شرایط شیردادنی که علت محرم شدن است (آیت الله محمد فاضل لنکرانی (ره))

شرایط شیردادنی که علت محرم شدن است (آیت الله محمد فاضل لنکرانی (ره))

شرايط شير دادنى که علت محرم شدن است

مسأله 2624 :

شير دادنى که علت محرم شدن است نُه شرط دارد:

اول: بچه شير زن زنده را بخورد، پس اگر از پستان زنى که مرده است شير بخورد فايده ندارد.

دوّم: شير آن زن از حرام نباشد، پس اگر شير بچه اى را که از زنا به دنيا آمده به بچه ديگر بدهند، بواسطه آن شير، بچه به کسى محرم نمى شود.

سوّم: شير از ولادت باشد، بنابر اين اگر پستان بدون تولّد فرزندى شير پيدا کند و بچه از آن شير بخورد سبب محرميّت نمى شود.

چهارم: بچه شير را از پستان بمکد، پس اگر شير را در گلوى او بريزند نتيجه ندارد.

پنجم: شير، خالص و با چيز ديگر مخلوط نباشد.

ششم: شير از يک شوهر باشد. پس اگر زن شير دهى را طلاق دهند، بعد شوهر ديگرى کند و از او آبستن شود و تا موقع زائيدن، شيرى که از شوهر اول داشته باقى باشد و مثلا هشت دفعه پيش از زاييدن از شير شوهر اول و هفت دفعه بعد از زاييدن از شير شوهر دوّم به بچه اى بدهد، آن بچه به کسى محرم نمى شود.

هفتم: بچه بواسطه مرض شير را قى نکند و اگر قى کند، بنابر احتياط واجب کسانى که بواسطه شير خوردن به آن بچه محرم مى شوند، بايد با او ازدوج نکنند، و نگاه محرمانه هم به او ننمايند.

[439]

هشتم: پانزده مرتبه، يا يک شبانه روز بطورى که در مسأله بعد گفته مى شود شير سير بخورد يا مقدارى شير به او بدهند که بگويند از آن شير استخوانش محکم شده و گوشت در بدنش روييده است، بلکه اگر ده مرتبه هم به او شير بدهند در صورتى که بين آن ده مرتبه هيچ فاصله اى نباشد يعنى کودک شير فرد ديگر يا طعام نخورده باشد، احتياط واجب آن است که کسانى که بواسطه شير خوردن او به او محرم مى شوند، با او ازدواج نکنند و نگاه محرمانه هم به او ننمايند.

نهم: دو سال بچه تمام نشده باشد و اگر بعد از تمام شدن دو سال، او را شير دهند به کسى محرم نمى شود، بلکه اگر مثلا پيش از تمام شدن دو سال، هشت مرتبه و بعد از آن، هفت مرتبه شير بخورد، به کسى محرم نمى شود، ولى چنانچه از موقع زاييدن زن شير ده بيشتر از دو سال گذشته باشد و شير او باقى باشد و بچه اى را شير دهد احتياط واجب در ترک ازدواج و ترک معامله محرميّت است.

مسأله 2625 :

بايد بچه در بين يک شبانه روز غذا يا شير کس ديگر را نخورد ولى اگر کمى غذا بخورد که نگويند در بين شيردادن، غذا خورده اشکال ندارد، و نيز بايد پانزده مرتبه را از شير يک زن بخورد و در بين پانزده مرتبه شير کس ديگر را نخورد و در هر دفعه بدون فاصله شير بخورد، ولى اگر در بين شير خوردن نفس تازه کند، يا کمى صبر کند، که از زمان اولى که پستان در دهان مى گيرد تا وقتى سير مى شود، يک دفعه حساب شود اشکال ندارد. و در صورتيکه ده بار شير بخورد بنابر احتياط واجب شرائط بايد رعايت شود.

مسأله 2626 :

اگر زن از شير شوهر خود بچه اى را شير دهد، بعد شوهر ديگر کند و از شير آن شوهر هم بچه ديگر را شير دهد آن دو بچه به يکديگر محرم نمى شوند، اگر چه بهتر است با هم ازدواج نکنند و نگاه محرمانه به يکديگر ننمايند.

مسأله 2627 :

اگر زن از شير يک شوهر چندين بچه را شير دهد، همه آنان به يکديگر و به شوهر و به زنى که آنان را شير داده محرم مى شوند.

مسأله 2628 :

اگر کسى چند زن داشته باشد و هر کدام آنان با شرايطى که گفتيم، بچه اى را شير دهد، همه آن بچه ها به يکديگر و به آن مرد و به همه آن زنها

[440]

محرم مى شوند.

مسأله 2629 :

اگر کسى دو زن شير ده داشته باشد و يکى از آنان بچه اى را مثلا هشت مرتبه و ديگرى هفت مرتبه شير بدهد آن بچه به کسى محرم نمى شود.

مسأله 2630 :

اگر زنى از شير يک شوهر پسر و دخترى را شير کامل بدهد آنها با هم محرم مى شوند ولى خواهر و برادر آن دختر به خواهر و برادر آن پسر محرم نمى شوند.

مسأله 2631 :

انسان نمى تواند بدون اذن زن خود، با زنهايى که بواسطه شير خوردن، خواهر زاده يا برادر زاده زن او شده اند ازدواج کند. و نيز اگر با پسرى لواط کند، بنابر احتياط واجب نميتواند با دختر و خواهر و مادر و مادر بزرگ آن پسر که رضاعى هستند يعنى بواسطه شير خوردن، دختر و خواهر و مادر او شده اند ازدواج نمايد.

مسأله 2632 :

زنى که برادر انسان را شير داده به انسان محرم نمى شود، اگر چه احتياط مستحب آن است که با او ازدواج نکند.

مسأله 2633 :

انسان نمى تواند با دو خواهر، اگر چه رضاعى باشند يعنى بواسطه شير خوردن، خواهر يکديگر شده باشند ازدواج کند، و چنانچه دو زن را عقد کند و بعد بفهمد خواهر بوده اند، در صورتى که عقد آنان در يک وقت بوده هر دو باطل است و اگر در يک وقت نبوده عقد اولى صحيح و عقد دومى باطل است.

مسأله 2634 :

اگر زن از شير شوهر خود کسانى را که بعداً گفته مى شود شير دهد، شوهرش بر او حرام نمى شود، اگر چه بهتر آن است که اين کار را نکند: اول: برادر و خواهر خود را. دوّم: عمو و عمه و دايى و خاله خود را. سوّم: اولاد عمو و اولاد دايى خود را. چهارم: برادر زاده خود را. پنجم: برادر شوهر، يا خواهر شوهر خود را. ششم: خواهر زاده خود، يا خواهر زاده شوهرش را. هفتم: عمو و عمه و دايى و خاله شوهرش را. هشتم: نوه زن ديگر شوهر خود را.

مسأله 2635 :

اگر کسى دختر عمه يا دختر خاله انسان را شير دهد به انسان محرم نمى شود ولى احتياط مستحب آن است که از ازدواج با او خود دارى نمايد.

مسأله 2636 :

مردى که دو زن دارد، اگر يکى از آن دو زن، فرزند عموى زن ديگر را شير دهد، زنى که فرزند عموى او شير خورده، به شوهر خود حرام نمى شود.

[441]

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS