مسائل متفرقه حیض (آیت الله سید علی محمد دستغیب)

مسائل متفرقه حیض (آیت الله سید علی محمد دستغیب)

مسائل متفرّقه حيض‌

مسأله 496 :

مبتدئه و مضطربه و ناسيه و زنى که عادت عدديه دارد، اگر خونى‌ببيند که نشانه‌هاى حيض داشته باشد يا يقين کنند که سه روز طول مى‌کشد، بايد عبادت را ترک کنند و چنانچه بعد بفهمند حيض نبوده بايد عبادتهايى را که بجا نياورده‌اند قضا نمايند ولى اگر يقين نکنند که تا سه روز طول مى‌کشد و نشانه‌هاى حيض را هم نداشته باشد، بنابر احتياط واجب بايد تا سه روز کارهاى استحاضه را بجا آورند و کارهايى را که بر حائض حرام است ترک نمايند و چنانچه پيش از سه روز پاک نشدند بايد آن را حيض قرار دهند.

مسأله 497 :

زنى که در حيض عادت دارد، چه در وقت حيض عادت داشته باشد چه در عدد حيض، يا هم در وقت و هم در عدد آن، اگر دو ماه پشت سر هم بر خلاف عادت خود خونى ببيند که وقت آن يا شماره روزهاى آن يا هم وقت و هم شماره روزهاى آن يکى باشد، عادتش بر مى‌گردد به آنچه در اين دو ماه ديده است. مثلاً اگر از روز اوّل ماه تا هفتم خون مى‌ديده و پاک مى‌شده چنانچه دو ماه از دهم تا هفدهم ماه، خون ببيند و پاک شود، از دهم تا هفدهم، عادت او مى‌شود.

مسأله 498 :

مقصود از يکماه، از ابتداى خون ديدن است تا سى روز، نه از روز اوّل ماه تا آخر ماه.

مسأله 499 :

زنى که معمولاً ماهى يک مرتبه خون مى‌بيند، اگر در يک ماه دو مرتبه خون ببيند و آن خون نشانه‌هاى حيض را داشته باشد، چنانچه روزهايى که در وسط پاک بوده از ده روز کمتر نباشد، بايد هر دو را حيض قرار دهد.

مسأله 500 :

اگر سه روز يا بيشتر خونى ببيند که نشانه حيض را دارد، بعد ده روز يا بيشتر خونى ببيند که نشانه استحاضه را دارد و دوباره سه روز خونى به نشانه‌هاى حيض ببيند بايد خون اوّل و خون آخر را که نشانه‌هاى حيض داشته حيض قرار دهد.

مسأله 501 :

اگر زنى که از راه اختلاف صفات بايد خون حيض را تشخيص دهد پيش از ده روز پاک شود و بداند که در باطن خون نيست، بايد براى عبادتهاى خود غسل کند اگرچه گمان داشته باشد که پيش از تمام شدن ده روز دوباره خون مى‌بيند، ولى اگر اطمينان داشته باشد که پيش از تمام شدن ده روز دوباره خون مى‌بيند نبايد غسل کند و نمى‌تواند نماز بخواند و بايد به احکام حائض رفتار نمايد.

مسأله 502 :

اگر زن پيش از ده روز پاک شود و احتمال دهد که در باطن خون هست، بايد قدرى پنبه داخل فرج نمايد و کمى صبر کند و بيرون آورد. پس اگر پاک بود، غسل کند و عبادتهاى خود را بجا آورد و اگر پاک نبود اگرچه به آب زرد رنگى هم آلوده باشد، چنانچه در حيض عادت ندارد يا عادت او ده روز است بايد صبر کند که اگر پيش از ده روز پاک شد، غسل کند و اگر سر ده روز پاک شد، يا خون او از ده گذشت، سر ده روز غسل نمايد و اگر عادتش کمتر از ده روز است، در صورتى که بداند پيش از تمام شدن ده روز يا سر ده روز پاک مى‌شود، نبايد غسل کند و اگر احتمال دهد خون او از ده روز مى‌گذرد احتياط واجب آن است که تا يک روز عبادت را ترک کند و بعد از آن مى‌تواند تا ده روز عبادت را ترک کند ولى بهتر است تا ده روز کارهايى را که بر حائض حرام است ترک کند و کارهاى مستحاضه را انجام دهد پس اگر پيش از تمام شدن ده روز يا سر ده روز از خون پاک شد تمامش حيض است و اگر ده روز گذشت، بايد عادت خود را حيض و بقيه را استحاضه قرار دهد و عبادتهايى را که بعد از روزهاى عادت بجا نياورده قضا نمايد.

مسأله 503 :

اگر چند روز را حيض قرار دهد و عبادت نکند، بعد بفهمد حيض نبوده است، بايد نماز و روزه‌اى را که در آن روزها بجا نياورده قضا نمايد. و اگر چند روز را به گمان اين که حيض نيست عبادت کند، بعد بفهمد حيض بوده، چنانچه آن روزها را روزه گرفته بايد قضا نمايد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS