راه ثابت شدن نجاست (آیت الله سید محمد علوی گرگانی)

راه ثابت شدن نجاست (آیت الله سید محمد علوی گرگانی)

راه ثابت شدن نجاست

مسأله 122 :

نجاست هر چيز از سه راه ثابت مي‌شود: اوّل آن که خود انسان يقين کند چيز نجس است، و اگر گمان داشته باشد چيزي نجس است، لازم نيست از آن اجتناب نمايد بنابر اين غذا خوردن در قهوه خانه ها ومهمان خانه هايي که مردان لا ابالي وکساني که پاکي ونجس را مراعات نمي‌‌کنند در آنها غذا مي‌خورند، اگر انسان يقين نداشته باشد، غذايي را که براي او آورده اند نجس است اشکال ندارد. دوم آن که کسي که چيزي در اختيار اوست بگويد آن چيز نجس است، مثلاً همسر انسان يا نوکر يا کلفت بگويند ظرف يا چيز ديگري که در اختيار اوست نجس مي‌باشد. سوم آن که دو مرد عادل بگويند چيزي نجس است و نيز اگر يکنفر عادل هم بگويد چيزي نجس است بنابر احتياط واجب بايد اجتناب کرد.

مسأله 123 :

اگر به واسطه ندانستن مسأله نجس وپاک بودن چيزي را نداند مثلاً نداند عرق جنب از حرام پاک است يا نه، بايد مسأله را بپرسد ولي اگر با اين که مسأله را مي‌داند، چيزي را شک کند پاک است يا نه مثلاً شک کند آن چيز خون است يا نه، يا نداند که خون پشه است يا خون انسان، پاک مي‌باشد.

مسأله 124 :

چيز نجسي که انسان شک دارد پاک شده يا نه نجس است وچيز پاک را اگر شک کند نجس شده يا نه، پاک است و اگر هم بتواند نجس يا پاک بودن آن را بفهمد لازم نيست وارسي کند.

مسأله 125 :

اگر بداند يکي از دو ظرف يا دو لباسي که از هر دوي آنها استفاده مي‌کند نجس شده ونداند کدام است، بايد از هر دو اجتناب کند ولي اگر مثلاً نمي‌‌داند لباس خودش نجس شده يا لباسي که هيچ از آن استفاده نمي‌‌کند ومال ديگري است، از لباس خودش هم بنابر احتياط لازم اجتناب نمايد مگر اين که کاملاً از اختيارش خارج باشد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS