چیزهایی که سجده بر آن ها صحیح است (آیت الله میرزا جواد تبریزی (ره))

چیزهایی که سجده بر آن ها صحیح است (آیت الله میرزا جواد تبریزی (ره))

چيزهائى که سجده بر آنها صحيح است

مسأله 1085 :

بايد بر زمين و چيزهاى غير خوراکى و پوشاکى که از زمين مى رويد مانند چوب و بـرگ درخت سجده کرد, و سجده برچيزهاى خوراکى و پوشاکى مانند گندم و جو و پنبه و آنچه که از اجزاء زمين شمرده نشود مانند طلا و نقره و قير و نفت و امثال اينها صحيح نيست .

مسأله 1086 :

احتياط واجب آن است که بر برگ مو قبل از خشک شدنش سجده نکنند.

مسأله 1087 :

سـجـده بر چيزهائى که از زمين مى رويد و خوراک حيوان است مثل علف و کاه صحيح است .

مسأله 1088 :

سـجـده بـر گـلهائى که خوراکى نيستند, صحيح است , بلکه سجده بر دواهاى خوراکى که از زمين مى رويد, مانند گل بنفشه وگل گاو زبان نيز صحيح است .

مسأله 1089 :

سجده بر گياهى که خوردن آن در بعضى از شهرها معمول است و در شهرهاى ديگر معمول نيست , و نيز سجده بر ميوه نارس صحيح نيست .

مسأله 1090 :

سجده بر سنگ آهک و سنگ گچ صحيح است , واحتياط مستحب آن است که در حال اختيار به گچ و آهک پخته و آجر وکوزه گلى و مانند آن سجده نکنند.

مسأله 1091 :

سجده بر کاغذ اگرچه از پنبه و مانند آن ساخته شده باشد صحيح است .

مسأله 1092 :

براى سجده بهتر از هر چيز تربت حضرت سيدالشهداء (ع ) مى باشد, بعد از آن خاک , بعد از خاک سنگ و بعد از سنگ گياه است .

مسأله 1093 :

اگر چيزى که سجده بر آن صحيح است ندارد, يا اگر دارد بواسطه سرما يا گرماى زياد و مانند اينها نمى تواند بر آن سجده کندبايد بر لباسش سجده کند, و اگر فراهم نباشد بايد بر پـشـت دسـت يـا چـيـز ديگر که در حال اختيار سجده بر او جايز نيست سجده نمايد, ولى احتياط مستحب آن است که تا سجده بر پشت دست ممکن است بر آن چيز سجده نکند.

مسأله 1094 :

سجده بر گل و خاک سستى که پيشانى روى آن آرام نمى گيرد باطل است .

مسأله 1095 :

اگر در سجده اول , مهر به پيشانى بچسبد, بايد براى سجده دوم مهر را بردارد.

مسأله 1096 :

اگر در بين نماز چيزى که بر آن سجده مى کند گم شود و چيزى که سجده بر آن صحيح است نداشته باشد, چنانکه وقت وسعت دارد بايد نماز را بشکند, و اگر وقت تنگ است بايد به ترتيبى که در مسأله ( 1093 ) گفته شد عمل نمايد.

مسأله 1097 :

هرگاه در حال سجده بفهمد پيشانى را بر چيزى گذاشته که سجده بر آن باطل اسـت , بـايـد پـيشانى را بر چيزى که سجده بر آن صحيح است بکشد و اگر ممکن نباشد, چنانچه وقـت نماز وسعت دارد بايد نماز را بشکند, و اگر وقت تنگ است به ترتيبى که در مسأله ( 1093 ) گفته شد عمل نمايد.

مسأله 1098 :

اگر بعد از سجده بفهمد پيشانى را روى چيزى گذاشته که سجده بر آن باطل اسـت , عـيـبى ندارد, و بنابر احتياط مستحب نمازرا دوباره بجا آورد, و همچنين است اگر در دو سجده از يک رکعت اتفاق افتاد.

مسأله 1099 :

سجده کردن براى غير خداوند متعال حرام مى باشد, و بعضى از مردم عوام که مقابل قـبـر امـامـان : پيشانى را به زمين مى گذارند اگر براى شکر خداوند متعال باشد, اشکال ندارد و گرنه حرام است .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS