احکام تیمم (آیت الله سید علی سیستانی)

احکام تیمم (آیت الله سید علی سیستانی)

احکام تيمم

مسأله 710 :

اگـر مختصرى هم از پيشانى يا پشت دستها را مسح نکند تيمم باطل است , چه عمدا مسح نکند , يا مسأله را نداند , يا فراموش کرده باشد , ولى دقت زياد هم لازم نيست , و همين قدر که بگويند تمام پيشانى و پشت دستها مسح شده کافى است .

مسأله 711 :

اگر يقين نکند که تمام پشت دست را مسح کرده , بايد براى اين که يقين کند مقدارى بالاتر از مچ را هم مسح نمايد , ولى مسح بين انگشتان لازم نيست .

مسأله 712 :

پيشانى و پشت دستها را بنابر احتياط بايد از بالا به پايين مسح نمايد و کارهاى آن را بايد پشت سر هم بجا آورد , و اگر بين آنها به قدرى فاصله دهد , که نگويند تيمم مى کند باطل است .

مسأله 713 :

در موقع نيت لازم نيست معين کند که تيمم او بدل از غسل است يا بدل از وضو ولى در مواردى که بايد دو تيمم انجام دهد لازم است به طورى هر يک از آنها را معين کند و چنانچه يک تيمم بر او واجب باشد و قصد نمايد که وظيفه فعلى خود را انجام دهد اگر چه در تشخيص اشتباه کند تيممش صحيح است .

مسأله 714 :

در تيمم بنابر احتياط استحبابى بايد پيشانى و کف دستها و پشت دستها در صورت تمکن پاک باشد.

مسأله 715 :

انـسـان بـايد هنگام مسح کشيدن بر دستها انگشتر را از دست بيرون آورد و اگر در پيشانى يا پشت دستها يا در کف دستها مانعى باشد , مثلا چيزى به آنها چسبيده باشد بايد برطرف نمايد.

مسأله 716 :

اگـر پـيشانى يا پشت دستها زخم است , و پارچه يا چيز ديگرى را که بر آن بسته نمى تواند باز کند , بايد دست را روى آن بکشد , و نيز اگر کف دست زخم باشد و پارچه يا چيز ديگرى را که بر آن بسته نتواند بـاز کـند بايد دست را با همان پارچه به چيزى که تيمم به آن صحيح است بزند و به پيشانى و پشت دستها بکشد.

مسأله 717 :

اگر پيشانى و پشت دستها مو داشته باشد اشکال ندارد ولى اگر موى سر , روى پيشانى آمده باشد , بايد آن را عقب بزند.

مسأله 718 :

اگر احتمال دهد که در پيشانى و کف دستها يا پشت دستها مانعى هست , چنانچه احتمال او در نظر مردم بجا باشد , بايد جستجو نمايد تا يقين يا اطمينان کند که مانعى نيست .

مسأله 719 :

اگر وظيفه او تيمم است و نمى تواند به تنهايى تيمم کند بايد از ديگرى کمک بگيرد تا دستهاى او را بر چيزى که تيمم با او صحيح است بزند و سپس آنها را بر پيشانى و دستهاى او بگذارد تا خود او در صورت امـکان کف دو دست را بر پيشانى و بر پشت دستها بکشد و اگر اين ممکن نبود بايد نايب او را با دست خود او تـيـمم دهد , و اگر ممکن نباشد بايد نايب دست خود را به چيزى که تيمم به آن صحيح است بزند و به پيشانى و پشت دستهاى او بکشد , و در اين دو صورت بنابر احتياط لازم بايد هر دو نيت تيمم را نمايند ولى در صورت اول نيت خود مکلف کافى است .

مسأله 720 :

اگـر در بين تيمم شک کند که قسمتى از آن را فراموش کرده يا نه , چنانچه از محل آن گذشته به شک خود اعتنا نکند , و اگر نگذشته بايد آن قسمت را بجا آورد.

مسأله 721 :

اگر بعد از مسح دست چپ شک کند که درست تيمم کرده يا نه تيمم او صحيح است و چنانچه شک او در مسح دست چپ باشد لازم است او را مسح کند مگر آن که عرفا از تيمم فارغ شده باشد مثل اين که در عملى که مشروط به طهارت است داخل شده و يا موالات فوت شده باشد.

مسأله 722 :

کـسـى کـه وظـيفه اش تيمم است چنانچه از برطرف شدن عذرش در تمام وقت نماز مايوس باشد مـى تـوانـد تـيـمـم کند و اگر براى کار واجب ديگر يا مستحبى تيمم کند و تا وقت نماز عذر او باقى باشد مى تواند با همان تيمم نماز بخواند.

مسأله 723 :

کـسـى که وظيفه اش تيمم است , اگر بداند تا آخر وقت عذر او باقى مى ماند يا از برطرف شدن آن مـايـوس بـاشـد , در وسعت وقت مى تواند با تيمم نماز بخواند , ولى اگر بداند تا آخر وقت عذر او برطرف مـى شـود , بـايـد صبر کند و با وضو يا غسل نماز بخواند , بلکه اگر از برطرف شدن آن تا آخر وقت مايوس نباشد نمى تواند تا وقتى که مايوس نشده تيمم کند و نماز بخواند.

مسأله 724 :

کـسى که نمى تواند وضو بگيرد يا غسل کند اگر يقين کند که عذرش برطرف نمى شود يا مايوس از بـرطـرف شـدنـش باشد مى تواند نمازهاى قضاى خود را با تيمم بخواند ولى اگر بعدا عذرش برطرف شد احـتـيـاط مستحب آن است دوباره آنها را با وضو يا غسل بجا آورد , و اگر مايوس از برطرف شدن عذرش نباشد بنابر احتياط لازم نمى تواند براى نمازهاى قضا تيمم کند.

مسأله 725 :

کـسـى کـه نمى تواند وضو بگيرد يا غسل کند , جايز است نمازهاى مستحبى را مثل نافله هاى شبانه روز که وقت معين دارد با تيمم بخواند , ولى اگر مايوس نباشد که تا آخر وقت آنها عذر او برطرف مى شود احتياط لازم آن است که آنها را در اول وقتشان بجا نياورد.

مسأله 726 :

کـسى که احتياطا غسل جبيره اى و تيمم نمايد , اگر بعد از غسل و تيمم نماز بخواند , و بعد از نماز حـدث اصـغرى از او سر بزند مثلا بول کند براى نمازهاى بعد بايد وضو بگيرد و چنانچه حدث پيش از نماز باشد براى آن نماز نيز بايد وضو بگيرد.

مسأله 727 :

اگـر بـه واسـطـه نـداشتن آب يا عذر ديگرى تيمم کند , بعد از برطرف شدن عذر , تيمم او باطل مى شود.

مسأله 728 :

چـيـزهايى که وضو را باطل مى کند , تيمم بدل از وضو را هم باطل مى کند , و چيزهايى که غسل را باطل مى نمايد , تيمم بدل از غسل را هم باطل مى نمايد.

مسأله 729 :

کـسـى کـه نـمى تواند غسل کند , اگر چند غسل بر او واجب باشد , جايز است يک تيمم بدل از آنها بنمايد و احتياط مستحب آن است که بدل هر يک از آنها يک تيمم نمايد.

مسأله 730 :

کـسى که نمى تواند غسل کند , اگر بخواهد عملى را که براى آن غسل واجب است انجام دهد , بايد بـدل از غسل تيمم نمايد و کسى که نمى تواند وضو بگيرد , و بخواهد عملى را که براى آن وضو واجب است انجام دهد , بايد بدل از وضو تيمم نمايد.

مسأله 731 :

اگـر بـدل از غـسل جنابت تيمم کند , لازم نيست براى نماز وضو بگيرد , ولى اگر بدل از غسلهاى ديـگـر تـيمم کند , احتياط مستحب آن است که وضو هم بگيرد , واگر نتواند وضو بگيرد تيمم ديگرى هم بدل از وضو بنمايد.

مسأله 732 :

اگـر بدل از غسل جنابت تيمم کند و بعد کارى که وضو را باطل مى کند براى او پيش آيد , چنانچه بـراى نـمازهاى بعد نتواند غسل کند , بايد وضو بگيرد و احتياط مستحب آن است که تيمم نيز بکند و اگر نـمـى تـوانـد وضو بگيرد بايد بدل او تيمم کند و احتياط مستحب آن است که تيمم را به قصد ما في الذمة انجام دهد.

مسأله 733 :

کسى که بايد براى انجام عملى مثلا براى خواندن نماز بدل از وضو و بدل از غسل تيمم کند اگر در تـيـمم اول نيت بدل از وضو يا نيت بدل از غسل نمايد , و تيمم دوم را به قصد اين که وظيفه خود را انجام داده باشد بجا آورد , کفايت مى کند.

مسأله 734 :

کـسى که وظيفه اش تيمم است اگر براى کارى تيمم کند تا تيمم و عذر او باقى است , کارهايى را که بايد با وضو يا غسل انجام داد , مى تواند بجا آورد.

ولـى اگـر عذرش تنگى وقت بوده , يا با داشتن آب براى نماز ميت يا خوابيدن تيمم کرده فقط کارهايى را که براى آن تيمم نموده مى تواند انجام دهد.

مسأله 735 :

در چند مورد بهتر است نمازهايى را که انسان با تيمم خوانده قضا نمايد , اول آن که از استعمال آب ترس داشته و عمدا خود را جنب کرده و با تيمم نماز خوانده است .

دوم آن کـه مـى دانـسـتـه يا گمان داشته که آب پيدا نمى کند , و عمدا خود را جنب کرده و با تيمم نماز خوانده است .

سـوم آن کـه تا آخر وقت , عمدا در جستجوى آب نرود و با تيمم نماز بخواند و بعد بفهمد که اگر جستجو مى کرد پيدا مى شد.

چهارم آن که عمدا نماز را تاخير انداخته و در آخر وقت با تيمم نماز خوانده است .

پنجم آن که مى دانسته يا گمان داشته که آب پيدا نمى شود وآب را که داشته ريخته و با تيمم نماز خوانده است .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

احکام تیمم

Powered by TayaCMS