راه ثابت شدن اول ماه (آیت الله میرزا جواد تبریزی (ره))

راه ثابت شدن اول ماه (آیت الله میرزا جواد تبریزی (ره))

راه ثابت شدن اول ماه

مسأله 1739 :

اول ماه به چند چيز ثابت مى شود: اول - آنکه خود انسان ماه را ببيند.

دوم - عـده اى کـه از گفته آنان يقين يا اطمينان پيدا مى شود, بگويند ماه را ديده ايم .

و همچنين است هر چيزى که بواسطه آن يقين يا اطمينان پيدا شود.

سـوم - دو مـرد عـادل بـگـويند که در شب ماه را ديده ايم , ولى اگرصفت ماه را بر خلاف يکديگر بگويند, اول ماه ثابت نمى شود.

چهارم - سى روز از اول ماه شعبان بگذرد که بواسطه آن اول ماه رمضان ثابت مى شود, و سى روز از اول رمضان بگذرد که بواسطه آن , اول ماه شوال ثابت مى شود.

مسأله 1740 :

اول ماه به حکم حاکم شرع ثابت مى شود مگر آنکه بداند که در حکم اشتباه شده , و چنانچه حاکم شرع بگويد دو عادل نزدمن به رؤيت هلال شهادت داده اند کافى است .

مسأله 1741 :

اول ماه با پيشگوئى منجمين ثابت نمى شود, ولى اگر انسان از گفته آنان يقين يا اطمينان پيدا کند, بايد به آن عمل نمايد.

مسأله 1742 :

بلند بودن ماه يا دير غروب کردن آن , دليل نمى شود که شب پيش , شب اول ماه بوده است , بلى اگر پيش از ظهر ماه ديده شود,آن روز اول ماه محسوب مى شود, و همچنين اگر ماه طوق داشته باشد معلوم مى شود که ماه در شب سابق بوده است .

مسأله 1743 :

اگر اول ماه رمضان براى کسى ثابت نشود و روزه نگيرد, چنانچه بعد ثابت شود که شـب پـيش اول ماه بوده , بايد روزه آن روز را قضا نمايد, و چنانچه در اثناء روز ثابت شود بايد بقيه روز را امساک کند و بعد از رمضان قضا نمايد.

مسأله 1744 :

اگر در شهرى اول ماه ثابت شود, در شهرهاى ديگر چه دور باشند چه نزديک چه در افـق مـتحد باشند يا نه نيز ثابت مى شود در صورتى که در شب مشترک باشند ولو به اينکه اول شب يکى آخر شب ديگرى باشد.

مسأله 1745 :

اول ماه به تلگراف ثابت نمى شود, مگر انسان بداند که تلگراف از روى شهادت دو مرد عادل يا از راه ديگرى بوده که شرعامعتبر است .

مسأله 1746 :

روزى را که انسان نمى داند آخر رمضان است يا اول شوال , بايد روزه بگيرد, ولى اگر در اثناء روز بفهمد که اول شوال است بايد افطار کند.

مسأله 1747 :

اگر زندانى نتواند به ماه رمضان يقين کند, بايد به گمان عمل نمايد.

و اگر آن هـم مـمـکن نباشد, هر ماهى را که روزه بگيرد صحيح است , ولى بايد بعد از گذشتن يازده ماه از ماهى که روزه گرفته , دوباره يک ماه روزه بگيرد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS