کم و زیاد کردن اجزاء و شرایط نماز (آیت الله محمد تقی بهجت (ره))

کم و زیاد کردن اجزاء و شرایط نماز (آیت الله محمد تقی بهجت (ره))

کم و زياد کردن اجزاء و شرائط نماز

مسأله 1290 :

هرگاه چيزي از واجبات نماز را عمداً کم يا زياد کند اگرچه يک حرف آن باشد نماز باطل است.

مسأله 1291 :

اگر به واسطه ندانستن مسأله، چيزي از اجزاء نماز را کم يا زياد کند نماز باطل است چه آن جزء واجب، رکن باشد يا غير رکن.

مسأله 1292 :

اگر در بين نماز بفهمد وضو يا غسلش باطل بوده يا بدون وضو يا

[216]

غسل مشغول نماز شده بايد نماز را بهم بزند و دوباره با وضو يا غسل بخواند و اگر بعد از نماز بفهمد بايد دوباره نماز را با وضو يا غسل بجا آورد و اگر وقت گذشته قضا نمايد.

مسأله 1293 :

اگر بعد از رسيدن به رکوع يادش بيايد که دو سجده از رکعت پيش را فراموش کرده نمازش باطل است و اگر پيش از رسيدن به رکوع يادش بيايد بايد برگردد و دو سجده را بجا آورد و برخيزد و حمد و سوره يا تسبيحات را بخواند و نماز را تمام کند.

مسأله 1294 :

اگر پيش از گفتن: "السّلام علينا" و يا "السّلام عليکم" يادش بيايد که دو سجده رکعت آخر را بجا نياورده، بايد دو سجده را بجا آورد و دوباره تشهد بخواند و نماز را سلام دهد.

مسأله 1295 :

اگر پيش از سلام نماز يادش بيايد که يک رکعت يا بيشتر از آخر نماز نخوانده بايد مقداري را که فراموش کرده بجا آورد.

مسأله 1296 :

اگر بعد از سلام نماز يادش بيايد که يک رکعت يا بيشتر از آخر نماز را نخوانده چنانچه کاري انجام داده که اگر در نماز عمداً يا سهواً اتفاق بيفتد نماز را باطل مي کند مثلاً پشت به قبله کرده نمازش باطل است و اگر کاري که عمدي و سهوي آن نماز را باطل مي کند انجام نداده بايد فوراً مقداري را که فراموش کرده بجا آورد.

مسأله 1297 :

هرگاه بعد از سلام نماز عملي انجام دهد که اگر در نماز عمداً يا سهواً اتفاق بيفتد نماز را باطل مي کند مثلاً پشت به قبله نمايد و بعد يادش بيايد که دو سجده آخر را بجا نياورده نمازش باطل است، بلکه اگر پيش از انجام کاري که نماز را باطل مي کند يادش بيايد که دو سجده را که فراموش کرده بايد بجا آورد و دوباره تشهد بخواند و نماز را سلام دهد و دو سجده سهو براي سلامي که اول گفته است بنمايد و احتياط واجب آن است که نماز را هم دوباره بخواند.

مسأله 1298 :

اگر بفهمد نماز را پيش از وقت خوانده يا پشت به قبله يا به طرف راست يا به طرف چپ قبله بجا آورده بايد دوباره نماز را بخواند و اگر وقت گذشته قضا نمايد.

[217]

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS