غسل مس میت‌ (آیت الله محمد فاضل لنکرانی (ره))

غسل مس میت‌ (آیت الله محمد فاضل لنکرانی (ره))

غسل مسّ ميّت

مسأله 521 :

اگر کسى بدن انسان مرده اى را که سرد شده و غسلش نداده اند مس کند يعنى جايى از بدن خود را به آن برساند بايد غسل مس ميت نمايد، چه در حالت خواب مس کند چه در بيدارى، با اختيار مس کند يا بى اختيار، حتى اگر ناخن و استخوان او به ناخن و استخوان ميت برسد بايد غسل کند. ولى اگر حيوان مرده اى را مس کند غسل بر او واجب نيست.

مسأله 522 :

براى مس مرده اى که تمام بدن او سرد نشده، غسل واجب نيست اگرچه جايى را که سرد شده مسّ نمايد.

مسأله 523 :

اگر موى خود را به بدن ميت برساند به صورتى که مس ميت صدق نکند و يا بدن خود را به موى ميّت و يا موى خود را به موى ميّت برساند، غسل واجب نيست.

مسأله 524 :

براى مس بچه مرده، حتى بچه سقط شده اى که چهار ماه او تمام شده غسل ميت واجب است بلکه بهتر است براى مس بچه سقط شده اى که از چهار ماه کمتر دارد غسل کرد. بنابراين اگر بچه چهار ماهه اى مرده به دنيا بيايد، مادر او بايد غسل مس ميت کند، بلکه اگر از چهار ماه کمتر هم داشته باشد بهتر است مادر او غسل نمايد.

مسأله 525 :

بچه اى که بعد از مردن مادر به دنيا مى آيد، وقتى بالغ شد واجب است غسل مس ميّت کند.

مسأله 526 :

اگر انسان، ميتى را که سه غسل او کاملاً تمام شده مس نمايد، غسل بر او واجب نمى شود، ولى اگر پيش از آن که غسل سوم تمام شود جايى از بدن او را مس کند اگرچه غسل سوم آن جا تمام شده باشد بايد غسل مس ميت نمايد.

مسأله 527 :

اگر ديوانه يا بچّه نابالغى، ميت را مس کند بعد از آن که آن ديوانه

[95]

عاقل يا بچّه بالغ شد بايد غسل مس ميت نمايد.

مسأله 528 :

اگر از بدن زنده يا مرده اى که غسلش نداده اند، قسمتى که داراى استخوان است جدا شود و پيش از آن که قسمت جدا شده را غسل دهند، انسان آن را مس نمايد بايد غسل مس ميت کند و اگر قسمتى که جدا شده استخوان نداشته باشد براى مس آن، غسل واجب نيست.

مسأله 529 :

براى مس استخوان و دندانى که از مرده جدا شده باشد و آن را غسل نداده اند بنابر احتياط واجب بايد غسل کرد، و همچنين براى مسّ استخوانى که از زنده جدا شده و گوشت ندارد بنابر احتياط واجب بايد غسل کرد. ولى براى مس دندانى که از انسان زنده جدا شده و گوشت ندارد، غسل واجب نيست.

مسأله 530 :

غسل مس ميت را بايد مثل غسل جنابت انجام دهند.

مسأله 531 :

اگر چند ميت را مس کند يا يک ميت را چند بار مس نمايد، يک غسل کافى است.

مسأله 532 :

براى کسى که بعد از مس ميت غسل نکرده است توقف در مسجد و جماع و خواندن سوره هايى که سجده واجب دارد مانعى ندارد، ولى براى نماز و مانند آن بايد غسل کند و بهتر است وضو هم بگيرد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS