تعقیبات نماز (آیت الله ناصر مکارم شیرازی)

تعقیبات نماز (آیت الله ناصر مکارم شیرازی)

تعقيبات نماز

مسأله 1001 :

مستحبّ است نمازگزار بعد از نماز مشغول ذکر و دعا و قرآن شود و اين را تعقيب مى نامند و بهتر است پيش از آن که از جاى خود حرکت کند و وضوى او باطل شود رو به قبله بنشيند و تعقيب را بخواند. در کتابهاى دعا تعقيب هاى زيادى از ائمّه معصومين(عليهم السلام) نقل شده که يکى از مهمترين آنها تسبيح حضرت زهراء(عليها السلام) است، به اين ترتيب که 34 مرتبه «اَللّهُ اَکْبَرُ»، سپس 33 مرتبه «اَلْحَمْدُ لِلّهِ» و بعد 33 مرتبه «سُبْحانَ اللّهِ» بگويد و فضيلت و ثواب بسيار دارد.

مسأله 1002 :

ديگر از مستحبّات بعد از نماز سجده شکر است و آن اين است که پيشانى را به قصد شکر بر زمين بگذارد و اگر شکر خداوند را به زبان نيز آورد بهتر است و به قصد رجاء يک مرتبه يا سه مرتبه، يا صد مرتبه «شُکْراً لِلّهِ» بگويد و مستحبّ است هر وقت نعمتى به انسان برسد يا بلايى از او دفع شود سجده شکر به جا آورد.

مسأله 1003 :

صلوات بر پيغمبر(صلى الله عليه وآله) و آل او(عليهم السلام) بعد از نماز، يا در حال نماز و همچنين در ساير حالات از مستحبّات مؤکّد است و نيز مستحبّ است هر موقع نام مبارک حضرت رسول(صلى الله عليه وآله) خواه محمّد باشد يا احمد و همچنين لقب و کنيه آن جناب را مانند مصطفى و ابوالقاسم بشنود صلوات بفرستد، حتّى اگر در نماز باشد، همچنين اگر خودش اين نامهاى مقدّس را بر زبان جارى کند صلوات بفرستد.

مسأله 1004 :

هنگام نوشتن اسم مبارک حضرت رسول(صلى الله عليه وآله) نيز مستحبّ

است صلوات را بنويسد، حتّى بهتر است هر وقت ياد آن حضرت مى کند

هرچند بر زبان جارى نکند صلوات بفرستد و صلوات از اذکار بسيار با فضيلت و پرثواب است.

[191]

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

تعقیبات نماز

No image

تعقیبات نماز

No image

تعقیبات نماز

No image

تعقیبات نماز

Powered by TayaCMS