در مسأله ( 2618 ) گفته شدبوده اند, شکار حلال است , و اگر يکى از آنها داراى آن شرطها نبوده , شکار حرام است .

مسأله 2621 :

اگر سگ را براى شکار حيوانى بفرستد و آن سگ حيوان ديگرى را شکار کند, آن شـکـار حلال و پاک است .

و نيز اگر آن حيوان را با حيوان ديگرى شکار کند, هر دوى آنها حلال و پاک مى باشد.

مسأله 2622 :

اگر چند نفر باهم سگ را بفرستند و يکى از آنها کافر باشد, يا عمدا نام خدا را نبرد, آن شـکار حرام است .

و نيز اگر يکى ازسگهائى را که فرستاده اند به طورى که در مسأله ( 2618 ) گفته شد تربيت شده نباشد, آن شکار حرام مى باشد.

مسأله 2623 :

اگر باز يا حيوان ديگرى غير سگ شکارى , حيوانى را شکار کند, آن شکار حلال نـيست , ولى اگر وقتى برسند که حيوان زنده باشد و به دستورى که در شرع معين شده سر آن را ببرند حلال است .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS