" وضوء "
مسأله 245 :
در وضوء واجب است صورت ودستها را بشويند وجلوى سر وروى پاها را مسح کنند
مسأله 246 :
درازى صورت را بايد از بالاى پيشانى جايى که موى سر بيرون مى آيد تا آخر چانه شست ، وپهناى آن به مقدارى که بين انگشت وسط وشست قرار مى گيرد بايد شسته شود ، واگر مختصرى از اين مقدار را نشويد / صفحة 44 / وضوء باطل است ، وبراى آنکه يقين کند اين مقدار کاملا شسته شده بايد کمى اطراف آن را هم بشويد
مسأله 247 :
اگر صورت يا دست کسى کوچکتر يا بزرگتر از معمول مردم باشد بايد ملاحظه کند که مردمان معمولى تا کجاى صورت خود را مى شويند ، او هم تا همانجا را بشويد ونيز اگر در پيشانى او مو روئيده يا جلوى سرش مو ندارد بايد به اندازه معمول ، پيشانى را بشويد
مسأله 248 :
اگر احتمال دهد چرک يا چيز ديگرى در ابروها وگوشههاى چشم ولب او هست که نمى گذارد آب به آنها برسد ، چنانچه احتمال او در نظر مردم بجا باشد ، بايد پيش از وضوء وراسى کند که اگر هست بر طرف نمايد
مسأله 249 :
اگر پوست صورت از لاى مو پيدا باشد بايد آب را به پوست برساند واگر پيدا نباشد شستن مو کافيست ورساندن آب به زير آن لازم نيست ودر هر دو صورت اگر آب به صورت بريزد ويک دفعه دست بکشد کافى است
مسأله 250 :
اگر شک کند که پوست صورت از لاى مو پيدا است يا نه ، اگر آب به صورت بريزد ويک دفعه دست بر آن بکشد کافى است
مسأله 251 :
شستن توى بينى ومقدارى از لب وچشم که در وقت بستن ديده نمى شود واجب نيست ، ولى براى آنکه يقين کند از جاهايى که بايد شسته شود چيزى باقى نمانده ، واجب است مقدارى از آنها را هم بشويد
مسأله 252 :
بايد صورت ودستها را از بالا به پايين شست واگر از پايين به بالا بشويد وضوء باطل است
مسأله 253 :
اگر دست را تر کند وبه صورت ودستها بکشد ، چنانچه ترى دست به قدرى باشد که به واسطه کشيدن دست ، آب کمى بر آنها جارى شود کافيست
مسأله 254 :
بعد از شستن صورت بايد دست راست وبعد از آن دست چپ را از آرنج تا سر انگشتها بشويد
/ صفحة 45 /
مسأله 255 :
براى آنکه يقين کند آرنج را کاملا شسته بايد مقدارى بالاتر از آرنج را هم بشويد
مسأله 256 :
کسى که پيش از شستن صورت دستهاى خود را تا مچ شسته ، در موقع وضوء بايد تا سر انگشتان را بشويد
واگر فقط تا مچ را بشويد وضوى او باطل است
مسأله 257 :
در وضوء شستن صورت ودستها مرتبه اول واجب ومرتبه دوم مستحب ومرتبه سوم وبيشتر آن حرام مى باشد واينکه کدام شستن اول يا دوم يا سوم است مربوط به قصد کسى است که وضوء مى گيرد ، پس اگر به قصد شستن مرتبه اول مثلا ده مرتبه آب به صورت بريزد اشکال ندارد وهمه آنها شستن اول حساب مى شود ، واگر به قصد اينکه سه مرتبه بشويد سه مرتبه آب بريزد مرتبه سوم آن حرام است
مسأله 258 :
بعد از شستن هر دو دست بايد جلو سر را با ترى آب وضوء که در دست مانده مسح کند وبايد با دست راست مسح نمايد
مسأله 259 :
يک قسمت از چهار قسمت سر ، که مقابل پيشانيست جاى مسح مى باشد
وهر جاى اين قسمت را به هر اندازه مسح کند کافيست ، وبهتر است از درازا به اندازه يک انگشت واز پهنا به اندازه پهناى سه انگشت بسته مسح نمايد
مسأله 260 :
لازم نيست مسح سر بو پوست آن باشد بلکه بر موى جلوى سر هم صحيح است ، ولى کسى که موى جلوى سر او به اندازه اى بلند است که اگر مثلا شانه کند به صورتش مى ريزد ، يا به جاهاى ديگر سر مى رسد بايد بيخ موها را مسح کند ، يا فرق سر را باز کرده پوست سر را مسح نمايد ، واگر موهايى که به صورت مى ريزد يا به جاهاى ديگر سر مى رسد جلوى سر جمع کند وبر آنها مسح نمايد ، يا بر موى جاهاى ديگر سر ، که جلو آن آمده مسح کند باطل است
/ صفحة 46 /
مسأله 261 :
بعد از مسح سر بايد با ترى آب وضوء که در دست مانده روى پاها را از سر يکى از انگشتهاى تا مفصل مسح نمايد
مسأله 262 :
پهناى مسح پا به هر اندازه باشد کافيست ولى بهتر آن است که به اندازه پهناى سه انگشت بسته مسح نمايد ، وبهتر از آن مسح تمام روى پا است به تمام کف دست
مسأله 263 :
بهتر است در مسح پا دست را بر سر انگشتان بگذارد وبعد به پشت پا بکشد ، نه آنکه تمام دست را روى پاک بگذارد وکمى بکشد
مسأله 264 :
در مسح سر وروى پا بايد دست را روى آنها بکشد ، واگر دست را نگهدارد وسر يا پا را به آن بکشد وضوء باطل است ، ولى اگر موقعى که دست را مى کشد سر يا پا مختصرى حرکت کند اشکال ندارد
مسأله 265 :
جاى مسح بايد خشک باشد واگر به قدرى تر باشد که رطوبت کف دست به آن اثر نکند مسح باطل است
ولى اگر ترى آن به قدرى کم باشد که رطوبتى که بعد از مسح در آن ديده مى شود بگويند فقط از ترى کف دست است اشکال ندارد
مسأله 266 :
اگر براى مسح رطوبتى در کف دست نمانده باشد نمى تواند دست را با آب خارج تر کند ، بلکه بايد از اعضاء ديگر وضوء رطوبت بگيرد وبا آن مسح نمايد
مسأله 267 :
اگر رطوبت کف دست فقط به اندازه مسح سر باشد بايد سر را با همان رطوبت مسح کند ، وبراى مسح پاها از اعضاء ديگر وضوء رطوبت بگيرد
مسأله 268 :
مسح کردن از روى جوراب وکفش باطل است ولى اگر به واسطه سرماى شديد يا ترس از دزد ودرنده ومانند اينها نتواند کفش يا جوراب را بيرون آورد ، مسح کردن بر آنها اشکال ندارد
واگر روى کفش نجس باشد بايد چيز پاکى بر آن بيندازد وبر آن چيز مسح کند
/ صفحة 47 /
مسأله 269 :
اگر روى پا نجس باشد ونتواند براى مسح آن را آب بکشد بنابر احتياط واجب بايد تيمم نمايد ووضوء بگيرد ومسح به محل نجس بنمايد