7- باقی ماند بر جنابت،حیض و نفاس تا اذان صبح (آیت الله میرزا جواد تبریزی (ره))

7- باقی ماند بر جنابت،حیض و نفاس تا اذان صبح (آیت الله میرزا جواد تبریزی (ره))

7 - باقيماندن بر جنابت و حيض و نفاس تا اذان صبح:

مسأله 1628 :

اگر جنب عمدا در ماه رمضان تا اذان صبح غسل نکند روزه اش باطل است , و کسى که وظيفه اش تيمم است و عمدا تيمم ننمايد روزه اش نيز باطل است .

و حکم قضاء ماه رمضان بعدا خواهد آمد.

مسأله 1629 :

اگر در روزه غيرماه رمضان وقضاءآن از روزه هاى واجبى که مثل روزه ماه رمضان وقت آن معين است , جنب عمدا تا اذان صبح غسل نکند اظهر اين است که روزه اش صحيح است .

مسأله 1630 :

کسى که در شب ماه رمضان جنب است چنانچه عمدا غسل نکند تا وقت تنگ شود, بايد تيمم کند و روزه بگيرد.

مسأله 1631 :

اگر جنب در ماه رمضان غسل را فراموش کند و بعد از يک روز يادش بيايد, بايد روزه آن روز را قـضا نمايد, و اگر بعد از چندروز يادش بيايد, بايد روزه هر چند روزى را که يقين دارد جنب بوده قضا نمايد, مثلا اگر نمى داند سه روز جنب بوده يا چهار روز, بايد روزه سه روز را قضا کند.

مسأله 1632 :

کسى که در شب ماه رمضان براى هيچ کدام از غسل و تيمم وقت ندارد, اگر خود را جنب کند, روزه اش باطل است و قضا وکفاره بر او واجب مى شود.

مسأله 1633 :

اگر براى آنکه بفهمد وقت دارد يا نه , جستجو نمايد, گمان کند که به اندازه غسل وقـت دارد و خـود را جنب کند و بعد بفهمدوقت تنگ بوده و تيمم کند, روزه اش صحيح است , و نيز بدون جستجو گمان کند که وقت دارد و خود را جنب نمايد و بعد بفهمد وقت تنگ بوده , و با تيمم روزه بگيرد صحيح است .

مسأله 1634 :

کـسى که در شب ماه رمضان جنب است ومى داند که اگر بخوابد تا صبح بيدار نـمى شود, نبايد غسل نکرده بخوابد, و چنانچه پيش از غسل بخوابد و تا صبح بيدار نشود, روزه اش باطل است و قضا و کفاره بر او واجب مى شود.

مسأله 1635 :

هرگاه جنب در شب ماه رمضان بخوابد و بيدار شود, احتياط واجب آن است که پـيـش از غـسل در صورتى که عادتش به بيدارشدن نباشد نخوابد اگرچه احتمال بدهد که اگر دوباره بخوابد پيش از اذان صبح بيدار مى شود.

مسأله 1636 :

کسى که در شب ماه رمضان جنب است و يقين دارد که اگر بخوابد پيش از اذان صـبـح بيدار مى شود, چنانچه تصميم داشته باشد که بعد از بيدار شدن غسل کند و با اين تصميم بـخـوابد و تا اذان خواب بماند, روزه اش صحيح است .

و همچنين است کسى که عادت بيدارشدن قبل از اذان صبح را داشته و احتمال بيدار شدن را نيز بدهد.

مسأله 1637 :

کـسـى کـه در شب ماه رمضان جنب است و مى داند يا احتمال مى دهد که اگر بخوابد پيش از اذان صبح بيدار مى شود, چنانچه غفلت داشته باشد که بعد از بيدار شدن بايد غسل کند, در صورتى که بخوابد و تا اذان صبح خواب بماند, بنابر احتياط قضا بر او واجب مى شود.

مسأله 1638 :

کسى که در شب ماه رمضان جنب است ويقين دارد يااحتمال مى دهد که اگر بخوابد پيش از اذان صبح بيدار مى شود, چنانچه نخواهد بعد از بيدار شدن غسل کند يا ترديد داشته باشد که غسل کند يا نه , در صورتى که بخوابد و بيدار نشود, روزه اش باطل و قضا و کفاره لازم است .

مسأله 1639 :

اگر جنب در شب ماه رمضان بخوابد و بيدار شود و يقين کند يا احتمال دهد که اگر دوباره بخوابد پيش از اذان صبح بيدارمى شود و تصميم هم داشته باشد که بعد از بيدار شدن غـسـل کـنـد, چـنانچه دوباره بخوابد و تا اذان بيدار نشود, بايد روزه آن روز را قضا کند, واگر از خـواب دوم بـيـدار شـود و براى مرتبه سوم بخوابد و تا اذان صبح بيدار نشود, قضاى روزه واجب مى شود و بنابر احتياط استحبابى کفاره نيز بدهد.

مسأله 1640 :

مـراد از خـواب اول و دوم و سوم - در صورتى که انسان در خواب محتلم شود - خـوابـى اسـت کـه بـعـد از بـيدار شدن بخوابد, واماخوابى که در آن محتلم شده خواب اول حساب نمى شود.

مسأله 1641 :

اگرروزه دار در روز محتلم شود, واجب نيست فورا غسل کند.

مسأله 1642 :

هرگاه در ماه رمضان بعد از اذان صبح بيدار شود و ببيند محتلم شده , اگرچه بداند پيش از اذان محتلم شده , روزه او صحيح است .

مسأله 1643 :

کسى که مى خواهد قضاى روزه رمضان را بگيرد, هرگاه تا اذان صبح جنب بماند, اگرچه از روى عمد نباشد روزه او باطل است .

مسأله 1644 :

کسى که مى خواهد قضاى روزه رمضان را بگيرد, اگر بعد از اذان صبح بيدار شود و ببيند محتلم شده و بداند پيش از اذان محتلم شده است , مى تواند آن روز را روزه بگيرد, ولى اگر در شب بفهمد جنب شده و تا اذان صبح غسل نکند, آن روز را نمى تواند روزه قضابگيرد.

مسأله 1645 :

اگر در روزه واجبى غير قضاى روزه رمضان از روزه هائى که مثل روزه کفاره وقت مـعينى ندارد عمدا تا اذان صبح جنب بماند,اظهر اين است که روزه اش صحيح است ولى بهتر آن است که غير از آن روز, روز ديگرى را روزه بگيرد.

مسأله 1646 :

اگر زن پيش از اذان صبح از حيض يا نفاس پاک شود و عمدا غسل نکند, در روزه مـاه رمضان , روزه اش باطل است , و درغير آن باطل نيست اگرچه احوط غسل کردن است .

و زنى کـه وظـيـفه اش نسبت به حيض يا نفاس , تيمم است , در روزه ماه رمضان اگر عمداپيش از اذان صبح تيمم نکند روزه اش باطل است .

مسأله 1647 :

اگر زن پيش از اذان صبح در ماه رمضان از حيض يا نفاس پاک شود و براى غسل وقت نداشته باشد, بايد تيمم نمايد و بنابراحتياط واجب بايد تا اذان صبح بيدار بماند.

مسأله 1648 :

اگر زن نزديک اذان صبح در ماه مبارک رمضان از حيض يا نفاس پاک شود و براى هيچ کدام از غسل و تيمم وقت نداشته باشد, روزه اش صحيح است .

مسأله 1649 :

اگـر زن بعد از اذان صبح از خون حيض يا نفاس پاک باشد, يا در بين روز خون حيض يا نفاس ببيند, اگرچه نزديک مغرب باشد, روزه او باطل است .

مسأله 1650 :

اگـر زن غسل حيض يا نفاس را فراموش کند و بعد از يک روز يا چند روز يادش بيايد, روزه هائى که گرفته صحيح است .

مسأله 1651 :

اگـر زن پيش از اذان صبح در ماه رمضان از حيض يا نفاس پاک شود و در غسل کردن کوتاهى کند و تا اذان غسل نکند,روزه اش باطل است , ولى چنانچه کوتاهى نکند مثلا منتظر باشد که حمام زنانه شود, اگرچه سه مرتبه بخوابد و تا اذان غسل نکند روزه اوصحيح است .

مسأله 1652 :

اگـر زنـى که در حال استحاضه کثيره است , غسلهاى خود را به تفصيلى که در احکام استحاضه در مسأله ( 407 ) گفته شدبجا آورد, روزه او صحيح است , و اظهر اين است که در استحاضه متوسطه اگرچه غسل نکند روزه اش صحيح است .

مسأله 1653 :

کسى که مس ميت کرده ( يعنى جائى از بدن خود را به بدن ميت رسانده ) مى تواند بـدون غـسـل مـس مـيـت روزه بگيرد, و اگر درحال روزه هم ميت را مس نمايد, روزه او باطل نميشود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS