احکام استحاضه‌‌ (آیت الله سید ابوالقاسم موسوی خویی (ره))

احکام استحاضه‌‌ (آیت الله سید ابوالقاسم موسوی خویی (ره))

احکام استحاضه

مسأله 400 :

در استحاضه قليله بايد زن براى هر نماز يک وضو بگيرد، و بنابر احتياط پنبه را عوض کند و بايد ظاهر فرج را اگر خون به آن رسيده باشد آب بکشد.

مسأله 401 :

در استحاضه متوسطه بايد زن براى نماز صبح غسل کند و تا صبح ديگر براى نمازهاى خود، کارهاى استحاضه قليله را که در مسأله پيش گفته شد انجام دهد، و اگر عمدا يا از روى فراموشى براى نماز صبح غسل نکند، بايد براى نماز ظهر و عصر غسل کند، و اگر براى نماز ظهر و عصر غسل نکند، بايد پيش از نماز مغرب و عشاء غسل نمايد، چه آن که خون بيايد يا قطع شده باشد.

مسأله 402 :

در استحاضه کثيره علاوه بر کارهاى استحاضه متوسطه که در مسأله پيش گفته شد بايد براى هر نماز بنابر احتياط دستمال را عوض کند، يا آب بکشد و لازم است يک غسل براى نماز ظهر و عصر و يکى براى نماز مغرب و عشاء بجا آورد و بين نماز ظهر و عصر فاصله نيندازد و اگر فاصله بيندازد بايد براى نماز عصر دوباره غسل کند، ونيز اگر بين نماز مغرب و عشا فاصله بيندازد بايد براى نماز عشا دوباره غسل نمايد، و اظهر اين است که در استحاضه کثيره غسل از وضو کفايت مىکند.

مسأله 403 :

اگر خون استحاضه پيش از وقت نماز هم بيايد چنانچه زن براى آن خون، وضو يا غسل بجا نياورده باشد، بايد در موقع نماز وضو يا غسل بجا آورد اگر چه در آن موقع مستحاضه نباشد.

مسأله 404 :

مستحاضه متوسطه که بايد وضو بگيرد و غسل کند هر کدام را اول بجا آورد صحيح است ولى بهتر آن است که اول وضو بگيرد، ومستحاضه کثيره اگر بخواهد وضو بگيرد بايد قبل از غسل وضو بگيرد.

مسأله 405 :

اگر استحاضه قليله زن بعد از نماز صبح متوسطه شود بايد براى نماز ظهر و عصر غسل کند، و اگر بعد از نماز ظهر و عصر متوسطه شود بايد براى نماز مغرب و عشا غسل نمايد.

مسأله 406 :

اگر استحاضه قليله يا متوسطه زن بعد از نماز صبح کثيره شود بايد براى نماز ظهر و عصر يک غسل و براى نماز مغرب و عشاء غسل ديگرى بجا آورد، و اگر بعد از نماز ظهر وعصر کثيره شود، بايد براى نماز مغرب و عشاء غسل نمايد.

مسأله 407 :

مستحاضه کثيره يا متوسطه اگر پيش از داخل شدن وقت نماز براى نماز غسل غسل کند، غسل او باطل است. ولى نزديک اذان صبح جائز است به قصد رجاء غسل نموده و نماز شب را بخواند، ولى بعد از طلوع فجر براى نماز صبح بايد غسل را اعاده نمايد.

مسأله 408 :

زن مستحاضه براى هر نمازى - غير از نماز يوميه که حکم آن گذشت - چه واجب باشد چه مستحب، بايد وضو بگيرد، ولى اگر بخواهد نماز يوميه اى را که خوانده احتياطا دوباره بخواند، يا بخواهد نمازى را که تنها خوانده است دوباره با جماعت بخواند، بايد تمام کارهائى را که براى استحاضه گفته شد انجام دهد، اما براى خواندن نماز احتياط و سجده فراموش شده و تشهد فراموش شده، اگر آنها را

بعد از نماز فورا بجا آورد و همچنين براى سجده سهو در هر حال، لازم نيست کارهاى استحاضه را انجام دهد.

مسأله 409 :

زن مستحاضه بعد از آن که خونش قطع شد، فقط براى نماز اولى که مىخواند، بايد کارهاى استحاضه را انجام دهد، و براى نمازهاى بعدى لازم نيست.

مسأله 410 :

اگر زن نداند استحاضه او چه قسم است، موقعى که مىخواهد نماز بخواند، بايد مقدارى پنبه داخل فرج نمايد، و کمى صبر کند، و بيرون آورد و بعد از آن که فهميد استحاضه او کدام يک از آن سه قسم است کارهائى را که براى آن قسم دستور داده شده انجام دهد، ولى اگر بداند تا وقتى که مىخواهد نماز بخواند استحاضه او تغيير نمىکند، پيش از داخل شدن وقت هم مىتواند خود را وارسى کند.

مسأله 411 :

زن مستحاضه اگر پيش از آن که خود را وارسى کند، مشغول نماز شود، چنانچه قصد قربت داشته و به وظيفه خود عمل کرده مثلا استحاضه اش قليله بوده وبه وظيفه استحاضه قليله عمل نموده، نماز او صحيح است، و اگر قصد قربت نداشته يا عمل او مطابق وظيفه اش نبوده مثل آن که استحاضه او متوسطه بوده و به وظيفه قليله رفتار کرده، نماز او باطل است.

مسأله 412 :

زن مستحاضه اگر نتواند خود را وارسى نمايد، بايد به آنچه مسلما وظيفه او است عمل کند، مثلا اگر نمىداند استحاضه او قليله است يا متوسطه بايد کارهاى استحاضه قليله را انجام دهد، و اگر نمىداند متوسطه است يا کثيره بايد کارهاى استحاضه متوسطه را انجام دهد، ولى اگر بداند سابقا کدام يک از آن سه قسم بوده، بايد به وظيفه همان قسم رفتار نمايد.

مسأله 413 :

اگر خون استحاضه در اول ظهورش در باطن باشد وبيرون نيايد، وضو يا غسل را که زن داشته باطل نمىکند، و اگر بيرون بيايد هر چند کم باشد وضو وغسل را باطل مىکند.

مسأله 414 :

زن مستحاضه که بعد از وضو يا غسل در اثناء آنها خون ديده اگر بعد از نماز خود را وارسى کند و خون نبيند چنانچه وقت وسعت داشته باشد،

بنابر احتياط لازم است بر حسب وظيفه اش وضو گرفته يا غسل نمايد و آن نماز را اعاده کند اگر چه بداند دوباره خون مىآيد.

مسأله 415 :

زن مستحاضه اگر بداند از وقتى که مشغول وضو يا غسل شده خونى از او بيرون نيامده، مىتواند خواندن نماز را تا وقتى که مىداند پاک مىماند تأخير بيندازد.

مسأله 416 :

اگر مستحاضه بداند که پيش از گذشتن وقت نماز بکلى پاک مىشود، يا باندازه خواندن نماز خون بند مىآيد، بايد بايد صبر کند و نماز را در وقتى که پاک است بخواند.

مسأله 417 :

اگر بعد از وضو و غسل، خون در ظاهر قطع شود و مستحاضه بداند که اگر نماز را تأخير بيندازد، بمقدارى که وضو و غسل و نماز را بجا آورد کلى پاک مىشود، بايد نماز را تأخير بيندازد و موقعى که بکلى پاک شد دوباره وضو و غسل را بجا آورد و نماز را بخواند. واگر موقعى که خون در ظاهر قطع شود وقت نماز تنگ باشد، لازم نيست وضو وغسل را دوباره بجا آورد بلکه با وضو و غسلى که دارد مىتواند نماز بخواند.

مسأله 418 :

مستحاضه کثيره وقتى که بکلى از خون پاک شد بايد غسل کند ولى اگر بداند از وقتى که براى نماز پيش مشغول غسل شده ديگر خون نيامده لازم نيست دوباره غسل نمايد.

مسأله 419 :

مستحاضه قليله بعد از وضو، و مستحاضه متوسطه بعد از غسل و وضو، و مستحاضه کثيره بعد از غسل بايد فورا مشغول نماز شوند، ولى گفتن اذان واقامه قبل از نماز اشکال ندارد. و در نماز هم مىتواند کارهاى مستحب مثل قنوت وغيره آنرا بجا آورد.

مسأله 420 :

زن مستحاضه اگر بين وظيفه اى که دارد از وضو يا غسل و نماز فاصله بيندازد، بايد مطابق وظيفه اش دوباره وضو گرفته يا غسل کند و بلا فاصله مشغول نماز شود.

مسأله 421 :

اگر خون استحاضه زن جريان دارد و قطع نمىشود، چنانچه براى او ضرر ندارد، بايد بعد از غسل از بيرون آمدن خون جلوگيرى نمايد، و چنانچه کوتاهى کند و خون بيرون آيد بايد دوباره غسل کند، و اگر نماز هم

خوانده بايد دوباره بخواند.

مسأله 422 :

اگر در موقع غسل، خون قطع نشود، غسل صحيح است ولى اگر در بين غسل، استحاضه متوسطه کثيره شود، لازم است که غسل را از سر بگيرد.

مسأله 423 :

احتياط مستحب آن است که زن مستحاضه در تمام روزى که روزه است، به مقدارى که مىتواند، از بيرون آمدن خون جلوگيرى کند.

مسأله 424 :

بنابر احتياط روزه زن مستحاضه کثيره، در صورتى صحيح است که غسل نماز مغرب وعشاى شبى که مىخواهد فرداى آنرا روزه بگيرد بجا آورد، و نيز در روز غسلهائى را که براى نمازهاى روز واجب است انجام دهد ولى اگر مستحاضه متوسطه باشد، بعيد نيست که در صحت روزه اش غسل شرط نباشد.

مسأله 425 :

اگر بعد از نماز عصر، مستحاضه شود و تا غروب غسل نکند روزه او صحيح است.

مسأله 426 :

اگر استحاضه قليله زن پيش از نماز، متوسطه يا کثيره شود بايد کارهاى متوسطه يا کثيره را که گفته شد انجام دهد، و اگر استحاضه متوسطه کثيره شود بايد کارهاى استحاضه کثيره را انجام دهد، وچنانچه براى استحاضه متوسطه غسل کرده باشد فائده ندارد، و بايد دوباره براى کثيره غسل کند.

مسأله 427 :

اگر در بين نماز، استحاضه متوسطه زن کثيره شود، بايد نماز را بشکند، و براى استحاضه کثيره غسل کند، و کارهاى ديگر آنرا انجام دهد، و همان نماز را بخواند، وبنابر احتياط استحبابى قبل از غسل وضوء بگيرد و اگر براى غسل وقت ندارد لازم است وضو گرفته و عوض غسل تيمم کند، و اگر براى تيمم نيز وقت ندارد، بنابر احتياط نماز را نشکند و به همان حال تمام کند، ولى لازم است در خارج وقت قضا نمايد، و هم چنين اگر در بين نماز، استحاضه قليله او متوسطه يا کثيره شود. مگر اين که غسل استحاضه متوسطه کفايت از وضو نمىکند چنانکه گذشت.

مسأله 428 :

اگر در بين نماز خون بند بيايد و مستحاضه نداند که در باطن هم قطع شده يا نه، چنانچه بعد از نماز بفهمد به کلى قطع شده بوده، و وقت وسعت اين را

داشته باشد که در حال پاکى نماز را دوباره بخواند لازم است بر حسب وظيفه اش وضو گرفته يا غسل نموده و نماز را دوباره بجا آورد.

مسأله 429 :

اگر استحاضه کثيره زن متوسط شود، بايد براى نمازهاى بعدى عمل متوسطه را بجا آورد، مثلا اگر پيش از نماز ظهر استحاضه کثيره متوسطه شود، بايد براى نماز ظهر وضو گرفته و غسل کند، و براى نماز عصر و مغرب و عشا فقط وضو بگيرد. ولى اگر براى نماز ظهر غسل نکند و فقط بمقدار نماز عصر وقت داشته باشد بايد براى نماز عصر غسل نمايد، واگر براى نماز عصر هم غسل نکند بايد براى نماز مغرب غسل کند، و اگر براى آن هم غسل نکند و فقط به مقدار نماز عشا وقت داشته باشد، بايد براى نماز عشا غسل نمايد.

مسأله 430 :

اگر پيش از هر نماز خون مستحاضه کثيره قطع شود ودوباره بيايد براى هر نماز بايد يک غسل بجا آورد.

مسأله 431 :

اگر استحاضه کثيره قليله شود، بايد براى نماز اول عمل کثيره وبراى نمازهاى بعدى عمل قليله را انجام دهد. ونيز اگر استحاضه متوسطه قليله شود، بايد براى نماز اول، عمل متوسطه و براى نمازهاى بعدى عمل قليله را بجا آورد.

مسأله 432 :

اگر مستحاضه يکى از کارهائى را که بر او واجب مىباشد ترک کند نمازش باطل است.

مسأله 433 :

مستحاضه اى که براى نماز وضو گرفته يا غسل کرده بنابر احتياط نمىتواند در حال اختيار جائى از بدن خود را به خط قرآن برساند، و در حال اضطرار جائز است ولى بنابر احتياط بايد وضو بگيرد.

مسأله 434 :

مستحاضه اى که غسلهاى واجب خود را بجا آورده رفتن او در مسجد و توقف در آن و خواندن آيه اى که سجده واجب دارد و نزديکى شوهر با او حلال است، اگر چه کارهاى ديگرى را که براى نماز انجام ميداد، مثل عوض کردن پنبه ودستمال، انجام نداده باشد، و بعيد نيست که اين کارها بدون غسل نيز جائز باشد اگر چه احتياط در ترک است.

مسأله 435 :

اگر زن در استحاضه کثيره يا متوسطه بخواهد پيش از وقت

نماز آيه اى را که سجده واجب دارد بخواند، يا مسجد برود، بنابر احتياط مستحب بايد غسل نمايد، و همچنين است اگر شوهرش بخواهد با او نزديکى کند.

مسأله 436 :

نماز آيات بر مستحاضه واجب است. و بايد براى نماز آيات وضو بگيرد، وبنابر احتياط پيش از وضو در استحاضه متوسطه و کثيره غسل نيز بنمايد.

مسأله 437 :

هر گاه در وقت نماز يوميه نماز آيات بر مستحاضه واجب شود، اگر چه بخواهد هر دو را پشت سر هم بجا آورد، نمىتواند هر دو را با يک غسل و وضو بخواند.

مسأله 438 :

اگر زن مستحاضه بخواهد نمازى را که قضاى آن مضيق شده بخواند، بايد براى هر نماز، کارهائى را که براى نماز ادا بر او واجب است بجا آورد.

مسأله 439 :

اگر زن بداند خونى که از او خارج مىشود خون زخم نيست و شرعا حکم حيض و نفاس را ندارد، بايد بدستور استحاضه عمل کند بلکه اگر شک داشته باشد که خون استحاضه است يا خونهاى ديگر، چنانچه نشانه آنها را نداشته باشد، بنا بر احتياط واجب بايد کارهاى استحاضه را انجام دهد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS