احکام شکار کردن با اسلحه (آیت الله میرزا جواد تبریزی (ره))

احکام شکار کردن با اسلحه (آیت الله میرزا جواد تبریزی (ره))

احکام شکار کردن با اسلحه

مسأله 2610 :

اگـر حـيوان حلال گوشت وحشى را با اسلحه شکار کنند, با پنج شرط حلال و بدنش پاک است : اول آنکه اسلحه شکار مثل کارد و شمشير برنده باشد, يا مثل نيزه و تير, تيز باشد که بواسطه تيز بـودن , بـدن حـيـوان را پاره کند, و اگر بوسيله دام يا چوب و سنگ و مانند اينها حيوانى را شکار کـنـنـد, پـاک نمى شود و خوردن آن هم حرام است .

و اگر حيوانى را با تفنگ شکار کنند,چنانچه گـلوله آن تيز باشد که در بدن حيوان فرو رود و آن را پاره کند, پاک و حلال است , و اگر گلوله تيز نباشد بلکه با فشار در بدن حيوان فرو رود و حيوان را بکشد, يا بواسطه حرارتش بدن حيوان را بسوزاند و در اثر سوزاندن , حيوان بميرد, پاک و حلال بودنش اشکال دارد.

دوم کـسـى که شکار مى کند بايد مسلمان باشد يا بچه مسلمان باشد که خوب و بد را بفهمد, و اگـر کافر يا کسى که در حکم کافر است - مانندغلات و خوارج و نواصب - حيوانى را شکار نمايد, آن شکار حلال نيست .

سـوم اسلحه را براى شکار کردن حيوان بکار برد, و اگر مثلا جائى را نشان کند و اتفاقا حيوانى را بکشد, آن حيوان پاک نيست و خوردن آن هم حرام است .

چـهـارم در وقت بکار بردن اسلحه , نام خدا را ببرد, و چنانچه عمدا نام خدا را نبرد شکار حلال نمى شود, ولى اگر فراموش کند اشکال ندارد.

پنجم وقتى به حيوان برسد که مرده باشد, يا اگر زنده است به اندازه سر بريدن آن وقت نباشد, و چنانچه به اندازه سر بريدن وقت باشد وسر حيوان را نبرد تا بميرد حرام است .

مسأله 2611 :

اگر دو نفر حيوانى را شکار کنند, و يکى از آنان مسلمان و ديگرى کافر باشد يا يکى از آن دو نام خدا را ببرد و ديگرى عمدانام خدا را نبرد, آن حيوان حلال نيست .

مسأله 2612 :

اگـر بعد از آنکه حيوانى را تير زدند مثلا در آب بيفتد, و انسان بداند که حيوان بواسطه تير و افتادن در آب جان داده , حلال نيست , بلکه اگر نداند که جان دادن آن فقط بواسطه تير بوده , حلال نمى باشد.

مسأله 2613 :

اگر با سگ غصبى يا اسلحه غصبى , حيوانى را شکار کند, شکار حلال است و مال خود او مى شود, ولى گذشته از اينکه گناه کرده , بايد اجرت اسلحه يا سگ را به صاحبش بدهد.

مسأله 2614 :

اگر با شمشير يا چيز ديگرى که شکار کردن با آن صحيح است با شرطهائى که در مسأله ( 2610 ) گفته شد, حيوانى را دوقسمت کنند, و سر و گردن در يک قسمت بماند, و انسان وقتى برسد که حيوان جان داده باشد, هر دو قسمت حلال است , و همچنين است اگرحيوان زنده باشد ولى به اندازه سر بريدن وقت نباشد, اما اگر به اندازه سر بريدن وقت باشد و ممکن باشد که مـقـدارى زنده بماند, قسمتى که سرو گردن ندارد, حرام , و قسمتى که سر و گردن دارد, اگر سر آن را به دستورى که در شرع معين شده ببرند, حلال , و گرنه آن هم حرام مى باشد.

مسأله 2615 :

اگر با چوب يا سنگ يا چيز ديگرى که شکار کردن با آن صحيح نيست حيوانى را دو قسمت کنند, قسمتى که سر و گردن ندارد حرام است , و قسمتى که سر و گردن دارد, اگر زنده بـاشـد ومـمکن باشد که مقدارى زنده بماند و سر آن را به دستورى که در شرع معين شده ببرند, حلال , و گرنه آن قسمت هم حرام مى باشد.

مسأله 2616 :

اگر حيوانى را شکار کنند يا سر ببرند و بچه زنده اى از آن بيرون آيد, چنانچه آن بچه را به دستورى که در شرع معين شده سر ببرند, حلال , و گرنه حرام مى باشد.

مسأله 2617 :

اگـر حـيوانى را شکار کنند يا سر ببرند و بچه مرده اى از شکمش بيرون آورند, چنانچه خلقت آن بچه کامل باشد و مو يا پشم در بدنش روئيده باشد, پاک و حلال است .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS