احکام مسجد (آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی)

احکام مسجد (آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی)

احکام مسجد

مسأله 909 :

نـجـس کردن زمين وسقف و بام و طرف داخل ديوار مسجد حرام است وهر کس بـفهمد که نجس شده است بايد فورا نجاست آن را برطرف کند واحتياط واجب آن است که طرف بيرون ديوار مسجد را هم نجس نکنند و اگر نجس شود نجاستش را بر طرف نمايند.

مسأله 910 :

اگر نتواند مسجد را تطهير نمايد.

يا کمک لازم داشته باشد وپيدانکند, تطهير مسجد بر او واجب نيست ولى بنا بر احتياط واجب , بايد به کسى که مى تواند تطهير کند اطلاع دهد.

مسأله 911 :

اگر جايى از مسجد نجس شود وتطهيرآن بدون کندن يا خراب کردن مقدار کمى از آن ممکن نباشد, بايد آنجا را بکنند يا خراب نمايند وپر کردن وساختن آن قسمت هم واجب نيست مگر اين که خود کسى که نجس کرده خراب کند که در اين صورت بنا بر احتياط بايد آن قسمت را بـسـازد و يـا پـر کند.

و اگر مسجدبه نحوى نجس شده باشد که براى تطهير آن ناچار باشند تمام مسجد را خراب کنند, خراب کردن آن جايز نيست , چنانچه متبرعى هم باشد که بعد از تخريب آن رابـسـازد, جـايـز بـودن خـراب کردن آن مشکل است ولى اگر ممکن است بايد ظاهر آن رابنا بر احتياط تطهير نمايند, و اگر چيزى مانند آجر مسجد که ممکن است آن را برگرداند, نجس شود, بايد بعد از تطهير آن را به مسجد بر گرداند.

مسأله 912 :

اگر مسجدى را غصب کنند وبجاى آن خانه ومانند آن بسازند, يابطورى خراب شود که نماز خواندن در آن ممکن نباشد, باز هم نجس کردن آن حرام وتطهير آن واجب است .

مسأله 913 :

نـجس کردن حرم ائمه (ع ) حرام است و اگر نجس شود چنانچه نجس ماندن آن بى احترامى باشد, تطهير آن واجب است , بلکه احتياط واجب آن است که اگر بى احترامى هم نباشد آن را تطهير کنند.

مسأله 914 :

اگـر حصير مسجد نجس شود, بايد آن را آب بکشند, ولى چنانچه نجاست حصير بـى احـترامى به مسجد باشد و بواسطه آب کشيدن , خراب مى شودوبريدن جاى نجس بهتر است , بايد آن را ببرند.

مسأله 915 :

بردن عين نجس - مانند خون - در مسجد اگر بى احترامى به مسجد باشد حرام است بلکه احتياط مستحب آن است که اگر بى احترامى هم نباشد, عين نجس را در مسجد نبرند و نيز بردن چيزى که نجس شده , در صورتى که بى احترامى به مسجد باشد, حرام است .

مسأله 916 :

اگر مسجد را براى روضه خوانى چادر بزنند و فرش کنند و سياهى بکوبند و اسباب چاى در آن ببرند, در صورتى که اين کارها به مسجد ضرر نرساند ومانع نماز خواندن نشود, اشکال ندارد.

مسأله 917 :

زينت کردن مسجد به طلا حرام است بنابر احتياط واجب , و هم چنين است نقش کـردن مـسـجد به صورت چيزهايى که مثل انسان و حيوان روح دارد, و نقاشى چيزهايى که روح ندارد, مثل گل و بوته مکروه است .

مسأله 918 :

اگر مسجد خراب هم بشود نمى توانند آن را بفروشند, يا داخل ملک و جاده نمايند.

مسأله 919 :

فروختن در وپنجره وچيزهاى ديگرمسجد حرام است و اگر مسجدخراب شود, بايد ايـنـهـا را صـرف تـعمير همان مسجد کنند وچنانچه بدرد آن مسجدنخورد, بايد در مسجد ديگر مصرف شود ولى اگر بدرد مسجدهاى ديگر هم نخورد, مى توانند آن را بفروشند و پول آن را اگر ممکن است صرف تعميرهمان مسجدوگرنه صرف تعمير مسجد ديگر نمايند.

مسأله 920 :

ساختن مسجد وتعمير مسجدى که نزديک به خرابى مى باشدمستحب است و اگر مسجد به صورتى درآيد که تعمير آن ممکن نباشد مى توانند آن را خراب کنند ودوباره بسازند بلکه مى توانند مسجدى را که خراب نشده , براى احتياج مردم خراب کنند وبزرگتر بسازند.

مسأله 921 :

تميز کردن مسجد و روشن کردن چراغ در آن مستحب است و کسى که مى خواهد مـسـجـد بـرود, مستحب است خود را خوشبو کند ولباس پاکيزه وقيمتى بپوشد وته کفش خودرا وارسـى کـنـدکـه نجاستى به آن نباشد وموقع داخل شدن به مسجد اول پاى راست و موقع بيرون آمدن , اول پاى چپ رابگذارد و همچنين مستحب است از همه زودتر به مسجد آيد واز همه ديرتر از مسجد بيرون برود.

مسأله 922 :

وقـتـى انـسان وارد مسجد مى شود, مستحب است دو رکعت نماز به قصد تحيت واحترام مسجد بخواند و اگر نماز واجب يا مستحب ديگرى هم بخواندکافى است .

مسأله 923 :

خوابيدن در مسجد, اگر انسان ناچار نباشد وصحبت کردن راجع به کارهاى دنيا و مـشغول صنعت شدن و خواندن شعرى که نصيحت ومانند آن نباشدمکروه است و نيز مکروه است آب دهـان و بـيـنى واخلاط سينه را در مسجد بيندازدو گمشده اى را طلب کند وصداى خود را بلند کند ولى بلند کردن صدا براى اذان مانعى ندارد.

مسأله 924 :

راه دادن بچه وديوانه به مسجد مکروه است وکسى که پياز و سير ومانند اينها خورده که بوى دهانش مردم را اذيت مى کند مکروه است به مسجد برود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

احکام مسجد

No image

احکام مسجد

No image

احکام مسجد

No image

احکام مسجد

No image

احکام مسجد

Powered by TayaCMS