کسانى که از تصرف مال خود ممنوعند (آیت الله میرزا جواد تبریزی (ره))

کسانى که از تصرف مال خود ممنوعند (آیت الله میرزا جواد تبریزی (ره))

کسانى که از تصرف مال خود ممنوعند

مسأله 2260 :

بچه اى که بالغ نشده شرعا نمى تواند در مال خود تصرف کند, ونشانه بالغ شدن يکى از سه چيز است : اول روئيدن موى درشت در زير شکم بالاى عورت .

دوم بيرون آمدن منى .

سوم تمام شدن پانزده سال قمرى در مرد, و تمام شدن نه سال قمرى در زن .

مسأله 2261 :

روئيدن موى درشت در صورت و پشت لب ودر سينه و زير بغل و درشت شدن صدا و مانند اينها نشانه بالغ شدن نيست ,مگر انسان بواسطه اينها به بالغ شدن يقين کند.

مسأله 2262 :

ديوانه و مفلس يعنى کسى که به جهت مطالبه طلبکاران از طرف حاکم شرع از تـصـرف در مـال خود ممنوع است , و سفيه يعنى کسى که مال خود را در کارهاى بيهوده مصرف مى کند, نمى توانند در مال خود تصرف نمايند.

مسأله 2263 :

کسى که گاهى عاقل و گاهى ديوانه است , تصرفى که در موقع ديوانگى در مال خود مى کند صحيح نيست .

مسأله 2264 :

انسان مى تواند در مرضى که به آن مرض از دنيا مى رود و هر قدر از مال خود را به مـصـرف خود و عيال و مهمان و کارهائى که اسراف شمرده نمى شود برساند, و اظهر اين است که اگر مال خود را به کسى ببخشد يا ارزانتر از قيمت بفروشد, اگرچه بيشتر از ثلث باشد وورثه هم اجازه ننمايند, تصرف او صحيح است .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

احکام خرید و فروش (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

بر هر بالغ و عاقل، لازم است احکام معاملات را برابر فتوای فقيهان جامع شرایط یاد بگیرد تا به حرام آلوده نشود و معامله باطلی انجام ندهد....
No image

شرایط فروشنده و خریدار (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

فروشنده و خریدار باید دارای اوصاف زیر باشند: ۱. بالغ باشند. ۲- عاقل باشند، نه دیوانه. ۳. رشید باشند، نه سفيه. ۴. قصد جدی نسبت به معامله داشته باشند، نه شوخی. ۵. مجبور دیگری نباشند، بلکه مختار باشند.....
Powered by TayaCMS