اقسام زن ها حائض‌‌ (آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی)

اقسام زن ها حائض‌‌ (آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی)

اقسام زنهاى حائض

مسأله 484 :

زنهاى حائض بر شش قسمند:

اول ـ صاحب عادت وقتيّه و عدديّه و آن زنى است که دو ماه پشت سرهم در وقت معين خون حيض ببيند و شماره روزهاى حيض او هم در هر دو ماه يک اندازه باشد، مثل آنکه دو ماه پشت سر هم از اول ماه تا هفتم خون ببيند.

دوم ـ صاحب عادت وقتيه و آن زنى است که دو ماه پشت سر هم در وقت معين خون حيض ببيند ولى شماره روزهاى حيض او در هر دو ماه يک اندازه نباشد، مثلاً دو ماه پشت سر هم از روز اول ماه خون ببيند ولى ماه اول روز هفتم و ماه دوم روز هشتم از خون پاک شود.

سوم ـ صاحب عادت عدديه و آن زنى است که شماره روزهاى حيض او در دو ماه پشت سر هم به يک اندازه باشد، ولى وقت ديدن آن دو خون يکى نباشد مثل آنکه ماه اول از پنجم تا دهم و ماه دوم از دوازدهم تا هفدهم خون ببيند.

چهارم ـ مضطربه و آن زنى است که چند ماه خون ديده، ولى عادت معينى پيدا نکرده يا عادتش بهم خورده و عادت تازه اى پيدا نکرده است.

پنجم ـ مبتدئه و آن زنى است که دفعه اول خون ديدن او است.

شـشم ـ ناسيه و آن زنى است که عادت خود را فراموش کرده است. و هر کدام اينها احکامى دارند که در مسائل آينده گفته مى شود.

1 ـ صاحب عادت وقتيه و عدديه

مسأله 485 :

زنهائى که عادت وقتيه و عدديه دارند سه دسته اند:

اول ـ زنى که دو ماه پشت سر هم در وقت معين خون حيض ببيند و در وقت معين هم پاک شود، مثلاً دوماه پشت سر هم از روز اول ماه خون ببيند و روز هفتم پاک شود که عادت حيض اين زن از اول ماه تا هفتم است.

دوم ـ زنى که از خون پاک نمى شود ولى دو ماه پشت سر هم چند روز معين مثلاً از اول ماه تا هشتم خونى که مى بيند نشانه هاى حيض را دارد، يعنى غليظ و سياه و گرم و بافشار و سوزش بيرون مى آيد و بقيه خونهاى او نشانه هاى استحاضه را دارد که عادت او از اول ماه تا هشتم مى شود.

سوم ـ زنى که دو ماه پشت سرهم در وقت معين خون حيض ببيند و بعد از آنکه سه روز يا بيشتر خون ديد يک روز يا بيشتر پاک شود و دوباره خون ببيند و تمام روزهائى که خون ديده با روزهائى که در وسط پاک بوده از ده روز بيشتر نشود و در هردو ماه همه روزهائى که خون ديده و در وسط پاک بوده روى هم يک اندازه باشد که عادت او به اندازه تمام روزهائى است که خون ديده و در وسط پاک بوده است، و لازم نيست روزهائى که در وسط پاک بوده در هر دو ماه به يک اندازه باشد، مثلاً اگر در ماه اول از روز اول ماه تا سوم خون ببيند و سه روز پاک شود و دوباره سه روز خون ببيند و در ماه دوم بعد از آنکه سه روز خون ديده سه روز يا کمتر يا بيشتر پاک شود و دوباره خون ببيند و روى هم از نه روز بيشتر نشود، همه حيض است و عادت اين زن نه روز مى شود.

مسأله 486 :

زنى که عادت وقتيه و عدديه دارد، اگر در وقت عادت يا دو سه روز جلوتر يا دو سه روز عقب تر خون ببيند، به طورى که بگويند حيض را جلو يا عقب انداخته اگر چه آن خون، نشانه هاى حيض را نداشته باشد، بايد به احکامى که براى زن حائض گفته شد عمل کند، و چنانچه بعد بفهمد حيض نبوده مثل اينکه پيش از سه روز پاک شود، بايدعبادتهائى را که بجا نياورده قضا نمايد.

مسأله 487 :

زنى که عادت وقتيه و عدديه دارد اگر چند روز پيش از عادت و همه روزهاى عادت و چند روز بعد از عادت خون ببيند و روى هم از ده روز بيشتر نشود همه حيض است. و اگر ده روز بيشتر شود، فقط خونى را که در روزهاى عادت خود ديده حيض است و خونى که پيش از آن و بعد از آن ديده استحاضه مى باشد. و بايد عبادتهائى را که در روزهاى پيش از عادت و بعد از عادت بجا نياورده قضا نمايد و اگر همه روزهاى عادت را با چند روز پيش از عادت خون ببيند و روى هم از ده روز بيشتر نشود، و اگر از ده روز بيشتر شود فقط روزهاى عادت او حيض است و خونى که جلوتر از آن ديده استحاضه مى باشد، و چنانچه در آن روزها عبادت نکرده بايد قضا نمايد و اگر همه روزهاى عادت را با چند روز بعد از عادت خون ببيند و روى هم از ده روز بيشتر نشود همه حيض است، و اگر بيشتر شود فقط روزهاى عادت حيض و باقى استحاضه است.

مسأله 488 :

زنى که عادت وقتيه و عدديه دارد اگر مقدارى از روزهاى عادت را با چند روز پيش از عادت خون ببيند و روى هم از ده روز بيشتر نشود همه حيض است، واگر از ده روز بيشتر شود روزهائى که در عادت خون ديده با چند روز قبل آن که روى هم به اندازه عادت اوست حيض است و روزهاى اول را استحاضه قرار مى دهد، و اگر مقدارى از روزهاى عادت را با چند روز بعد از عادت خون ببيند و روى هم از ده روز بيشتر نشود همه حيض است، و اگر بيشتر شود، بايد روزهائى که در عادت خون ديده با چند روز بعد از آن که روى هم به مقدار عادت او شود حيض، و بقيه را استحاضه قرار دهد.

مسأله 489 :

زنى که عادت دارد، اگر بعد از آنکه سه روز يا بيشتر خون ديد پاک شود و دوباره خون ببيند و فاصله بين دو خون کمتر از ده روز باشد و همه روزهائى که خون ديده با روزهائى که در وسط پاک بوده از ده روز بيشتر باشد، مثل آنکه پنج روز خون ببيند و پنج روز پاک شود و دوباره پنج روز خون ببيند، چند صورت دارد:

1 ـ آنکه تمام خونى که دفعه اول ديده، يا مقدارى از آن، در روزهاى عادت باشد و خون دوم که بعد از پاک شدن مى بيند در روزهاى عادت نباشد که بايد همه خون او را حيض، و خون دوم را استحاضه قرار دهد.

2 ـ آنکه خون اول در روزهاى عادت نباشد، و تمام خون دوم يا مقدارى از آن در روزهاى عادت باشد که بايد همه خون دوم را حيض، و خون اول را استحاضه قرار دهد.

3 ـ آنکه مقدارى از خون اول و دوم در روزهاى عادت باشد و خون اولى که در روزهاى عادت بوده از سه روز کمتر نباشد، و با پاکى وسط و مقدارى از خون دوم که آن هم در روزهاى عادت بوده از ده روز بيشتر نباشد، که در اين صورت همه آنها حيض است، و مقدارى از خون اول که پيش از روزهاى عادت بوده و مقدارى از خون دوم که بعد از روزهاى عادت بوده استحاضه است، مثلاً اگر عادتش از سوم ماه تا دهم بوده، در صورتى که يک ماه از اول تا ششم خون ببيند و دو روز پاک شود و بعد تا پانزدهم خون ببيند، از سوم تا دهم حيض است و از اول تا سوم و همچنين از دهم تا پانزدهم استحاضه ميباشد.

4 ـ آنکه مقدارى از خون اول و دوم در روزهاى عادت باشد ولى خون اولى که در روزهاى عادت بوده از سه روز کمتر باشد، که بنابر احتياطى که ترک آن سزاوار نيست بايد در تمام دو خون و پاکى وسط کارهائى را که بر حائض حرام است و سابقاً گفته شد ترک کند و کارهاى استحاضه را بجا آورد يعنى به دستورى که براى زن مستحاضه گفته شد عبادتهاى خود را انجام دهد. اگر چه اقوى آنست که حکم صورت سوم را دارد.

مسأله 490 :

زنى که عادت وقتيه وعدديه دارد، اگر در وقت عادت، خون نبيند و در غير آن وقت به شماره روزهاى حيضش خون ببيند، بايد همان را حيض قرار دهد، چه پيش از وقت عادت ديده باشد چه بعد از آن.

مسأله 491 :

زنى که عادت وقتيه و عدديه دارد، اگر در وقت عادت خود خون ببيند ولى شماره روزهاى آن کمتر يا بيشتر از روزهاى عادت او باشد و بعد از پاک شدن دوباره به شماره روزهاى عادتى که داشته خون ببيند خون ايام عادت را حيض قرار دهد و اگر قبل از ايام عادت خود به شماره روزهاى عادت خود خون ببنند و در ايام عادت هم نيز خون ببيند، بهتر آنست که در هر دو خون کارهائى را که بر حائض حرام است ترک کند و کارهاى استحاضه رابجا آورد.

مسأله 492 :

زنى که عادت وقتيه وعدديه دارد، اگر بيشتر از ده روز خون ببيند، خونى که در روزهاى عادت ديده اگر چه نشانه هاى حيض را نداشته باشد حيض است و خونى که بعد از روزهاى عادت ديده اگر چه نشانه هاى حيض را داشته باشد استحاضه است، مثلاً زنى که عادت حيض او از اول ماه تا هفتم است، اگر ازاول تا دوازدهم خون ببيند، هفت روز اول آن حيض و پنج روز بعد استحاضه مى باشد.

2 ـ صاحب عادت وقتيه

مسأله 493 :

زنهائى که عادت وقتيه دارند سه دسته اند:

اول ـ زنى که دو ماه پشت سر هم در وقت معين خون حيض ببيند و بعد از چند روز پاک شود ولى شماره روزهاى آن در هر دو ماه يک اندازه نباشد، مثلا دو ماه پشت سر هم روز اول ماه خون ببيند ولى ماه اول روز هفتم و ماه دوم روز هشتم از خون پاک شود، که اين زن بايد روز اول ماه را عادت حيض خود قرار دهد.

دوم ـ زنى که از خون پاک نمى شود ولى دو ماه پشت سر هم در وقت معين خون او نشانه هاى حيض را دارد، يعنى غليظ و سياه و گرم است و با فشار و سوزش بيرون مى آيد و بقيه خونهاى او نشانه استحاضه را دارد و شماره روزهائى که خون او نشانه حيض دارد، در هر دو ماه يک اندازه نيست، مثلاً در ماه اول از اول ماه تا هفتم و در ماه دوم از اول ماه تا هشتم خون او نشانه هاى حيض و بقيه نشانه استحاضه را داشته باشد، که اين زن هم بايد روز اول ماه را روز اول عادت حيض خود قرار دهد.

سوم ـ زنى که دو ماه پشت سر هم در وقت معين سه روز يا بيشتر خون حيض ببيند و بعد پاک شود و دو مرتبه خون ببيند و تمام روزهائى که خون ديده با روزهائى که در وسط پاک بوده از ده روز بيشتر نشود ولى ماه دوم کمتر يا بيشتر از ماه اول باشد مثلاً در ماه اول هشت روز و در ماه دوم نه روز باشد که اين زن هم بايد روز اول ماه را روز اول عادت حيض خود قرار دهد.

مسأله 494 :

زنى که عادت وقتيه دارد، اگر در وقت عادت خود يا دو سه روز پيش از عادت يا دو سه روز بعد از عادت خون ببيند بطورى که بگويند حيض را جلو يا عقب انداخته، اگر چه آن خون نشانه هاى حيض را نداشته بايد به احکامى که براى زنهاى حائض گفته شد رفتار نمايد، و اگر بعد بفهمد حيض نبوده، مثل آنکه پيش از سه روز پاک شود، بايد عبادتهائى را که بجا نياورده قضا نمايد.

مسأله 495 :

زنى که عادت وقتيه دارد، اگر بيشتر از ده روز خون ببيند و نتواند مقدار ايام حيض را به واسطه نشانه هاى آن تشخيص دهد، شماره عادت خويشان خود را حيض قرار دهد به نحوى که(در مسأله شماره 500) مى آيد چه پدرى باشند چه مادرى، زنده باشند يا مرده، ولى در صورتى مى تواند عادت آنان را حيض خود قرار دهد که شماره روزهاى حيض همه آنان يک اندازه باشد، و اگر شماره روزهاى حيض آنان يک اندازه نباشد، مثلاً عادت بعضى پنج روز و عادت بعض ديگر هفت روز باشد نمى تواند عادت آنان را حيض خود قرار دهد، مگر کسانى که عادتشان با ديگران فرق دارد بقدرى کم باشند که در مقابل آنان هيچ حساب شوند، که در اين صورت بايد عادت بيشتر آنان را حيض خود قرار دهد.

مسأله 496 :

زنى که عادت وقتيه دارد و شماره عادت خويشان خود را حيض قرار مى دهد به نحوى که در (مسأله شماره 500) مى آيد بايد روزى را که در هر ماه اول عادت او بوده اول حيض خود قرار دهد، مثلاً زنى که هر ماه روز اول ماه خون مى ديده و گاهى روز هفتم و گاهى روز هشتم پاک مى شده، چنانچه يک ماه دوازده روز خون ببيند و عادت خويشانش هفت روز باشد، بايد هفت روز اول ماه را حيض و باقى را استحاضه قرار دهد.

مسأله 497 :

زنى که بايد شماره عادت خويشان خود را حيض قرار دهد چنانچه خويش نداشته باشد، يا شماره عادت آنان مثل هم نباشد، بايد در هر ماه از اول روزى که خون مى بيند تا هفت روز را حيض و بقيه را استحاضه قرار دهد، ولى اگر در خون روزهاى وسط يا آخر نشانه هاى حيض بيشتر باشد، بايد هفت روز وسط يا آخر را حيض قرار دهد.

3 ـ صاحب عادت عدديه

مسأله 498 :

زنهائى که عادت عدديه دارند سه دسته اند:

اول ـ زنى که شماره روزهاى حيض او در دو ماه پشت سر هم يک اندازه باشد، ولى وقت خون ديدن او يکى نباشد، که در اين صورت هر چند روزى که خون ديده عادت او مى شود، مثلاً اگر ماه اول از روز اول تا پنجم و ماه دوم از يازدهم تا پانزدهم خون ببيند، عادت او پنج روز مى شود.

دوم ـ زنى که از خون پاک نمى شود ولى دو ماه پشت سر هم چند روز از خونى که مى بيند نشانه حيض و بقيه نشانه استحاضه را دارد و شماره روزهائى که خون، نشانه حيض دارد در هر دو ماه يک اندازه است اما وقت آن يکى نيست، که در اين صورت هر چند روزى که خون او نشانه حيض را دارد عادت او مى شود، مثلاً اگر يک ماه از اول ماه تا پنجم و ماه بعد از يازدهم تا پانزدهم خون او نشانه حيض و بقيه نشانه استحاضه را داشته باشد، شماره روزهاى عادت او پنج روز مى شود.

سوم ـ زنى که دو ماه پشت سر هم سه روز يا بيشتر خون ببيند و يک روز يا بيشتر پاک شود و دو مرتبه خون ببيند و وقت ديدن خون، در ماه اول با ماه دوم فرق داشته باشد، که اگر تمام روزهائى که خون ديده و روزهائى که در وسط پاک بوده از ده روز بيشتر نشود و شماره روزهاى آن هم به يک اندازه باشد، تمام روزهائى که خون ديده با روزهاى وسط که پاک بوده عادت حيض او مى شود، و لازم نيست روزهائى که در وسط پاک بوده در هر دو ماه به يک اندازه باشد. مثلاً اگر ماه اول از روز اول ماه تا سوم خون ببيند و دو روز پاک شود و دوباره سه روز خون ببيند، و ماه دوم از يازدهم تا سيزدهم خون ببيند و دو روز يا بيشتر يا کمتر پاک شود و دوباره خون ببيند و روى هم از هشت روز بيشتر نشود، عادت او هشت روز مى شود.

مسأله 499 :

زنى که عادت عدديه دارد، اگر بيشتر از شماره عادت خود خون ببيند و از ده روز بيشتر شود، چنانچه همه خونهائى که ديده يک جور باشد بايد از موقع ديدن خون به شماره روزهاى عادتش حيض و بقيه را استحاضه قرار دهد، و اگر همه خونهائى که ديده يک جور نباشد، بلکه چند روز از آن، نشانه حيض و چند روز ديگر نشانه استحاضه را داشته باشد، اگر روزهائى که خون نشانه حيض را دارد با شماره روزهاى عادت او يک اندازه است، بايد همان روزها را حيض و بقيه را استحاضه قرار دهد، و اگر روزهائى که خون نشانه حيض دارد از روزهاى عادت او بيشتر است فقط به اندازه روزهاى عادت او حيض و بقيه استحاضه است، و اگر روزهائى که نشانه حيض دارد از روزهاى عادت او کمتر است، بايد آن روزها را با چند روز ديگر که روى هم به اندازه روزهاى عادتش شود حيض، و بقيه را استحاضه قرار دهد.

4 ـ مضطربه

مسأله 500 :

مضطربه يعنى زنى که چند ماه خون ديده ولى عادت معينى پيدا نکرده اگر بيشتر از ده روز خون ببيند و همه خونهائى که ديده يک جور باشد، چنانچه عادت خويشان او هفت روز است، بايد هفت روز را حيض و بقيه را استحاضه قرار دهد، و اگر کمتر است مثلاً پنج روز است بايد همانرا حيض قرار دهد، و بنابر احتياط واجب، در تفاوت بين شماره عادت آنان و هفت روز که دو روز است کارهائى را که بر حائض حرام است ترک نمايد و کارهاى استحاضه را بجا آورد، يعنى به دستورى که براى زن مستحاضه گفته شد عبادتهاى خود را انجام دهد، و اگر عادت خويشانش بيشتر از هفت روز مثلاً نه روز است، بايد هفت روز راحيض قرار دهد، و بنابر احتياط واجب در تفاوت بين هفت روز و عادت آنان که دو روز است کارهاى استحاضه را بجا آورد و کارهائى را که بر حائض حرام است ترک نمايد.

مسأله 501 :

مضطربه اگر بيشتر از ده روز خونى ببيند که چند روز آن نشانه حيض و چند روز ديگر نشانه استحاضه دارد چنانچه خونى که نشانه حيض دارد کمتر از سه روز يا بيشتر از ده روز باشد، بايد به دستورى که در مسأله قبل گفته شد رفتار نمايد، و اگر خونى که نشانه حيض دارد، کمتر از سه روز و بيشتر از ده روز نباشد همه آن حيض است، ولى اگر پيش از گذشتن ده روز از خونى که نشانه حيض دارد دوباره خونى ببيند که آن هم نشانه حيض را داشته باشد، مثل آنکه پنج روز خون سياه و نه روز خون زرد و دوباره پنج روز خون سياه ببيند، بايد به دستورى که در مسأله قبل گفته شد رفتار نمايد.

5 ـ مبتدئه

مسأله 502 :

مبتدئه يعنى زنى که دفعه اول خون ديدن اوست، اگر بيشتر از ده روز خون ببيند و همه خونهائى که ديده يک جور باشد، بايد عادت خويشان خود را بطورى که در وقتيه گفته شد حيض و بقيه را استحاضه قرار دهد به نحوى که در(مسأله 500) گذشت.

مسأله 503 :

مبتدئه اگر بيشتر از ده روز خونى ببيند که چند روز آن نشانه حيض و چند روز ديگر نشانه استحاضه را داشته باشد، چنانچه خونى که نشانه حيض دارد کمتر از سه روز و بيشتر از ده روز نباشد همه آن حيض است، ولى اگر پيش از گذشتن ده روز از خونى که نشانه حيض دارد دوباره خونى ببيند که آن هم نشانه خون حيض داشته باشد، مثل آنکه پنج روز خون سياه و نه روز خون زرد و دوباره پنج روز خون سياه ببيند، بايد عادت خويشان خود را حيض و بقيه را استحاضه قرار دهد به نحوى که در (مسأله 500 گذشت).

مسأله 504 :

مبتدئه اگر بيشتر از ده روز خونى ببيند که چند روز آن نشانه حيض و چند روز ديگر آن نشانه استحاضه داشته باشد، چنانچه خونى که نشانه حيض دارد از سه روز کمتر يا از ده روز بيشتر باشد، بايد عادت خويشان خود را حيض و بقيه را استحاضه قرار دهد به نحوى که در (مسأله 500 گذشت).

6 ـ ناسيه

مسأله 505 :

ناسيه يعنى زنى که عادت خود را فراموش کرده است، اگر بيشتر از ده روز خون ببيند بايد روزهائى که خون او نشانه حيض را دارد، حيض قرار دهد و اگر نتواند حيض را به واسطه نشانه هاى آن تشخيص دهد، بايد هفت روز اول را حيض و بقيه را استحاضه قرار دهد.

مسائل متفرقه حيض

مسأله 506 :

مبتدئه و مضطربه و ناسيه و زنى که عادت عدديه دارد، اگر خونى ببينند که نشانه هاى حيض را داشته باشد، يا يقين کنند که سه روز طول مى کشد، بايد عبادت را ترک کنند، و چنانچه بعد بفهمند حيض نبوده بايد عبادتهائى را که بجا نياورده اند قضا نمايند، ولى اگر يقين نکنند که تا سه روز طول مى کشد و نشانه هاى حيض را هم نداشته باشد، بنابر احتياط واجب بايد تا سه روز کارهاى استحاضه را بجا آورند و کارهائى را که بر حائض حرام است ترک نمايند و چنانچه پيش از سه روز پاک نشدند بايد آنرا حيض قرار دهند.

مسأله 507 :

زنى که در حيض عادت دارد چه در وقت حيض عادت داشته باشد چه در عدد حيض يا هم در وقت و هم در عدد آن، اگر دو ماه پشت سر هم برخلاف عادت خود خونى ببيند که وقت آن يا شماره روزهاى آن يا هم وقت و هم شماره روزهاى آن يکى باشد، عادتش بر مى گردد به آنچه در اين دو ماه ديده است، مثلاً اگر از روز اول ماه تا هفتم خون مى ديده و پاک مى شده چنانچه دو ماه از دهم تا هفدهم ماه خون ببيند و پاک شود، از دهم تا هفدهم عادت او مى شود.

مسأله 508 :

مقصود از يک ماه، از ابتداى خون ديدن است تا سى روز، نه از روز اول ماه تا آخر ماه.

مسأله 509 :

زنى که معمولاً ماهى يک مرتبه خون مى بيند، اگر در يک ماه دو مرتبه خون ببيند و آن خون نشانه هاى حيض را داشته باشد، چنانچه روزهائى که در وسط پاک بوده از ده روز کمتر نباشد، بايد هر دو را حيض قرار دهد.

مسأله 510 :

اگر سه روز يا بيشتر خونى ببيند که نشانه حيض را دارد، بعد ده روز يا بيشتر خونى ببيند که نشانه استحاضه را دارد و دوباره سه روز خونى به نشانه هاى حيض ببيند، بايد خون اول و خون آخر را که نشانه هاى حيض داشته حيض قرار دهد.

مسأله 511 :

اگر زن پيش از ده روز پاک شود و بداند که در باطن خون نيست بايد براى عبادتهاى خود غسل کند، اگر چه گمان داشته باشد که پيش از تمام شدن ده روز دوباره خون مى بيند، ولى اگر يقين داشته باشد که پيش از تمام شدن ده روز دوباره خون مى بيند نبايد غسل کند.

مسأله 512 :

اگر زن پيش از ده روز پاک شود، و احتمال دهد که در باطن خون هست، بايد قدرى پنبه داخل فرج نمايد و کمى صبر کند و بيرون آورد، پس اگر پاک بود، غسل کند و عبادتهاى خود را بجا آورد و اگر پاک نبود، اگر چه به آب زرد رنگى هم آلوده باشد، چنانچه در حيض عادت ندارد، يا عادت او ده روز است، بايد صبر کند که اگر پيش از ده روز پاک شد، غسل کند و اگر سر ده روز پاک شد، يا خون او از ده گذشت، سر ده روز غسل نمايد و اگر عادتش کمتر از ده روز است، در صورتى که بداند پيش از تمام شدن ده روز يا سر ده روز پاک مى شود نبايد غسل کند، و اگر احتمال دهد خون او از ده روز مى گذرد، واجب است تا دهم احتياط کند به ترک عبادت اگر خون به صفات حيض باشد، و الا نيز احتياط کند به ترک عبادت تا دهم در يک روزش واجب و در باقى مستحب اگر چه احوط جمع است بين تروک حائض و اعمال مستحاضه. پس اگر پيش از تمام شدن ده روز يا سر ده روز از خون پاک شد تمامش حيض است و اگر از ده روز گذشت بايد عادت خود را حيض و بقيه را استحاضه قرار دهد و عبادتهائى را که بعد از روزهاى عادت بجا نياورده قضا نمايد.

مسأله 513 :

اگر چند روز را حيض قرار دهد و عبادت نکند بعد بفهمد حيض نبوده است، بايد نماز و روزه اى را که در آن روزها بجا نياورده قضا نمايد، و اگر چند روز را به گمان اينکه حيض نيست عبادت کند، بعد بفهمد حيض بوده، چنانچه آن روزها را روزه گرفته بايد قضا نمايد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS