احکام شکار کردن و سر بریدن حیوانات (آیت الله محمد فاضل لنکرانی (ره))

احکام شکار کردن و سر بریدن حیوانات (آیت الله محمد فاضل لنکرانی (ره))

احکام سر بريدن و شکار کردن حيوانات

مسأله 2732 :

اگر حيوان حلال گوشت را به دستورى که بعداً گفته مى شود سر ببرند: چه وحشى باشد و چه اهلى، بعد از جان دادن، گوشت آن حلال و بدن آن پاک است، ولى حيوانى که نجاستخوار شده، اگر به دستورى که در شرع معين نموده اند آن را استبراء نکرده باشند، بعد از سر بريدن گوشت آن حلال نيست. و همينطور بهيمه اى را که انسان با آن وطى و نزديکى کرده گوشت آن و گوشت بچه آن حرام است.

مسأله 2733 :

حيوان حلال گوشت وحشى مانند آهو و کبک و بُزِ کوهى و حيوان حلال گوشتى که اهلى بوده و بعداً وحشى شده مثل گاو و شتر اهلى که فرار کرده و وحشى شده است، و بسهولتذبحش ميسّر نيست اگر به دستورى که بعداً گفته مى شود آنها را شکار کنند پاک و حلال است، ولى حيوان حلال گوشت اهلى مانند گوسفند و مرغ خانگى و حيوان حلال گوشت وحشى که بواسطه تربيت کردن اهلى شده است و ذبحش بسهولت ممکن است با شکار کردن پاک و حلال نمى شود.

مسأله 2734 :

حيوان حلال گوشت وحشى در صورتى با شکار کردن پاک و حلال مى شود که بتواند فرار کند يا پرواز نمايد بنابر اين بچه آهو که نمى تواند فرار کند

[462]

و بچه کبک که نمى تواند پرواز نمايد، با شکار کردن پاک و حلال نمى شود و اگر آهو و بچه اش را که نمى تواند فرار کند، با يک تير شکار نمايند آهو حلال و بچه اش حرام است.

مسأله 2735 :

حيوان حلال گوشتى که مانند ماهى خون جهنده ندارد، اگر به خودى خود در آب بميرد يا بغير دستور شرعى که در صيد ماهى گفته مى شود آنرا بکشند پاک است، ولى گوشت آن را نمى شود خورد.

مسأله 2736 :

حيوان حرام گوشتى که خون جهنده ندارد، مانند مار، با سر بريدن حلال نمى شود، ولى مرده آن پاک است. چه خودش بميرد يا سرش را ببرند.

مسأله 2737 :

سگ و خوک بواسطه سر بريدن و شکار کردن پاک نمى شوند و خوردن گوشت آنها هم حرام است. و حيوان حرام گوشتى را که درنده و گوشتخوار است مانند گرگ و پلنگ اگر به دستورى که گفته مى شود سر ببرند، يا با تير و مانند آن شکار کنند پاک است، ولى گوشت آن حلال نمى شود، و اگر با سگ شکارى آن را شکار کنند، پاک شدن بدنش هم اشکال دارد.

مسأله 2738 :

فيل و خرس و بوزينه و موش و حيواناتى که مانند سوسمار در داخل زمين زندگى مى کنند، اگر خون جهنده داشته باشند و به خودى خود بميرند نجسند بلکه اگر سر آنها را هم ببرند يا آنها را شکار نمايند، پاک شدن بدنشان اشکال دارد و احتياط لازم اجتناب از آنها است.

مسأله 2739 :

اگر از شکم حيوان زنده بچه مرده اى بيرون آيد يا آن را بيرون آورند، خوردن گوشت آن حرام است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS