1- خوردن و آشامیدن (آیت الله محمد تقی بهجت (ره))

1- خوردن و آشامیدن (آیت الله محمد تقی بهجت (ره))

1 و 2 ـ خوردن و آشاميدن

مسأله 1651 :

اگر روزه دار عمداً چيزي را بخورد يا بياشامد روزه او باطل مي شود چه خوردن و آشاميدن آن چيز معمول باشد مثل نان و آب، چه معمول نباشد مثل خاک و شيره درخت و چه کم باشد يا زياد، حتي اگر کسي نخ را با آب دهانش تر کند، و دوباره بدهانش ببرد، و رطوبت آنرا فرو برد روزه او باطل مي شود و همينطور رطوبت مسواک، مگر اينکه رطوبت آنها بطوري در آب دهان از بين برود که رطوبت خارج بآن گفته نشود، و همين طور با فرو بردن بقاياي غذايي که از بين دندانها بيرون مي آيد روزه باطل مي شود.

مسأله 1652 :

اگر روزه دار سهواً چيزي بخورد يا بياشامد روزه اش باطل نمي شود.

مسأله 1653 :

بايد روزه دار از استعمال آمپولي که به جاي غذا بکار مي رود خودداري کند، ولي تزريق آمپولي که عضو را بي حس مي کند يا بجاي دوا استعمال مي شود اشکال ندارد.

مسأله 1654 :

اگر موقعي که مشغول غذا خوردن است بفهمد صبح شده بايد لقمه را از دهان بيرون آورد، و چنانچه عمداً فرو برد روزه اش باطل است، و بدستوري که بعداً گفته خواهد شد کفاره هم بر او واجب مي شود.

مسأله 1655 :

اگر روزه دار بقدري تشنه شود که بترسد از تشنگي بميرد، مي تواند باندازه اي که از مردن نجات پيدا کند آب بياشامد، ولي روزه او باطل مي شود، و اگر ماه رمضان باشد بايد در بقيه روز از بجا آوردن کاري که روزه را باطل مي کند خودداري نمايد.

مسأله 1656 :

کسي که مي خواهد روزه بگيرد لازم نيست پيش از اذان دندانهايش را خلال کند، ولي اگر بداند غذايي که لاي دندان مانده در روز فرو مي رود، چنانچه خلال نکند، روزه اش باطل مي شود، و فرق نمي کند که چيزي از آن فرو رود يا نرود.

مسأله 1657 :

فرو بردن آب دهان اگر چه بواسطه خيال کردن ترشي و مانند آن در دهان جمع شده باشد روزه را باطل نمي کند.

مسأله 1658 :

فرو بردن اخلاط سر و سينه، تا بفضاي دهان نرسيده اشکال ندارد، ولي اگر داخل فضاي دهان شود احتياط واجب آن است که آنرا فرو نبرد.

مسأله 1659 :

جويدن غذا براي بچه يا پرنده، و چشيدن غذا و مانند اينها که معمولاً بحلق نمي رسد، اگر چه اتفاقاً بحلق برسد روزه را باطل نمي کند ولي اگر انسان از اول بداند که بحلق مي رسد، چنانچه فرو رود، روزه اش باطل مي شود، و بايد قضاي آن را بگيرد، و کفاره هم بر او واجب است.

مسأله 1660 :

انسان نمي تواند بخاطر ضعف روزه اش را بخورد ولي اگر ضعف او بقدري است که معمولاً نمي شود آنرا تحمل کرد خوردن روزه اشکال ندارد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS