احکام حیض (آیت الله سید علی سیستانی)

احکام حیض (آیت الله سید علی سیستانی)

( حيض ).

1/439 - حيض خونى است که غالبا در هر ماه چند روزى از رحم زنها خارج مى شود.

و زن را در موقع ديدن خون حيض حائض مى گويند.

مسأله 440 :

خـون حـيـض در بيشتر اوقات غليظ و گرم , و رنگ آن سياه يا سرخ است و با فشار و کمى سوزش بيرون مى آيد.

مسأله 441 :

خـونى را که زنها پس از تمام شدن شصت سال مى بينند حکم حيض را ندارد و احتياط مستحب آن اسـت که زنهايى که قرشيه نيستند بعد از تمام شدن پنجاه سال تا تمام شدن شصت سال چنان چه خون را طـورى ببينند که اگر پيش از پنجاه سال مى ديدند قطعا حکم حيض را داشت ميان کارهاى مستحاضه و تروک حائض جمع نمايند.

مسأله 442 :

خونى که دختر پيش از تمام شدن نه سال مى بيند حيض نيست .

مسأله 443 :

زن حـامـلـه و زنى که بچه شير مى دهد , ممکن است حيض ببينند , و حکم زن حامله و غير حامله يـکسان است فقط زن حامله در صورتى که بعد از گذشتن بيست روز از اول عادتش اگر خونى ببيند که صفات حيض را دارد لازم است بنابر احتياط بين تروک حائض و اعمال مستحاضه جمع نمايد.

مسأله 444 :

دخـتـرى که نمى داند نه سالش تمام شده يا نه , اگر خونى ببيند که داراى نشانه هاى حيض نباشد حـيـض نـيـست و اگر نشانه هاى حيض را داشته باشد حکم به حيض بودن آن محل اشکال است مگر آنکه اطمينان حاصل شود به اينکه حيض است و در اين صورت معلوم مى شود که نه سال او تمام شده است .

مسأله 445 :

زنى که شک دارد شصت ساله شده يا نه اگر خونى ببيند و نداند حيض است يا نه بايد بنا بگذارد که شصت ساله نشده است .

مسأله 446 :

مـدت حيض کمتر از سه روز و بيشتر از ده روز نمى شود و اگر مختصرى هم از سه روز کمتر باشد حيض نيست .

مسأله 447 :

بـايـد سـه روز اول حيض پشت سر هم باشد پس اگر مثلا دو روز خون ببيند و يک روز پاک شود و دوباره يک روز خون ببيند حيض نيست .

مسأله 448 :

ابـتـداء حـيض لازم است خون بيرون بيايد ولى لازم نيست در تمام سه روز خون بيرون بيايد , بلکه اگـر در بـاطن فرج خون باشد کافى است و چنان چه در بين سه روز مختصرى پاک شود به نحوى که در بين زنها تماما يا بعضا متعارف است باز هم حيض است .

مسأله 449 :

لازم نيست شب اول و شب چهارم را خون ببيند , ولى بايد در شب دوم و سوم خون قطع نشود , پس اگـر از اول صبح روز اول تا غروب روز سوم پشت سر هم خون بيايد , و هيچ قطع نشود , حيض است و هم چنين است اگر در وسطهاى روز اول شروع شود و در همان موقع از روز چهارم قطع گردد.

مسأله 450 :

اگـر سـه روز پـشت سر هم خون ببيند و پاک شود چنض ض انچه دوباره خون ببيند و روزهايى که خـون ديده و روزهايى که در وسط پاک بوده روى هم از ده روز بيشتر نشود روزهايى که خون ديده حيض اسـت ولى احتياط لازم آن است که در روزهايى که در وسط پاک بوده ميان کارهايى که بر طاهره واجب و ترک آن چه بر حائض حرام است جمع نمايد.

مسأله 451 :

اگـر خونى ببيند که از سه روز بيشتر و از ده روز کمتر باشد و نداند خون دمل و زخم است يا خون حيض , نبايد آن را خون حيض قرار دهد.

مسأله 452 :

اگـر خـونـى ببيند که نداند خون زخم است يا حيض , بايد عبادت هاى خود را بجا آورد مگر اين که حالت سابقه اش حيض باشد.

مسأله 453 :

اگر خونى ببيند و شک کند که خون حيض است يا استحاضه چنانچه شرايط حيض را داشته باشد , بايد حيض قرار دهد.

مسأله 454 :

اگـر خـونى ببيند که نداند خون حيض است يا بکارت بايد خود را وارسى کند , يعنى مقدارى پنبه داخل فرج نمايد و کمى صبر کند بعد بيرون آورد پس اگر اطراف آن آلوده باشد , خون بکارت است و اگر به همه آن رسيده , حيض مى باشد.

مسأله 455 :

اگر کمتر از سه روز خون ببيند و پاک شود و بعد سه روز خون ببيند , خون دوم حيض است و خون اول اگر چه در روزهاى عادتش باشد , حيض نيست .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS