مسایل متفرقه خرید و فروش‌‌ (آیت الله میرزا جواد تبریزی (ره))

مسایل متفرقه خرید و فروش‌‌ (آیت الله میرزا جواد تبریزی (ره))

مسائل متفرقه

مسأله 2145 :

اگـر فروشنده قيمت خريد جنس را به مشترى بگويد, بايد تمام چيزهائى را که بـواسـطـه آنها قيمت مال کم يا زياد مى شودبگويد اگرچه به همان قيمت يا کمتر از آن بفروشد, مـثـلا بـايـد بـگويد که نقد خريده است يا نسيه , و چنانچه بعضى از آن خصوصيات را نگويد وبعدا مشترى بفهمد مى تواند معامله را بهم بزند.

مسأله 2146 :

اگر انسان جنسى را به کسى بدهد و قيمت آن را معين کند و بگويد اين جنس را به اين قيمت به فروش و هرچه زيادترفروختى اجرت فروشت باشد, هرچه زيادتر از آن قيمت بفروشد مال صاحب مال است , و فروشنده فقط مى تواند مزد زحمت خود را ازصاحب مال بگيرد.

ولى اگر بـه طـور جـعاله باشد و بگويد اين جنس را به زيادتر از آن قيمت اگر فروختى زيادى مال خودت باشد اشکال ندارد.

مسأله 2147 :

اگر قصاب گوشت نر بفروشد و بجاى آن , گوشت ماده بدهد معصيت کرده است , پـس اگر آن گوشت را معين کرده و گفته اين گوشت نر را مى فروشم مشترى مى تواند معامله را بـهـم بـزنـد, و اگـر آن را مـعين نکرده , در صورتى که مشترى به گوشتى که گرفته راضى نشودقصاب بايد گوشت نر به او بدهد.

مسأله 2148 :

اگر مشترى به بزاز بگويد پارچه اى مى خواهم که رنگ آن نرود و بزاز پارچه اى به او بفروشد که رنگ آن برود, مشترى مى تواند معامله را بهم بزند.

مسأله 2149 :

قسم خوردن در معامله اگر راست باشد مکروه است , و اگر دروغ باشد حرام است .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

پر بازدیدترین ها

No image

احکام خرید و فروش (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

بر هر بالغ و عاقل، لازم است احکام معاملات را برابر فتوای فقيهان جامع شرایط یاد بگیرد تا به حرام آلوده نشود و معامله باطلی انجام ندهد....
No image

شرایط فروشنده و خریدار (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

فروشنده و خریدار باید دارای اوصاف زیر باشند: ۱. بالغ باشند. ۲- عاقل باشند، نه دیوانه. ۳. رشید باشند، نه سفيه. ۴. قصد جدی نسبت به معامله داشته باشند، نه شوخی. ۵. مجبور دیگری نباشند، بلکه مختار باشند.....
Powered by TayaCMS