شرط پنجم و ششم لباس نمازگزار (آیت الله محمد تقی بهجت (ره))

شرط پنجم و ششم لباس نمازگزار (آیت الله محمد تقی بهجت (ره))

شرط پنجم و ششم:

مسأله 846 :

پوشيدن لباس طلاباف براي مرد حرام و نماز با آن باطل است، ولي براي زن در نماز و غير نماز اشکال ندارد.

مسأله 847 :

زينت کردن به طلا مثل آويختن زنجير طلا به سينه و انگشتر طلا به دست کردن و بستن ساعت مچي طلا به دست براي مرد حرام و نماز خواندن با آنها باطل است. و احتياط واجب آن است که از استعمال عينک طلا هم خودداري کند، ولي زينت کردن به طلا براي زن در نماز و غير نماز اشکال ندارد.

مسأله 848 :

اگر مردي نداند که انگشتري يا لباسش از طلا است و با آن نماز بخواند نمازش صحيح است. امّا اگر فراموش کند که انگشتري يا لباسش از طلا است و با آن نماز بخواند بنابر احتياط واجب نمازش باطل است.

مسأله 849 :

زينت کردن به طلا يا پوشيدن لباس طلاباف براي مرد حرام است چه آشکار باشد يا پنهان و نماز با آن باطل است. بنابراين اگر زير پيراهن مرد طلاباف باشد يا زنجير طلا در گردن آويخته باشد گرچه پيدا نباشد حرام و نماز را باطل مي کند.

مسأله 850 :

لباس مرد نمازگزار بايد ابريشم خالص نباشد و همچنين بنابر احتياط واجب چيزهايي مانند عرقچين و مانند آن که به تنهائي ساتر عورتين نيستند اگر ابريشم خالص باشند نماز با آن باطل است و در غير نماز هم پوشيدن آن براي مرد حرام است.

مسأله 851 :

اگر آستر تمام لباس يا آستر مقداري از آن ابريشم خالص باشد پوشيدن آن براي مرد حرام و نماز در آن باطل است.

مسأله 852 :

اگر انگشتر يا زنجير طلا و مانند آن در جيب مرد باشد اشکال ندارد و نماز را باطل نمي کند.

[148]

مسأله 853 :

پوشيدن لباسي که نمي داند از ابريشم خالص است يا چيز ديگر، اشکال ندارد و نماز با آن صحيح است.

مسأله 854 :

دستمال ابريشمي و مانند آن اگر در جيب مرد باشد اشکال ندارد و نماز را باطل نمي کند.

مسأله 855 :

پوشيدن لباس ابريشمي براي زن در نماز و غير نماز اشکالي ندارد.

مسأله 856 :

پوشيدن لباس غصبي و ابريشمي خالص و طلاباف و لباسي که از مردار تهيّه شده در حال ناچاري مانعي ندارد، و نيز کسي که ناچار است لباس بپوشد و لباس ديگري غير از اينها ندارد و تا آخر وقت هم ناچاري او از بين نمي رود، مي تواند با اين لباسها نماز بخواند.

مسأله 857 :

هرگاه لباس مرد نمازگزار مخلوط از ابريشم و غير آن باشد نماز خواندن در آن صحيح است مشروط بر آنکه غير ابريشم از جنسي باشد که نماز در آن صحيح است، امّا اگر غير ابريشم به قدري کم باشد که به حساب نيايد، نماز خواندن با آن لباس براي مرد جايز نيست.

مسأله 858 :

اگر مرد غير از لباس ابريشمي خالص يا طلاباف، لباس ديگري نداشته باشد، چنانچه ناچار نباشد لباس بپوشد، بايد به دستوري که براي برهنگان گفته شد نماز بخواند.

مسأله 859 :

اگر چيزي ندارد که در نماز عورت خود را با آن بپوشاند، واجب است اگرچه به کرايه يا خريداري باشد تهيّه نمايد. ولي اگر تهيّه آن به قدري پول لازم دارد که نسبت به دارائي او زياد است، يا طوري است که اگر پول را به مصرف لباس برساند به حال او ضرر دارد بايد به دستوري که براي برهنگان گفته شد نماز بخواند.

مسأله 860 :

کسي که لباس ندارد اگر ديگري لباس به او ببخشد يا عاريه دهد، چنانچه قبول کردن آن براي او مشقّت نداشته باشد بايد قبول کند بلکه اگر عاريه کردن يا طلب بخشش براي او سخت نيست بايد از کسي که لباس دارد، طلب بخشش يا عاريه نمايد.

مسأله 861 :

بنابر احتياط واجب بايد انسان از پوشيدن لباس شهرت که پارچه يا رنگ يا دوخت آن بر کسي که مي خواهد آن را بپوشد معمول نيست، خودداري کند ولي اگر با آن لباس نماز بخواند اشکال ندارد.

[149]

مسأله 862 :

احتياط واجب آن است که مرد لباس زنانه و زن لباس مردانه نپوشد ولي اگر با آن لباس نماز بخواند اشکال ندارد.

مسأله 863 :

کسي که ساتر ندارد و احتمال مي دهد تا آخر وقت پيدا شود بنابر احتياط واجب بايد نماز را از اوّل وقت تأخير بيندازد و با ساتر نماز بخواند.

مسأله 864 :

کسي که بايد خوابيده نماز بخواند، اگر برهنه باشد و لحاف يا تشک او نجس يا ابريشم خالص يا از اجزاء حيوان حرام گوشت باشد احتياط واجب آن است که در نماز، خود را با آنها نپوشاند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS