چیزهایی که سجده بر آن ها صحیح است (آیت الله حسین نوری همدانی)

چیزهایی که سجده بر آن ها صحیح است (آیت الله حسین نوری همدانی)

چيزهائي که سجده بر آنها صحيح است

مسأله 1077 :

بايد بر زمين و چيزهاي غير خوراکي که از زمين مي رويد ، مانند چوب و برگ درخت سجده کرد و سجده بر چيزهاي خوراکي و پوشاکي صحيح نيست و نيز سجده کردن بر چيزهاي معدني مانند طلا و نقره و عقيق و فيروزه باطل است ، اما سجده کردن بر سنگهاي سياه اشکال ندارد .

مسأله 1078 :

احتياط واجب آن است که بر برگ درخت مو ، اگر تازه باشد سجده نکنند.

مسأله 1079 :

سجده بر چيزهائي که از زمين مي رويد و خوراک حيوان است مثل علف و کاه صحيح است .

مسأله 1080 :

سجده برگلهائي که خوراکي نيستند ، صحيح است ، ولي سجده بر دواهاي خوراکي که از زمين مي رويند ، مانند گل بنفشه و گل گاو زبان صحيح نيست .

مسأله 1081 :

سجده بر گياهي که خوردن آن در بعضي از شهرها معمول است و در شهر هاي ديگر معمول نيست ونيز سجده بر ميوة نارس صحيح نيست ، ولي سجده بر توتون جائز است .

مسأله 1082 :

سجده بر سنگ آهک و سنگ گچ صحيح است ، بلکه به گچ و آهک پخته و آجر و کوزه گلي و مانند آن هم مي شود سجده کرد .

مسأله 1083 :

سجده بر کاغذ صحيح است .

مسأله 1084 :

براي سجده بهتر از هر چيز تربت حضرت سيدالشهداء (عليه السلام) مي باشد ، بعد از آن خاک ، بعد از خاک ، سنگ و بعد از سنگ ، گياه است .

مسأله 1085 :

اگر چيزي که سجده بر آن صحيح است ندارد ، يا اگر دارد به واسطة سرما يا گرماي زياد و مانند اينها نمي تواند بر آن سجده کند ، بايد به لباسش اگر از کتان يا پنبه است ، سجده کند و اگر از چيز ديگر است ، بايد بر پشت دست و چنانچه آن هم ممکن نباشد به چيز معدني مانند انگشتر عقيق ، سجده نمايد .

مسأله 1086 :

سجده بر گل و خاک سستي که پيشاني روي آن آرام نمي گيرد اگر بعد از آنکه مقداري فرو رفت آرام بگيرد ، اشکال ندارد .

مسأله 1087 :

اگر در سجدة اول ، مهر به پيشاني بچسبد و بدون اينکه مهر را بردارد ، دوباره به سجده رود ، اشکال دارد .

مسأله 1088 :

اگر در بين نماز چيزي که بر آن سجده مي کند گم شود و چيزي که سجده برآن صحيح است نداشته باشد چنانچه وقت وسعت دارد ، بايد نماز را بشکند و اگر وقت تنگ است ، بايد به لباسش اگر از پنبه يا کتان است سجده کند و اگر از چيز ديگر است بر پشت دست ، و اگر آن هم نمي شود به چيز معدني مانند انگشتر عقيق ، سجده نمايد .

مسأله 1089 :

هرگاه در حال سجده بفهمد پيشاني رابر چيزي گذاشته که سجده بر آن باطل است ، اگر ممکن باشد ، بايد پيشاني را از روي آن به روي چيزي که سجده بر آن صحيح است بکشد و اگر وقت تنگ است ، به دستوري که در مسالة پيش گفته شد ، عمل کند .

مسأله 1090 :

گر بعد از سجده بفهمد پيشاني را روي چيزي گذاشته که سجده بر آن باطل است ، اشکال ندارد.

مسأله 1091 :

سجده کردن براي غير خداوند متعال حرام مي باشد و بعضي از مردم که مقابل قبر امامان – عليهم السلام – پيشاني را به زمين مي گذارند ، اگر براي شکر خداوند متعال باشد ، اشکال ندارد ، و گرنه حرام است .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS