عده زنی که شوهرش مرد(عده وفات) (آیت الله محمد فاضل لنکرانی (ره))

عده زنی که شوهرش مرد(عده وفات) (آیت الله محمد فاضل لنکرانی (ره))

عدّه زنى که شوهرش مرده

مسأله 2667 :

زنى که شوهرش مرده اگر آبستن نباشد، بايد تا چهار ماه و ده روز عدّه نگهدارد يعنى از شوهر کردن خود دارى نمايد اگر چه يائسه يا صغيره يا صيغه باشد، يا شوهرش با او نزديکى نکرده باشد و اگر آبستن باشد، بايد تا موقع زاييدن عدّه نگهدارد، ولى اگر پيش از گذشتن چهار ماه و ده روز، بچه اش به دنيا آيد بايد تا چهار ماه و ده روز از مرگ شوهرش صبر کند و اين عدّه را عدّه وفات مى گويند.

مسأله 2668 :

زنى که در عدّه وفات مى باشد، حرام است لباس هاى زينتى بپوشد و سرمه بکشد و همچنين کارهاى ديگرى که زينت حساب شود بر او حرام مى باشد.

مسأله 2669 :

اگر زن يقين کند که شوهرش مرده و بعد از تمام شدن عدّه وفات، شوهر کند، چنانچه معلوم شود شوهر او بعداً مرده است، بايد از شوهر دوّم جدا شود و در صورتى که آبستن باشد، به مقدارى که در عدّه طلاق گفته شد، براى شوهر دوّم عدّه طلاق و بعد براى شوهر اوّل عدّه وفات نگهدارد و اگر آبستن نباشد، براى شوهر اوّل عدّه وفات و بعد براى شوهر دوّم عدّه طلاق نگهدارد و ابتداى عدّه وفات را از موقعى که خبر صحيح وفات شوهر به او رسيده قرار دهد.

مسأله 2670 :

ابتداى عده وفات در صورتيکه شوهر زن غائب يا در حکم غائب

[448]

باشد از موقعى است که زن از مرگ شوهر مطلع شود.

مسأله 2671 :

اگر زن بگويد عدّه ام تمام شده، با دو شرط از او قبول مى شود: اوّل: آن که بنابر احتياط مورد تهمت نباشد. دوّم: از طلاق يا مردن شوهرش بقدرى گذشته باشد که در آن مدت تمام شدن عدّه ممکن باشد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS