احکام حیض (آیت الله سید محمد علوی گرگانی)

احکام حیض (آیت الله سید محمد علوی گرگانی)

حيض

حيض خوني است که غالباً در هر ماه چند روزي از رحم زنها خارج مي‌شود، و زن را در موقع ديدن خون حيض، حائض مي‌گويند.

مسأله 440 :

خون حيض در بيشتر اوقات، غليظ وگرم ورنگ آن سياه يا سرخ است وبافشار وکمي سوزش بيرون مي‌آيد.

مسأله 441 :

زنهاي قرشيّه بعد از تمام شدن شصت سال يائسه مي‌شوند، يعني خون حيض نمي‌بينند و زنهايي که قرشيّه نيستند، بعد از تمام شدن پنجاه سال يائسه مي‌شوند.

مسأله 442 :

خوني که دختر پيش ازتمام شدن نه سال و زن بعد از يائسه شدن مي‌بيند حيض نيست.

مسأله 443 :

زن حامله و زني که بچه را شير مي‌دهد، ممکن است حيض ببيند.

مسأله 444 :

دختري که نمي‌داند نه سالش تمام شده يا نه، اگر خوني ببيند که نشانه‌هاي حيض را نداشته باشد حيض نيست، و اگر نشانه‌هاي حيض را داشته باشد، حيض است ومعلوم مي‌شود نه سال او تمام شده است.

مسأله 445 :

زني که شک دارد يائسه شده يا نه، اگر خوني ببيند ونداند حيض است يا نه، بنا بگذارد که يائسه نشده است.

مسأله 446 :

مدّت حيض کمتر از سه روز وبيشتر از ده روزنمي‌شود، و اگر مختصري هم از سه روز کمتر باشد حيض نيست.

مسأله 447 :

بايد سه روز اوّل حيض پشت سر هم باشد، پس اگر مثلاً دو روز خون ببيند ويک روز پاک شود ودوباره يک روز خون ببيند، حيض نيست.

مسأله 448 :

لازم نيست درتمام سه روز خون بيرون بيايد، بلکه اگر در فرج خون باشد کافي است، و چنانچه در بين سه روز مختصري پاک شود ومدّت پاک شدن به قدري کم باشد که بگويند در تمام سه روز در فرج خون بوده، باز هم حيض است.

مسأله 449 :

لازم نيست شب اوّل وشب چهارم را خون ببيند، ولي بايد در شب دوم وسوم خون قطع نشود، اگر از اوّل آفتاب روز اوّل تا غروب روز سوم پشت سر هم خون بيايد، و اگر در وسطهاي روز اوّل شروع شود و در همان موقع از روز چهارم قطع شود و در شب دوم وسوم وچهارم هم هيچ خون قطع نشود، حيض است.

مسأله 450 :

اگر سه روز پشت سر هم خون ببيند وپاک شود، چنانچه دوباره خون ببيند وروزهايي که خون ديده و در وسط پاک بوده، رويهم از ده روز بيشتر نشود بنابر اقوي، روزهايي هم که در وسط پاک بوده حيض است.

مسأله 451 :

اگر خوني ببيند که از سه روز بيشتر و از ده روز کمتر باشد ونداند خون دمل و يا زخم يا خون حيض است، اگر قبل از آمدن اين خون پاک بوده بنا را بر پاکي بگذارد و اگر حالت سابقه او مجهول باشد احتياط واجب آن است که جمع مابين عمل حائض وغير حائض بکند.

مسأله 452 :

اگر خوني ببيند که نداند خون حيض است يا بکارت، بايد خود را وارسي کند، يعني مقداري پنبه داخل فرج نمايد وکمي صبر کند، بعد بيرون آورد پس اگر اطراف آن آلوده باشد، خون بکارت است و اگر به همه آن رسيده، حيض مي‌باشد.

مسأله 453 :

اگر کمتر از سه روز خون ببيند وپاک شود و بعد سه روز خون ببيند، خون دوم حيض است وخون اوّل اگر در روزهاي عادتش باشد، بايد جمع کند بين تروک حائض واعمال استحاضه.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS