چیزهایی که تیمم بر آنها صحیح است (آیت الله سید علی محمد دستغیب)

چیزهایی که تیمم بر آنها صحیح است (آیت الله سید علی محمد دستغیب)

چيزهايى که تيمّم به آنها صحيح است‌

مسأله 679 :

تيمّم به خاک و ريگ و کلوخ و سنگ اگر پاک باشند صحيح است، و به گل پخته مثل آجر و کوزه نيز صحيح است.

مسأله 680 :

تيمّم بر سنگ گچ و سنگ آهک و سنگ مرمر سياه و ساير اقسام سنگها صحيح است ولى تيمّم به جواهر مثل سنگ عقيق و فيروزه باطل مى‌باشد و احتياط مستحب آن است که با بودن خاک يا چيز ديگرى که تيمّم به آن صحيح است، به گچ و آهک پخته هم تيمّم نکند.

مسأله 681 :

اگر خاک و ريگ و کلوخ و سنگ پيدا نشود، بايد به گرد و غبارى که روى فرش و لباس و مانند اينهاست تيمّم نمايد و چنانچه گرد پيدا نشود، بايد به گل تيمّم کند و اگر گل هم پيدا نشود، احتياط مستحب آن است که نماز را بدون تيمّم بخواند و بعداً قضاى آن را بجا آورد.

مسأله 682 :

اگر بتواند با تکاندن فرش و مانند آن خاک تهيه کند، تيمّم به گرد باطل است و اگر بتواند گل را خشک کند و از آن خاک تهيه نمايد، تيمّم به گل باطل مى‌باشد.

مسأله 683 :

کسى که آب ندارد اگر برف يا يخ داشته باشد، چنانچه ممکن است بايد آن را آب کند و با آن وضو بگيرد يا غسل نمايد و اگر ممکن نيست و چيزى هم که تيمّم به آن صحيح است ندارد، احتياط مستحب آن است که نماز را بدون وضو و تيمّم بخواند و بايد بعداً قضا کند.

مسأله 684 :

اگر با خاک و ريگ چيزى مانند کاه که تيمّم به آن باطل است مخلوط شود، نمى‌تواند به آن تيمّم کند، ولى اگر آن چيز به قدرى کم باشد که در خاک يا ريگ از بين رفته و حساب شود، تيمّم به آن خاک و ريگ صحيح است.

مسأله 685 :

اگر چيزى ندارد که بر آن تيمّم کند چنانچه ممکن است، بايد به خريدن و مانند آن تهيّه نمايد.

مسأله 686 :

تيمّم به ديوار گلى صحيح است و احتياط مستحب آن است که با بودن زمين يا خاک خشک، به زمين يا خاک نمناک تيمّم نکند.

مسأله 687 :

چيزى که بر آن تيمّم مى‌کند بايد پاک باشد و اگر چيز پاکى که تيمّم به آن صحيح است ندارد، بنابر احتياط مستحب در وقت، نماز را بخواند هرچند بعداً بايد قضاى آن را بجا آورد.

مسأله 688 :

اگر يقين داشته باشد که تيمّم چيزى صحيح است و به آن تيمّم نمايد، بعد بفهمد تيمّم به آن باطل بوده نمازهايى را که با آن تيمّم خوانده بايد دوباره بخواند.

مسأله 689 :

چيزى که بر آن تيمّم مى‌کند بايد غصبى نباشد.

مسأله 690 :

تيمّم در فضاى غصبى باطل نيست، پس اگر در ملک خود، دستها را به زمين بزند و بى اجازه داخل ملک ديگرى شود و دستها را به پيشانى‌بکشد، تيمّم او باطل نمى‌شود.

مسأله 691 :

اگر نداند محلّ تيمّم غصبى است و يا فراموش کرده باشد، تيمّم او صحيح است، مگر اين که فراموش کننده خود، غاصب باشد.

مسأله 692 :

کسى که در جاى غصبى حبس است، اگر آب و خاک او غصبى است، بايد با تيمّم نماز بخواند.

مسأله 693 :

مستحب است چيزى که بر آن تيمّم مى‌کند، گردى داشته باشد که به دست بماند و بعد از زدن دست بر آن، مستحب است دست را بتکاند که گرد آن بريزد.

مسأله 694 :

تيمّم به زمين گود و خاک جادّه و زمين شوره زار که نمک روى آن را نگرفته مکروه است و اگر نمک روى آن را گرفته باشد باطل است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS