احکام حیض (آیت الله سید علی محمد دستغیب)

احکام حیض (آیت الله سید علی محمد دستغیب)

حيض‌

حيض خونى است که غالباً در هر ماه چند روزى از رحم زنها خارج مى‌شود و زن را در موقع ديدن خون حيض، حائض مى‌گويند.

مسأله 435 :

خون حيض در بيشتر اوقات، غليظ و گرم و رنگ آن سرخ مايل به سياهى يا سرخ است و با فشار و کمى سوزش بيرون مى‌آيد.

مسأله 436 :

زنهاى سيّده، بعد از تمام شدن شصت سال يائسه مى‌شوند يعنى‌خون حيض نمى‌بينند و زنهايى که سيّده نيستند، بعد از تمام شدن پنجاه سال يائسه مى‌شوند.

مسأله 437 :

خونى که دختر، پيش از تمام شدن نُه سال و زن، بعد از يائسه شدن مى‌بيند حيض نيست.

مسأله 438 :

زن حامله و زنى که بچّه شير مى‌دهد، ممکن است حيض ببينند.

مسأله 439 :

دخترى که نمى‌داند نه سالش تمام شده يا نه اگر خونى ببيند که نشانه‌هاى حيض را نداشته باشد حيض نيست. و اگر نشانه‌هاى حيض را داشته باشد و اطمينان به حيض بودنش پيدا کند حيض است و معلوم مى‌شود نه سال او تمام شده است.

مسأله 440 :

زنى که شکّ دارد يائسه شده يا نه، اگر خونى ببيند و نداند حيض است يا نه، بايد بنا بگذارد که يائسه نشده است.

مسأله 441 :

مدّت حيض کمتر از سه روز و بيشتر از ده روز نمى‌شود و اگر مختصرى هم از سه روز کمتر باشد، حيض نيست.

مسأله 442 :

بايد سه روز اوّل حيض، پشت سر هم باشد، پس اگر مثلاً دو روز خون ببيند و يک روز پاک شود و دوباره يک روز خون ببيند حيض نيست اگرچه احتياط مستحب است که در روزهايى که خون مى‌بيند بين تروک حائض و اعمال مستحاضه جمع نمايد.

مسأله 443 :

لازم نيست در تمام سه روز خون بيرون بيايد، بلکه اگر در فرج خون باشد کافى است و چنانچه در بين سه روز مختصرى پاک شود و مدّت پاک شدن به قدرى کم باشد که بگويند در تمام سه روز در فرج خون بوده، باز هم حيض است.

مسأله 444 :

لازم نيست شب اوّل و شب چهارم خون ببيند، ولى بايد در شب دوم و سوم خون قطع نشود، پس اگر از اذان صبح روز اوّل تا غروب روز سوم پشت سر هم خون بيايد، يا در وسطهاى روز اوّل شروع شود و در همان موقع از روز چهارم قطع شود و در شب دوم و سوم هم هيچ خون قطع نشود، حيض است.

مسأله 445 :

اگر سه روز پشت سر هم خون ببيند و پاک شود، چنانچه دوباره خون ببيند و روزهايى که خون ديده و در وسط پاک بوده روى هم از ده روز بيشتر نشود روزهايى هم که در وسط پاک بوده حيض است.

مسأله 446 :

اگر خونى ببيند که از سه روز بيشتر و از ده روز کمتر باشد و نداند خون دُمل است يا خون حيض، چنانچه نداند دُمل در طرف چپ است يا طرف راست در صورتى که ممکن باشد مقدارى پنبه داخل کند و بيرون آورد پس اگر خون از طرف چپ بيرون آيد، خون حيض است و اگر از طرف راست بيرون آيد خون دمل است و اگر ممکن نباشد که وارسى کند در صورتى که مى‌داند خون سابق حيض بوده حيض قرار دهد و اگر دُمل بوده خون دُمل قرار دهد و اگر نمى‌داند خون حيض بوده يا دمل بنابر احتياط واجب همه چيزهايى را که بر حائض حرام است ترک کند و همه عبادتهايى را که زن غير حائض انجام مى‌دهد بجا آورد.

مسأله 447 :

اگر خونى ببيند که از سه روز بيشتر و از ده روز کمتر باشد و نداند خون حيض است يا زخم، اگر قبلاً حيض بوده حيض، و اگر پاک بوده پاک قرار دهد، و چنانچه نمى‌داند پاک بوده يا حيض، همه چيزهايى را که بر حائض حرام است ترک کند و همه عبادتهايى که زن غير حائض انجام مى‌دهد بجا آورد.

مسأله 448 :

اگر خونى ببيند و شکّ کند که خون حيض است يا نفاس، چنانچه شرايط حيض را داشته باشد، بايد حيض قرار دهد.

مسأله 449 :

اگر خونى ببيند که نداند خون حيض است يا بکارت، بايد خود را وارسى کند، يعنى مقدارى پنبه داخل فرج نمايد و کمى صبر کند، بعد بيرون آورد پس اگر اطراف آن آلوده باشد، خون بکارت است و اگر به همه آن رسيده، حيض مى‌باشد.

مسأله 450 :

اگر کمتر از سه روز خون ببيند و پاک شود و بعد از سه روز خون ببيند خون دوم حيض است و خون اوّل اگرچه در روزهاى عادتش باشد حيض نيست.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS