احکام نماز (آیت الله محمد فاضل لنکرانی (ره))

احکام نماز (آیت الله محمد فاضل لنکرانی (ره))

احکام نـماز

نماز بهترين اعمال دينى است که اگر قبول درگاه خداوند عالم شود، عبادتهاى ديگر هم قبول مى شود و اگر پذيرفته نشود اعمال ديگر هم قبول نمى شود. و همانطور که اگر انسان شبانه روزى پنج نوبت در نهر آبى شستشو کند چرک در بدنش نمى ماند، نمازهاى پنجگانه هم انسان را از گناهان پاک مى کنند. و سزاوار است که انسان نماز را در اوّل وقت بخواند و کسى که نماز را پست و سبک شمارد مانند کسى است که نماز نمى خواند. پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) فرمود: «کسى که به نماز اهميّت ندهد و آن را سبک شمارد سزاوار عذاب آخرت است».

روزى حضرت در مسجد تشريف داشتند مردى وارد و مشغول نماز شد و رکوع و سجودش را کاملاً بجا نياورد، حضرت فرمودند: «اگر اين مرد در حالى که نمازش اين طور است از دنيا برود، به دين من از دنيا نرفته است».

پس انسـان بايـد مواظب باشد که به عجله و شتابـزدگى نمـاز نخوانـد و در حال نماز به ياد خدا باشـد و متـوجـه باشد با چـه کسـى سخـن مى گويـد و خـود را در مقـابل عظـمت و بـزرگى خداونـد عالـم بسيـار پست و ناچيز ببيند و اگر انسان در موقـع نماز کاملاً به اين مطلب توجه کند، از خود بى خبر مى شود، چنانچه درحـال نماز تير را از پاى مبارک اميرالمؤمنين(عليه السلام) بيرون کشيدند و آن حضرت متوجه نشدند.

و نيز بايد نمازگزار توبه و استغفار نمايد و گناهانى که مانع قبول شدن نماز است، مانند حسد، کبر، غيبت، خوردن حرام، آشاميدن مسکرات و ندادن خمس و زکات و بلکه هر معصيتى را ترک کند. و همچنين سزاوار است کارهايى که ثواب نماز را کم مى کند بجا نياورد، مثلاً در حال خواب آلودگى و خوددارى از بول به نماز نايستد، و در موقع نماز به آسمان نگاه نکند و نيز کارهايى که ثواب نماز را زياد مى کند بجا آورد، مثلاً انگشترى عقيق بدست کند و لباس پاکيزه بپوشد و شانه و مسواک کند و خود را خوشبو نمايد.

[128]

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

احکام نماز

No image

احکام نماز

No image

احکام نماز

Powered by TayaCMS