چیزهایی که سجده بر آن ها صحیح است (آیت الله سید ابوالقاسم موسوی خویی (ره))

چیزهایی که سجده بر آن ها صحیح است (آیت الله سید ابوالقاسم موسوی خویی (ره))

چيزهائى که سجده بر آنها صحيح است

مسأله 1085 :

بايد بر زمين و چيزهاى غير خوراکى و پوشاکى که از زمين مىرويد مانند چوب و برگ درخت سجده کرد، و سجده بر چيزهاى خوراکى و پوشاکى مانند گندم وجو وپنبه و آنچه که از اجزاء زمين شمرده نشود مانند طلا و نقره و قير و زفت و امثال اينها صحيح نيست.

مسأله 1086 :

احتياط واجب آن است که بر برگ مو قبل از خشک شدنش سجده نکنند.

مسأله 1087 :

سجده بر چيزهائى که از زمين مىرويد و خوراک حيوان است مثل علف و کاه صحيح است.

مسأله 1088 :

سجده بر گل هائى که خوراکى نيستند، صحيح است، بلکه سجده بر دواهاى خوراکى که از زمين مىرويد، مانند گل بنفشه وگل گاوزبان نيز صحيح است.

مسأله 1089 :

سجده بر گياهى که خوردن آن در بعضى از شهرها معمول است، و در شهرهاى ديگر معمول نيست، و نيز سجده بر ميوه نارس صحيح نيست.

مسأله 1090 :

سجده بر سنگ آهک و سنگ گچ صحيح است، و احتياط مستحب آنست که در حال اختيار به گچ و آهک پخته و آجر و کوزه گلى و مانند آن سجده نکنند.

مسأله 1091 :

سجده بر کاغذ اگر چه از پنبه و مانند آن ساخته شده باشد صحيح است.

مسأله 1092 :

براى سجده بهتر از هر چيز تربت حضرت سيد الشهداء (ع) مىباشد، بعد از آن خاک، بعد از خاک سنگ و بعد از سنگ گياه است.

مسأله 1093 :

اگر چيزى که سجده بر آن صحيح است ندارد، يا اگر دارد بواسطه سرما يا گرماى زياد ومانند اينها نمىتواند بر آن سجده کند، بايد به لباسش سجده کند، و اگر فراهم نباشد بايد بر پشت دست يا چيز ديگر که در حال اختيار سجده بر او جايز نيست سجده نمايد. ولى احتياط مستحب آنست که تا سجده بر پشت دست ممکن است، بر آن چيز سجده نکند.

مسأله 1094 :

سجده بر گل و خاک سستى که پيشانى روى آن آرام نمىگيرد باطل است.

مسأله 1095 :

اگر در سجده اول، مهر بپيشانى بچسبد بايد براى سجده دوم مهر را بردارد.

مسأله 1096 :

اگر در بين نماز چيزى که بر آن سجده مىکند گم شود و چيزى که سجده بر آن صحيح است نداشته باشد، مىتواند وسعت دارد بايد نماز را بشکند، و اگر وقت تنگ است، بايد به ترتيبى که در مسأله (1093) گفته شد عمل نمايد.

مسأله 1097 :

هر گاه در حال سجده بفهمد پيشانى را بر چيزى گذاشته که سجده بر آن باطل است، بايد پيشانى را از روى آن برداشته و بر چيزى که سجده بر آن صحيح است سجده نمايد، و اگر ممکن نباشد، چنانچه وقت نماز وسعت دارد، بايد نماز را بشکند، و اگر وقت تنگ است، به ترتيبى که در مسأله (1093) گفته شد عمل نمايد.

مسأله 1098 :

اگر بعد از سجده بفهمد پيشانى را روى چيزى گذاشته که سجده بر آن باطل است، بايد چيزى که سجده بر او صحيح است سجده نمايد و بنابر احتياط مستحب نماز را از سر بجا آورد، و اگر اين کار در دو سجده از يک رکعت اتفاق افتاد يک سجده را تدارک نمايد، و احتياط واجب آنست که نماز را دوباره بخواند.

مسأله 1099 :

سجده کردن براى غير خداوند متعال حرام مىباشد، و بعضى از مردم عوام که مقابل قبر امامان (ع) پيشانى را به زمين مىگذارند اگر براى شکر خداوند متعال باشد، اشکال ندارد وگرنه حرام است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS