غسل مس میت‌‌ (آیت الله حسین مظاهری)

غسل مس میت‌‌ (آیت الله حسین مظاهری)

احکام غسل مسّ ميّت

مسأله :

اگر کسى بدن انسان مرده‌اى را که سرد شده و غسلش نداده‌اند، مس کند يعنى جايى از بدن خود را به آن برساند، واجب است »غسلِ مسِّ ميّت« انجام دهد. چه در خواب مس کند چه در بيدارى، با اختيار مس کند يا بى‌اختيار، حتّى اگر ناخن و استخوان و موى او به ناخن و استخوان و موى ميّت برسد بايد غسل کند، ولى اگر حيوان مرده‌اى را مس کند غسل بر او واجب نيست.

مسأله :

براى مسّ مرده‌اى که تمام بدن او سرد نشده، غسل واجب نيست اگرچه جايى را که سرد شده مس نمايد.

مسأله :

براى مسّ بچّه مرده، حتّى بچّه سقط شده‌اى که چهار ماه او تمام شده غسل مسّ ميّت واجب است، بلکه بهتراست براى مسّ بچّه سقط شده‌اى که از چهار ماه کمتر دارد غسل کرد، بنابراين اگر بچّه چهار ماهه‌اى مرده به دنيا بيايد، مادر او بايد غسل مسّ ميّت کند، بلکه اگر از چهار ماه کمتر هم داشته باشد بهتر است مادر او غسل نمايد.

مسأله :

بچه‌اى که بعد از مردن مادر به دنيا مى‌آيد، وقتى بالغ شد واجب است غسل مسّ ميّت کند.

مسأله :

اگر انسان، ميتى را که سه غسل او کاملاً تمام شده مس نمايد، غسل بر او واجب نمى‌شود، ولى اگر پيش از آنکه غسل سوّم تمام شود جايى از بدن او را مس کند، گرچه غسل سوّم آنجا تمام شده باشد بايد غسل مسّ ميّت نمايد.

مسأله :

اگر ديوانه يا بچّه نابالغى ميّت را مس کند بعد از آنکه آن ديوانه عاقل يا بچّه‌بالغ‌شد بايدغسل مسّ ميّت‌نمايد، چنانچه قبل از بلوغ هم مى‌تواند غسل کند.

مسأله :

اگر از بدن زنده يا مرده‌اى که غسلش نداده‌اند، قسمتى که داراى استخوان است جدا شود و پيش از آنکه قسمت جدا شده را غسل دهند انسان آن را مس نمايد، بايد غسل مسّ ميّت کند، ولى اگر قسمتى که از زنده جدا شده استخوان نداشته باشد، براى مسّ آن غسل واجب نيست.

مسأله :

براى مسّ استخوان و دندان و هر چيزى که از مرده جدا شده و آن را غسل نداده‌اند حتّى مو بايد غسل کرد، ولى براى مسّ استخوان و دندانى که از زنده جدا شده و گوشت ندارد، غسل واجب نيست.

مسأله :

غسل مسّ ميّت را بايد مثل غسل جنابت انجام دهند و لازم نيست کسى که غسل مسّ ميّت کرده براى نماز وضو بگيرد گرچه بهتر است وضو هم بگيرد.

مسأله :

اگر چند ميّت را مس کند يا يک ميّت را چند بار مس نمايد، يک غسل کافى است.

مسأله :

براى کسى که بعد از مسّ ميّت غسل نکرده است روزه گرفتن و توقف در مسجد و جماع و خواندن سوره‌هايى که سجده واجب دارد، مانعى ندارد ولى براى نماز و مانند آن بايد غسل کند.

Powered by TayaCMS