شرایط استفاده ی مالی که اجاره می دهند (آیت الله میرزا جواد تبریزی (ره))

شرایط استفاده ی مالی که اجاره می دهند (آیت الله میرزا جواد تبریزی (ره))

شرايط استفاده اى که مال را براى آن اجاره مى دهند

مسأله 2195 :

استفاده اى که مال را براى آن اجاره مى دهند چهار شرط دارد: اول آنکه حلال باشد, بنابر اين اجاره دادن دکان براى شراب فروشى , يا نگهدارى شراب و کرايه دادن حيوان براى حمل و نقل شراب باطل است .

دوم پول دادن براى آن استفاده در نظر مردم بيهوده نباشد.

و همچنين معتبر است که آن عمل در نـظـر شرع به طور مجانى واجب نباشد, پس اجير شدن براى فرايض يوميه يا تجهيز اموات جايز نيست .

سوم اگر چيزى را که اجاره مى دهند چند فائده داشته باشد, استفاده اى که مستاجر بايد از آن بـکند معين نمايند, مثلا اگر حيوانى را که سوارى مى دهد و بار مى برد اجاره دهند, بايد در موقع اجاره معين کنند که فقط سوارى يا باربرى آن , مال مستاجر است يا همه استفاده هاى آن .

چهارم مدت استفاده را معين نمايند, و اگر مدت معلوم نباشد ولى عمل را معين کنند مثلا با خياط قرار بگذارند که لباس معينى را به طورمخصوصى بدوزد کافى است .

مسأله 2196 :

اگر ابتداى مدت اجاره را معين نکنند, ابتداى آن بعد از خواندن صيغه اجاره است .

مسأله 2197 :

اگـر خانه اى را مثلا يک ساله اجاره دهند و ابتداى آن را يک ماه بعد از خواندن صيغه قرار دهند,اجاره صحيح است اگرچه موقعى که صيغه مى خوانند خانه در اجاره ديگرى باشد.

مسأله 2198 :

اگر مدت اجاره را معلوم نکند و بگويد هر وقت در خانه نشستى اجاره آن , ماهى ده تومان است , اجاره صحيح نيست .

مسأله 2199 :

اگر به مستاجر بگويد خانه را ماهى ده تومان به تو اجاره دادم يا بگويد خانه را يک ماهه به ده تومان به تو اجاره دادم و بعداز آنهم هر قدر بنشينى اجاره آن ماهى ده تومان است , در صورتى که ابتداى مدت اجاره را معين کنند يا ابتداى آن معلوم باشد, اجاره ماه اول صحيح است .

مسأله 2200 :

خـانـه اى را کـه غـريب و زوار در آن منزل مى کنند و معلوم نيست چقدر در آن مـى مانند, اگر قرار بگذارند که مثلا شبى يک تومان بدهند و صاحب خانه راضى شود, استفاده از آن خـانـه اشـکـال ندارد, ولى چون مدت اجاره را معلوم نکرده اند, اجاره نسبت به غير ازشب اول صحيح نيست , و صاحب خانه بعد از شب اول هر وقت بخواهد مى تواند آنها را بيرون کند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS