عادت ماهیانه (آیت الله جعفر سبحانی)

عادت ماهیانه (آیت الله جعفر سبحانی)

عادت ماهانه

مسأله 371 :

حيض خونى است که غالباً در هر ماه چند روزى از رحم زن ها خارج مى شود. و زن را در موقع ديدن خون حيض،

«حائض» مى گويند.

مسأله 372 :

خون حيض در بيشتر اوقات، غليظ و گرم و رنگ آن سرخ مايل به سياهى يا سرخ است و با فشار و سوزش بيرون مى آيد.

مسأله 373 :

زن هاى قرشى بعد از تمام شدن شصت سال، يائسه مى شوند، يعنى خون حيض نمى بينند و زن هايى که قرشى نيستند بعد از تمام شدن پنجاه سال يائسه مى شوند.

مسأله 374 :

خونى که دختر، پيش از تمام شدن نه سال و زن بعد از يائسه شدن مى بينند، حيض نيست.

مسأله 375 :

زن حامله و زنى که بچه شير مى دهد، ممکن است حيض ببينند.

مسأله 376 :

دخترى که نمى داند نه سالش تمام شده يا نه، اگر خونى ببيند که نشانه هاى حيض را نداشته باشد حيض نيست. و اگر نشانه هاى حيض را داشته باشد و اطمينان به حيض بودنش پيدا کند حيض است و معلوم مى شود نه سال او تمام شده است.

مسأله 377 :

زنى که شک دارد يائسه شده يا نه، اگر خونى ببيند و نداند حيض است يا

صفحه 172

نه، بايد بنا بگذارد که حيض است و يائسه نشده است.

مسأله 378 :

مدت حيض کمتر از سه روز و بيشتر از ده روز نمى شود و اگر مختصرى هم از سه روز کمتر باشد حيض نيست.

مسأله 379 :

بايد سه روز اول حيض، پشت سرهم باشد، پس اگر مثلا دو روز خون ببيند و يک روز پاک شود و دوباره يک روز خون ببيند، اگر اين حالت بيش از ده روز طول نکشد احتياط واجب آن است که هم اعمال مستحاضه را انجام دهد و هم از محرمات حائض اجتناب کند.

مسأله 380 :

لازم نيست در تمام سه روز خون بيرون بيايد، بلکه اگر در فرج خون باشد کافى است و چنانچه در بين سه روز مختصرى پاک شود و مدت پاک شدن به قدرى کم باشد که بگويند در تمام سه روز در فرج خون بوده، باز هم حيض است.

مسأله 381 :

لازم نيست شب اول و شب چهارم را خون ببيند، ولى بايد در شب دوم و سوم خون قطع نشود; پس اگر از اذان صبح روز اول تا غروب روز سوم به نحوى که گفته شد پشت سرهم خون بيايد، يا در وسط هاى روز اول شروع شود و در همان موقع از روز چهارم قطع شود و در شب دوم و سوم هم هيچ خون قطع نشود، حيض است.

مسأله 382 :

اگر سه روز پشت سرهم خون ببيند و پاک شود، چنانچه دوباره خون ببيند و روزهايى که خون ديده و در وسط، پاک بوده، روى هم از ده روز بيشتر نشود، روزهايى هم که در وسط، پاک بوده حيض است.

مسأله 383 :

اگر خونى ببيند که از سه روز بيشتر و از ده روز کمتر باشد و نداند خون دمل است يا خون حيض بايد به وظيفه مستحاضه عمل کند و از محرمات حائض اجتناب نمايد.

مسأله 384 :

اگر خونى ببيند و شک کند که خون حيض است يا نفاس، چنانچه شرايط حيض را داشته باشد، بايد حيض قرار دهد.

مسأله 385 :

اگر خونى ببيند که نداند خون حيض است يا بکارت، بايد خود را وارسى

صفحه 173

کند، يعنى مقدارى پنبه داخل فرج نمايد و کمى صبر کند، بعد بيرون آورد پس اگر اطراف آن آلوده باشد، خون بکارت است و اگر به همه آن رسيده، حيض است.

مسأله 386 :

اگر کمتر از سه روز خون ببيند و پاک شود و بعد سه روز خون ببيند، خون دوم حيض است و در خون اول و روزهاى بعد که پاک بود بين عمل مستحاضه و محرمات حائض جمع کند.

Powered by TayaCMS